    From: Adam <a...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: Elastyczny RAID
    Date: Wed, 28 Aug 2013 11:32:38 +0200

    W dniu 2013-08-27 04:46, BQB pisze:
    > W dniu 2013-08-26 08:48, Adam pisze:
    >
    > W przypadku wymiany jednego dysku w macierzy, dane z dysków
    > zawierających bity parzystości są przeliczane i kopiowane na nowy dysk,
    > oraz tworzone są bity parzystości.

    > Niestety nie zrozumiałeś, aby było prościej przyjmiemy, że chodzi o
    > RAID5 na 3 dyskach - załóżmy każdy ma 100 GB
    > Na każdym z dysków dane zajmują 2/3 a bity parzystości 1/3. Czyli na
    > każdym dysku dane zajmują około 66 GB i dane parzystości 33 GB.
    > Wyciągasz dysk 100 GB i wkładasz dysk 200 GB, czyli w/g Ciebie też
> [...]

    Ja to widziałem trochę inaczej.

    RAID5 (lub 6) nie ma dedykowanego dysku(ów) do sum kontrolnych. Dane
    więc są zapisywane w "paskach", można przyjąć uproszczenie:
    dane-dane-parzystość, gdzie każdy pasek jest zapisywany na kolejnym dysku.

    Więc istotnie, nie można przydzielić ani większej, ani mniejszej
    powierzchni dyskowej, gdyż wtedy kolejne paski byłyby zapisywane na tym
    samym dysku (gdyby przyjąć założenie, że przydzielamy całą powierzcnię
    większego dysku) - a to by był już jakiś miks RAIDA i strippingu. W
    każdym razie przeczyłoby to założeniom bezpieczeństwa.

    Więc wszystko wskazuje na to, że byłem w mylnym błędzie ;)

    Ale znalazłem ciekawy opis:

    http://forum.synology.com/wiki/index.php/What_is_Syn
    ology_Hybrid_RAID%3F

    albo krócej:

    http://tnij.org/elastyczny

    Muszę poczytać dokładniej (b. słabo znam angielski), ale wynika, że
    powierzchnię RAID można powiększać. W przypadku RAID po wymianie
    wszystkich dysków w macierzy, w przypadku SHR już po wymianie 2 dysków.

    A może ktoś to przeczyta i w kilku słowach opisze?

    --
    Pozdrawiam.

    Adam.