  • 41. Data: 2020-07-06 16:49:24
    Temat: Re: Elektrotechnika prądów słabych (1918 r.)
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    J.F. <j...@p...onet.pl> napisał(a):
    > IMO - nadal malo.
    > Moze po prostu zalozyli, ze planety maja "najdoskonalszy ksztalt" czyli
    > kule.

    W przypadku Ziemi dałoby się to zauważyć podróżując po niej. A tymczasem nie
    ma jakichś wielkich krawędzi, uskoków. Dlatego mogła powstać idea płaskiej
    ziemi. Ponadto ludzie widzieli kulistość Księżyca i Słońca.

    > Cos tam ludzie pisza, ze mozna dostrzec zakrzywiony cien Ziemi na Ksiezycu
    > w czasie zacmienia ... ale ma ktos fotke ?

    https://en.wikipedia.org/wiki/Spherical_Earth#/media
    /File:20080816eclipsed2.jpg

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 42. Data: 2020-07-06 17:31:38
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Grzegorz Niemirowski" napisał w wiadomości grup
    pl...
    J.F. <j...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    >tymczasem nie ma jakichś wielkich krawędzi, uskoków. Dlatego mogła
    >powstać idea płaskiej ziemi. Ponadto ludzie widzieli kulistość

    Ksiezyc akurat zmienia ksztalt :-)

    Ale zdolni astronomowie mogli odgadnac, ze to widok oswietlonej
    czesci.

    A skoro Ksiezyc i Slonce obiegaja Ziemie ... przydaloby sie, aby ta
    Ziemia byla okragla.

    Ale ze nie wpadli na pomysl grawitacji ?

    >https://en.wikipedia.org/wiki/Spherical_Earth#/medi
    a/File:20080816eclipsed2.jpg

    Robi wrazenie, ale zauwaz, ze gora przeswietlona. Czlowiek to jednak
    widzi inaczej

    https://www.youtube.com/watch?v=CtOWKIduGKo

    ale od 1:11 sa w miare ladne widoki ...

    J.

  • 43. Data: 2020-07-06 17:53:38
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    [...starożytni Grecy...]
> [...]

    Zgadza się. Poznanie rozumowe stoi wyżej, niż poznanie empiryczne.
    Ta zasada znana była starożytnym i długo po nich nie była zapomniana.
    I chociaż nie jest zasadą bezwzględną, z jej znajomości płynie wiele
    pożytku.

    > Ale ze nie wpadli na pomysl grawitacji ?

    Nie takie proste, to wpadanie. Przekonanie, że z istnienia ruchu
    wynika nieustanne działanie siły, która ruch ten powoduje, trwało
    bardzo długo. Aż do Newtona. Pomysł, że na ciało działa siła, a ono
    mimo tego wciąż jest nieruchome, wydawał się niedorzeczny.

    Jarek

    --
    Taki to był Stasek Nędza z Pardałówki, co z nudów wynaloz myślenie.

  • 44. Data: 2020-07-06 18:05:23
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan J.F. napisał:
    [...starożytni Grecy...]

> [...]
    >Ta zasada znana była starożytnym i długo po nich nie była zapomniana.
    >I chociaż nie jest zasadą bezwzględną, z jej znajomości płynie wiele

    Demokryt nieglupio pomyslal z tymi atomami.

> [...]
    >bardzo długo. Aż do Newtona. Pomysł, że na ciało działa siła, a ono
    >mimo tego wciąż jest nieruchome, wydawał się niedorzeczny.

    Hm, to chyba bardzo proste - wystarczy probowac ciezki glaz przesunac.
    Pchasz, ciagniesz - a on nic.

    Doswiadczenie przeczy tez, ze cialo bez dzialania sily kontynuuje swoj
    ruch.
    Wszystkie w koncu staja, i to raczej wczesniej niz pozniej.

    Ale ja o zadnym ruchu nie myslalem - stoisz na ziemi ... a jak stoja
    ludzie po przeciwnej stronie ?
    Cos ich musi do srodka tej Ziemi przyciagac ...

    J.

  • 45. Data: 2020-07-06 19:14:36
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Demokryt nieglupio pomyslal z tymi atomami.

    Platon ze swoimi ideami też.

    > Hm, to chyba bardzo proste - wystarczy probowac ciezki glaz przesunac.
    > Pchasz, ciagniesz - a on nic.

    Kto by tam poważał parobka, który całymi dniami zapiera się o kamień
    i tylko gada jaki on silny. Nie ma ruchu, nie ma siły. Miski strawy
    też na wieczór nie będzie.

    Jarek

    --
    Cy wy ludziska wiecie, fto wymyśloł atomy? Nie zodyn Demokryt z Abdery ino
    Sobek Walczak z Ryniasu. Woda płynie. Pod wodóm migają cienie, bez smreki

  • 46. Data: 2020-07-06 19:15:18
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 06/07/2020 18:05, J.F. wrote:
    > Ale ja o zadnym ruchu nie myslalem - stoisz na ziemi ... a jak stoja
    > ludzie po przeciwnej stronie ?

    Płaskoziemcy kombinują z tym do dzisiaj, są krzykliwi i rosną w siłę.
    Skoro dzisiaj, nawet gdy wiemy jak to działa, jest tak dużo kretynów, to
    co było wtedy kiedy nie wiedzieliśmy i każda hipoteza była równa? A były
    lepsze hipotezy [1].

    > Cos ich musi do srodka tej Ziemi przyciagac ...

    I na przykład płaskoziemcy wymyślili, że przyciąga zmiana gęstości. Są
    przezabawni, ale tylko do momentu kiedy się nie dowiadujesz że czynią
    starania wepchnięcia tego jako "alternatywnej, równorzędnej teorii" do
    szkoły. Na razie tylko pobąkuja, ale kreacjoniście też pobąkiwali a
    potem spuścili prawników z łańcucha.

    Grawitacja nie jest oczywista dla osoby tępej. Wymaga jednak pewnej
    abstrakcji. Do dzisiaj spokasz ludzi którzy nie zastanawiali się *nigdy*
    jak to działa a świat to płaska mapa z pogodnki a nie kula.

    [1] Polecam "Wyspa dnia poprzedniego" Umberto Eco, gdzie przedstawiono
    bardzo rozsądne argumenty na temat teorii geocentrycznej i ogólnie
    mechniki planet. Oczywiście rozsądne *wtedy* i kłopotliwe w podważeniu z
    wiedzą jaką mieliśmy pod ręką.

  • 47. Data: 2020-07-07 08:48:55
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > Czytalem jakis inny - to mnie zaskoczyla dosc skomplikowana matematyka.
    > Zdolalismy ją uproscic, przestala byc potrzebna, czy elektronikow juz
    > sie nie uczy, tylko energetykow.

    Im bardziej sie wczytuję, tym bardziej nadwyrężam zawiasy żuchwy. Z
    całym szacunkiem dla Pana Gnoińskiego, to żadnym pionierem raczej nie
    był, inaczej chyba bym o nim słyszał. Bardzo kompetentnie streścił
    wiedzę, którą pozyskał od innych, czyli to musiała być dość powszechna
    wiedza w pewnych kręgach. W roku 1918 Internet działał raczej słabo,
    czyli to wszystko musiało fizycznie przepłynąć przez papier. Więc kiedy
    to była wiedza ściśle specjalistyczna, jeszcze 20 lat wcześniej?

    Pozdrawiam, Piotr

  • 48. Data: 2020-07-07 10:41:52
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 6 Jul 2020 15:36:20 +0200, "Grzegorz Niemirowski"
    <g...@g...net> wrote:
    > Na 100% tego nie wiemy. Spodziewamy się, że zauważyli (Grecy) zmiany

    Jak to nie wiemy? Eratostenes pierwszy wyznaczył obwód Ziemi na
    podstawie obserwacji różnicy długości cienia palików w Ausanie i
    Aleksandrii to z niewielkim błędem.

    --
    Marek

  • 49. Data: 2020-07-07 10:54:08
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    Marek <f...@f...com> napisał(a):
    > Jak to nie wiemy? Eratostenes pierwszy wyznaczył obwód Ziemi na podstawie
    > obserwacji różnicy długości cienia palików w Ausanie i Aleksandrii to z
    > niewielkim błędem.

    Czytasz posty, na które odpisujesz? Pisaliśmy o nim. A pytanie było skąd
    wiedziano o kulistości Ziemi w jego czasach.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 50. Data: 2020-07-07 11:00:10
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    ..
    J.F. wrote:

    >Im bardziej sie wczytuję, tym bardziej nadwyrężam zawiasy żuchwy. Z

    Zobacz najpierw na inne ksiazki - 1917, 1916 ... wojna szaleje, a on
    ksiazki wydaje ...

> [...]
    >czyli to wszystko musiało fizycznie przepłynąć przez papier. Więc
    >kiedy to była wiedza ściśle specjalistyczna, jeszcze 20 lat

    Telegrafia i telefonia byly kilkadziesiat lat wczesniej, i daly
    inzynierom i naukowcom dobrą szkołę :-)

    Ale audion de Forest zrobil w 1906 - raptem 12 lat wczesniej.

    Papier ... niekoniecznie fachowy - w 1924 powstalo czasopismo dla
    szerokiej gawiedzi
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Radio-Amator

    Na swiecie w czasopismach pojawialo sie chyba wczesniej.

    Ale nie wszystko wiedzieli, bo Marconi w swoim noblowskim wykladzie
    podkreslal role uziemienia przy transmisji radiowej.

    A 20 lat pozniej mieli juz radar mikrofalowy ... ba - mikrofale ponoc
    badal Bose na przelomie wiekow ...

    P.S. zastanawia mnie antena z rys 261/strona 136 w pdf.
    Typ T, ale przy symetrycznych ramionach prad w nich plynie w przeciwne
    strony i sie znosi.
    Te poziome druty robia za kondensator, a promiennik to te pionowe
    doprowadzenia ?

    A na rys 264 podstawa sukcesu Marconiego - detektor magnetyczny.
    Wkrotce zapomniany kompletnie, ze ksiazki w PRL o nim w ogole nie
    wspominaly.
    A moze nie mogly, bo nie wymyslil go Popow ?
    Ale zachodnie ksiazki chyba tez zapomnialy.

    J.