-
11. Data: 2021-01-22 09:41:46
Temat: Re: Elektromobilność - chyba tylko latem?
Od: Lisciasty <l...@p...pl>
W dniu 2021-01-21 o 19:51, J.F. pisze:
> No a w nocy spokojnie moga sie elektryki ladowac ... mocy az nadto.
Oczywiście że tak. Elektryki są ładowane w taniej taryfie (noce i
weekendy), nie trzeba geniusza żeby to stwierdzić. Owszem w dzień też
się zdarza (w trasie), ale taki np. Greenway w 2020 sprzedał 800MWh. Co
daje średni pobór 90kW na cały kraj. To jest pryszcz niewart uwagi.
Ładowanie elektryków i grzanie pompami ciepła to zajebiste wsparcie dla
energetyki w godzinach, kiedy przemysł ma wyrąbane na energię
elektryczną i nie ma kto jej brać. Ale ciągle słychać pierdolenie że
przez pompy ciepła i elektryki sieć przesyłowa będzie przeciążona :>
L.
-
12. Data: 2021-01-22 10:29:52
Temat: Re: Elektromobilność - chyba tylko latem?
Od: "T." <k...@i...pl>
W dniu 2021-01-21 o 15:51, nadir pisze:
> https://www.poboczem.pl/naszym-zdaniem/news-najwieks
ze-klamstwo-ostatnich-lat,nId,4996558#iwa_source=wor
thsee
>
>
> "Bardzo ciekawie, zwłaszcza w kontekście elektrycznej rewolucji w
> motoryzacji, kształtuje się też analiza danych dostarczonych przez
> Polskie Sieci Energetyczne S.A. - operatora systemu przesyłowego energii
> elektrycznej. Firma potwierdziła, że w poniedziałek padł w naszym kraju
> historyczny rekord zapotrzebowania na moc. O 10:45 było to aż 27 380 MW.
> Wartość przekraczająca 27 000 MW utrzymywała się w całym okresie szczytu
> porannego. Poprzedni rekord - 26 817 MW - padł kilka tygodni temu. 10
> grudnia 2020 roku wynosił on 26 817 MW. Warto dodać, że - by sprostać
> poniedziałkowemu zapotrzebowaniu - "saldo wymiany transgranicznej" (prąd
> przesyłany z zagranicy) wynosiło 834 MW. Cała krajowa fotowoltaika
> wygenerowała w szczytowym momencie 700 MW, a farmy wiatrowe - 300-450
> MW. W sumie "zielona" energia zapewniła więc 1150 MW, czyli nieco ponad
> 4,2 proc. zapotrzebowania"
>
> Na razie tych aut elektrycznych jest tyle co kot napłakał, ale co to
> będzie jak będziemy mieli ich milion czy dwa?
Największy ruch samochodów jest we Wrocławiu o 3 w nocy:
"Wrocław, jak można domniemać, na ograniczenie ruchu aut nie postawił,
więc o 3:00 w nocy normy na Korzeniowskiego przekroczono trzykrotnie."
To debile...
Ludzie do pieców dokładają, anie samochody smrodzą. Na dokładkę w nocy
nie za bardzo jest co z mocą elektrowni zrobić, więc ładowanie
samochodów do doskonały pomysł na wyrównanie poboru mocy i brak
problemów w elektrowniach.
-
13. Data: 2021-01-22 11:30:20
Temat: Re: Elektromobilność - chyba tylko latem?
Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>
> Ale ciągle słychać pierdolenie że
> przez pompy ciepła i elektryki sieć przesyłowa będzie przeciążona :>
>
> L.
a wskazałeś błędy w myśleniu tych ludzi?
bo ja widzisz policzyłem, ale chciałbym aby ktoś jeszcze policzył, bo
przy liczbach z 14stoma zerami łatwo się machnąć. w kazdym razie licząc
dostępną moc wszystkich elektrowni w polce wyszło mi że gdybyśmy
wyłączyli wszystkie odbiorniki, zero zużycia, to na jeden pojazd
przypadałoby 1.5kilowata. mało trochę, i warunki z dupy
odwrotnie licząc, czyli zużycie (produkcja) paliwa w polsce, szacując ze
samochód spala 6 litrów paliwa albo 20kwh na setkę, wychodzi że przy
WYŁĄCZENIU innych odbiorników, mamy parędziesiąt procent zapasu w
elektrowniach żeby naładować samochody. Wyłączenie wszystkiego jest
niemożliwe, więc potrzebujemy, szacunkowo +50% tego co mamy jeśli
ładować będziemy się tylko nocą. o ile cała turystyka i tiry pojadą po
torach kolejowych - jest to do zrobienia.
1. niech ktoś to przeliczy, bo nie ejstem pewnien poprawności matematyki
2. potwierdzają się moje słowa, że TERAZ elektryfikacja transportu jest
możliwa, jeśli zamiast 20kwh na setkę, będziemy zużywali 2kwh, na setkę,
czyli małe pojazdy elektryczne i równocześnie tiry na tory. czyli nie
jest to prolbem ogniw, kabli, tylko ciasnych mózgów i wygodnych tyłków
ToMasz
-
14. Data: 2021-01-22 11:34:38
Temat: Re: Elektromobilność - chyba tylko latem?
Od: "T." <k...@i...pl>
W dniu 2021-01-22 o 09:41, Lisciasty pisze:
> W dniu 2021-01-21 o 19:51, J.F. pisze:
>> No a w nocy spokojnie moga sie elektryki ladowac ... mocy az nadto.
>
> Oczywiście że tak. Elektryki są ładowane w taniej taryfie (noce i
> weekendy), nie trzeba geniusza żeby to stwierdzić. Owszem w dzień też
> się zdarza (w trasie), ale taki np. Greenway w 2020 sprzedał 800MWh. Co
> daje średni pobór 90kW na cały kraj. To jest pryszcz niewart uwagi.
> Ładowanie elektryków i grzanie pompami ciepła to zajebiste wsparcie dla
> energetyki w godzinach, kiedy przemysł ma wyrąbane na energię
> elektryczną i nie ma kto jej brać. Ale ciągle słychać pierdolenie że
> przez pompy ciepła i elektryki sieć przesyłowa będzie przeciążona :>
>
> L.
Dołek nocny w poborze energii to ok. 6 GW, pewnie średnia za całą noc
wyjdzie ok. 4 GW. Jeśli akumulator ma 50 kWh, to znaczy, że można
ładować ponad pół miliona elektryków jednocześnie. A jeśli założymy, że
nuie każdy elektryk jest ładowany od zera, to pewnie wartość ta będzie
jeszcze większa. Więc na razie nie ma problemu. Jedyna uwaga to taka, że
jak ktoś przyjedzie pod dom takim autem, to nie będzie czekał do późnej
nocy żeby ładować, ale każdy podłączy do gniazdka od razu. Więc pobór
mocy będzie pewnie największy koło godz. 18-19. A po 3-4 nad ranem
większość tych elektryków będzie doładowana. Idealnie byłoby wymyślić
jakiś system, który by równomiernie rozkładał takie ładowanie na danym
obszarze (żeby część właśnie zepchnąć na godziny wczesnoporanne), ale to
chyba na razie nie jest możliwe do zrealizowania.Może jakieś sterowanie
w samych samochodach połączone z systemem ulg dla tych, co potrzebuję
podładować np. 4 godziny i mogą to robić np. 3-7 rano.
T.
-
15. Data: 2021-01-22 12:27:30
Temat: Re: Elektromobilność - chyba tylko latem?
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "ToMasz" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:rue9ft$bn5$...@d...me...
>> Ale ciągle słychać pierdolenie że przez pompy ciepła i elektryki
>> sieć przesyłowa będzie przeciążona :>
>
>a wskazałeś błędy w myśleniu tych ludzi?
>bo ja widzisz policzyłem, ale chciałbym aby ktoś jeszcze policzył, bo
>przy liczbach z 14stoma zerami łatwo się machnąć. w kazdym razie
>licząc dostępną moc wszystkich elektrowni w polce wyszło mi że
>gdybyśmy wyłączyli wszystkie odbiorniki, zero zużycia, to na jeden
>pojazd przypadałoby 1.5kilowata. mało trochę, i warunki z dupy
Liczysz 20 mln pojazdow ? a ile z nich jezdzi ?
A czy malo ... 1.5kW przez 10h daje 15kWh, powinno starczyc na 100km.
Dziennie. 36kkm rocznie. Teraz sredni przebieg jest wiekszy ?
Mniejszy raczej ...wiec wystarczy nam pare godzin dziennie, reszta
czasu dla innych odbiorcow :-)
A tak naprawde - jak sie nie beda ladowac w szczycie, to pradu starczy
... tylko po co zamieniac samochody benzynowe na weglowe ...
J.
-
16. Data: 2021-01-22 12:33:51
Temat: Re: Elektromobilność - chyba tylko latem?
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "T." napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:600a9b11$0$529$6...@n...neostrada.
pl...
W dniu 2021-01-21 o 15:51, nadir pisze:
>> https://www.poboczem.pl/naszym-zdaniem/news-najwieks
ze-klamstwo-ostatnich-lat,nId,4996558#iwa_source=wor
thsee
>Największy ruch samochodów jest we Wrocławiu o 3 w nocy:
>"Wrocław, jak można domniemać, na ograniczenie ruchu aut nie
>postawił, więc o 3:00 w nocy normy na Korzeniowskiego przekroczono
>trzykrotnie."
>To debile...
Korzeniowskiego ?
Gdzie tam stacja pomiarowa ?
Bo ulica ... niedaleko elektrocieplowni, dwoch starych osiedli domkow
jednorodzinnych, i starych kamienic ... ciekawe jak grzanych ...
>Ludzie do pieców dokładają, anie samochody smrodzą. Na dokładkę w
>nocy nie za bardzo jest co z mocą elektrowni zrobić, więc ładowanie
>samochodów do doskonały pomysł na wyrównanie poboru mocy i brak
>problemów w elektrowniach.
A mielismy na celu ograniczac emisje CO2 :-)
J.
-
17. Data: 2021-01-22 12:54:49
Temat: Re: Elektromobilność - chyba tylko latem?
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "nadir" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:6009bb13$0$547$6...@n...neostrada.
pl...
W dniu 21.01.2021 o 17:44, J.F. pisze:
>> Moc zainstalowana elektrowni cieplnych to 34GW
>> https://rynek-energii-elektrycznej.cire.pl/st,33,207
,tr,75,0,0,0,0,0,podstawowe-dane.html
>
>> czyli ... nie chcialo im sie u wszystkich zamowic, widac
>> zagraniczny prad tanszy :-)
>Jeżeli z zagranicy było taniej to OK,
Tak na oko ... od lat prad importujemy, kiedys eksportowalismy.
Widac zagraniczny tanszy :-)
Niemcy maja sporo "taniego" pradu z OZE, ale tani to on teraz, a
wczesniej trzeba bylo do inwestycji doplacic ...
>gorzej jakby się okazało, że nie ma możliwości(technicznych,
>logistycznych czy jakichś innych) załączenia tych 34GW razem do kupy.
Ogolnie raczej jest - jak ktos elektrownie stawia, to chyba i
przylacze do niej odpowiednie.
Ale waskie gardlo moze sie w innym miejscu objawic - np linie do
Warszawy, i siec warszawska, jak sie tam jakies lobby elektryczne
zalegnie :-)
No i jak obok pisalem - czesc tej mocy w remontach i niedostepne,
aczkolwiek remonty powinny byc latem.
Troche niedopowiedziane gdzie te moc mierzyli, i czy trzeba dodawac
straty w sieci.
>Bo, że się komuś nie chciało, to taki średni argument.
Skoro zagraniczny prad tanszy, to gdzies tam krajowa elektrownia stoi
:-)
J.
-
18. Data: 2021-01-22 13:57:29
Temat: Re: Elektromobilność - chyba tylko latem?
Od: "T." <k...@i...pl>
W dniu 2021-01-22 o 11:30, ToMasz pisze:
> 2. potwierdzają się moje słowa, że TERAZ elektryfikacja transportu jest
> możliwa, jeśli zamiast 20kwh na setkę, będziemy zużywali 2kwh, na setkę,
> czyli małe pojazdy elektryczne i równocześnie tiry na tory. czyli nie
> jest to prolbem ogniw, kabli, tylko ciasnych mózgów i wygodnych tyłków
> ToMasz
TIRy na tory to fantasmagoria. Jeśli nie będzie jakichś nakazów, to tego
się nie da pogodzić z wolnym rynkiem - zawsze będzie drożej i wolniej.
To się może opłacić tylko w ruchu międzynarodowym i to dalekobieżnym, bo
nikt rozsądny nie będzie wysyłał ciężarówki z Berlina do Poznania koleją.
Prędkość handlowa pociągów towarowych w Polsce to 25 km/godz. Jest to
liczone od momentu wyruszenia pociągu. A gdzie czas oczekiwania na
załadunek? Ile trzeba jechać do najbliższej rampy załadunkowej? Jak
przetaczać wagony z delikatnym towarem na górkach rozrządowych?
Rzuciłbyś telewizor - nawet zapakowany w pudełku - z rąk na podłogę? Bo
tak to się mniej więcej odbywa...
No i policzmy - np. długi dystans - bo nikt na krótkim tak towaru nie
wyśle - powiedzmy z Gdańska do Katowic. 500 km. Ciężarówka jedzie 85
km/godz, co daje średnio 6 godzin jazdy + 1 godzina odpoczynku - razem
mamy 7 godzin. Koleją - 20 godzin bez wspomnianego czasu na załadunek. A
w tym czasie kierowcy i tak trzeba płacić, a siedzi gdzieś w wagonie
pasażerskim doczepionym do pociągu.
No i kto ma takich pociągów pilnować - każde zatrzymanie pod semaforem
to ryzyko kradzieży. Tory zwykle są w dość odludnych miejscach, a
pociągi długie i trudne do upilnowania.
T.
Ps. ok. 15 lat temu PKP Cargo uruchomiło takie przewozy na/z Ukrainy po
szerokim torze. Niestety ekonomicznie było to nieopłacalne i interes
zawieszono.
-
19. Data: 2021-01-22 14:14:24
Temat: Re: Elektromobilność - chyba tylko latem?
Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>
W dniu 22.01.2021 o 12:27, J.F. pisze:
> Użytkownik "ToMasz" napisał w wiadomości grup
> dyskusyjnych:rue9ft$bn5$...@d...me...
>>> Ale ciągle słychać pierdolenie że przez pompy ciepła i elektryki sieć
>>> przesyłowa będzie przeciążona :>
>>
>> a wskazałeś błędy w myśleniu tych ludzi?
>> bo ja widzisz policzyłem, ale chciałbym aby ktoś jeszcze policzył, bo
>> przy liczbach z 14stoma zerami łatwo się machnąć. w kazdym razie
>> licząc dostępną moc wszystkich elektrowni w polce wyszło mi że
>> gdybyśmy wyłączyli wszystkie odbiorniki, zero zużycia, to na jeden
>> pojazd przypadałoby 1.5kilowata. mało trochę, i warunki z dupy
>
> Liczysz 20 mln pojazdow ? a ile z nich jezdzi ?
przeczytaj proszę co napisałem. w drugim wyliczeniu wziąłem pod uwagę
tylko paliwo sprzedawane na stacjach benzynowych.
>
> A czy malo ... 1.5kW przez 10h daje 15kWh, powinno starczyc na 100km.
> Dziennie. 36kkm rocznie.
średni jest zdecydowanie mniejszy. ale dostawczakom i tirom braknie.
JEśli ktoś robi parę tyś, to znaczy ze spokojnie moze się przesiąść na
jednoślada.
> A tak naprawde - jak sie nie beda ladowac w szczycie, to pradu starczy
> ... tylko po co zamieniac samochody benzynowe na weglowe ...
doprecyzuje. jeśli będą się ładować "nie w szczycie" i będzie ich mało,
to "zrobią dobrze" elektrowni. Dla czego? Wyobraź sobie ze z ekekrtowni
idą drutki do każdego domu, do każdego odbiornika. każdy drutek powinien
być obciążony lekko przed maksimum. wtedy inwestycja w drutek jest
opłacalna w 100%. jeśli drutki nie są obciążone, to szkoda było je
montować - strata. wykorzystanie "drutków" w nocy, jest zajebistym
pomysłem dla elektrowni a nie dla użytkowników (to oczywiście nie jedyny
powód)
Ale teraz śmiesz mnie, jak ludzie techniczni mówią - to jest szansa dla
nas, dla konsumentów. jaka szansa przepraszam? Pomóc elektrowni? Bo
sobie pomożesz jak będziesz ćwiczył, zdrowo jadł, a nie tanio ładowął
auto. siądź na rower, na jednoślad elektryczny przez pół roku - tak
pomożesz sobie i środowisku
ToMasz
-
20. Data: 2021-01-22 14:17:48
Temat: Re: Elektromobilność - chyba tylko latem?
Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>
W dniu 22.01.2021 o 13:57, T. pisze:
> W dniu 2021-01-22 o 11:30, ToMasz pisze:
>
>> 2. potwierdzają się moje słowa, że TERAZ elektryfikacja transportu
>> jest możliwa, jeśli zamiast 20kwh na setkę, będziemy zużywali 2kwh, na
>> setkę, czyli małe pojazdy elektryczne i równocześnie tiry na tory.
>> czyli nie jest to prolbem ogniw, kabli, tylko ciasnych mózgów i
>> wygodnych tyłków
>> ToMasz
>
> TIRy na tory to fantasmagoria.
JAK TO? przecież transport elektryczny jest dużo tańszy i niż tiry na
on! MAło tego, odpadają akumulatory litowe robione rękami dzieci!!!!111
jeden
to właśnie jest zajebisty kontrast. samochód elektryczny jest lepszy niż
samochód spalinowy
Transport na dużą skale elektryczny w już istniejącej infrastrukturze
bez akumulatorów jest droższy i z każdej strony gorszy niż to samo
realizowane ciężarówkami.
nie dożyje poprawy. nie mam szans
ToMasz