  • 21. Data: 2018-05-31 22:29:38
    Temat: Re: Eksperymenty ze starymi procesorami - MOS6502
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "HF5BS" <h...@...pl> napisał w wiadomości
    news:pep3gi$hma$1@node2.news.atman.pl...
    (...)
    > nocnych dyżurach, oczywiście, po wykonaniu zleconych badań, dokręciłem się
    > do ok. 280 krajów... Ale na nocy nie działałem, nigdy sam.

    Errata... miało być "nie dziabałem", bo działałem jak najbardziej. Kręciłem
    w wolnych chwilach, w dzień niekiedy też, jak była chwila przerwy.
    Dziabałem, gorzałę, zawsze grupowo, składka, jeden leci po gorzałę (zwykle
    ja), najczęściej spiryt, rozrobienie na miejscu i dziabiem, zwykle pod coś.
    Ale, na liniach radiowych, to tam żeśmy niekiedy zdrowo walili :) Ale, na
    mikrofali z grillem robiłem taką pieczoną kiełbaskę, że wychodziła jak z
    ogniska, niektórzy nie wytrzymywali i musiałem część udostępniać w połowie
    cyklu, no, pół godziny trwał, taki zapaszek się aromatyczny rozchodził :)

    --
    Pies może złamać serce tylko raz,
    kiedy jego własne przestaje bić...

  • 22. Data: 2018-05-31 22:38:34
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "kasik" <k...@s...pl> napisał w wiadomości

    > Domyślam się, że gorzała nie była ze sklepu, lecz robiona ze spirytusu
    > przeznaczonego do konserwacji styków ;)

    Akurat nasza była składkowa, choć częściej ze spirytu, bo taniej, to, co nam
    akurat dawali, to było skażone, czym, to nie wiem, zapaszek dziwny miało,
    choć odcień raczej neutralny, może ciut zażółcony. Ale o innych centralach
    słyszałem to, co mówisz, jak najbardziej. Ekipa, oczywiście, bardzo pilnie
    te styki czyściła :)

  • 23. Data: 2018-06-01 08:03:01
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 31.05.2018 21:01, Sebastian Biały wrote:

    > Nie masz wyjąscia, musisz to zrobić najpierw. 6502 ma instrukcje które
    > powodują zablokowanie wewnatrznej maszyny stanów i objawia się to
    > właśnie "zatrzymaniem" aktywności na szynie, procesor nic nie robi mimo
    > taktowania.

    I chyba właśnie w tym tkwiła przyczyna. Po ustawieniu za pomocą
    rezystorów wartości 0xEA (instrukcja NOP) na magistrali adresowej
    pojawiły się prawidłowe przebiegi (regularne, coraz dłuższe impulsy).
    Podejrzewam, że pływające piny D0..D7 powodowały wystąpienie jednej z
    nieudokumentowanych instrukcji wieszających procesor, jeszcze zanim
    zdążyłem dotknąć pinu sondą oscyloskopową.

    Wygląda na to, że procesor kupiony na Aliexpress jest faktycznie
    prawdziwym, działającym 6502. Teraz tylko pozostało mi zaprojektowanie
    dekodera adresów i dodanie jakiegoś podstawowego zestawu peryferiów.

    Ktoś się orientuje w układach (UART, port równoległy, jakiś kontroler
    obrazu) dla tej rodziny procesorów? Czego powinienem poszukać?

  • 24. Data: 2018-06-01 08:43:04
    Od: cezar <c...@t...pl.nospam>

    On 01/06/18 07:03, Atlantis wrote:

> [...]
    >
    > Ktoś się orientuje w układach (UART, port równoległy, jakiś kontroler
    > obrazu) dla tej rodziny procesorów? Czego powinienem poszukać?

    Jezeli chcesz zostac przy MOS technology to praktycznie najlepiej wziac
    schemat VIC 20 lub C64

    c.

  • 25. Data: 2018-06-01 09:08:18
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 01.06.2018 08:43, cezar wrote:

    > Jezeli chcesz zostac przy MOS technology to praktycznie najlepiej wziac
    > schemat VIC 20 lub C64

    Nie planuję budować repliki konkretnego urządzenia z epoki. To ma być
    projekt o walorach edukacyjnych, budowany dla frajdy. Chciałbym więc
    samodzielnie zaprojektować dekoder adresów i peryferia, a potem
    przystosować jakiegoś BASIC-a do pracy z tym sprzętem. Tak samo, jak
    zrobiłem w przypadku mojego projektu z wykorzystaniem MCY7880.

    Tak BTW czy w przypadku systemu 6502 istnieje jakiś argument za
    umieszczaniem EPROM-u w górnej części przestrzeni adresowej? W przypadku
    komputerów opartych na 8080/8085/Z80 ma to sens o tyle, że CP/M wymaga
    RAM-u zaczynającego się od adresu 0x0000. Wiąże się to jednak z pewna
    komplikacją - dodatkowa logika musi zapewnić start procesora od
    właściwego adresu.

    Dla 6502 nie było CP/M, jednak czy istnieje jeszcze jakiś inny argument
    za takim rozwiązaniem? Nie zamknę sobie jakiejś drogi umieszczając EPROM
    na początku przestrzeni adresowej?

  • 26. Data: 2018-06-01 11:29:34
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

    Atlantis wrote:

> [...]

    > Dla 6502 nie było CP/M, jednak czy istnieje jeszcze jakiś inny argument
    > za takim rozwiązaniem? Nie zamknę sobie jakiejś drogi umieszczając EPROM
    Wektory resetu i przerwań są u góry.

    Na dole jest stos i strona zerowa.

    jp

    --
    jp

    www.flowservice.pl
    www.flowsystem.pl

  • 27. Data: 2018-06-01 15:13:25
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 01.06.2018 11:29, jacek pozniak wrote:

    > Wektory resetu i przerwań są u góry.
    >
    > Na dole jest stos i strona zerowa.

    A faktycznie. Zapomniałem, że kiedyś czytałem o tym w opisie tego
    tranzystora... Czyli rozumiem, że w grę wchodzi tylko takie rozwiązanie,
    jak w przypadku mojego projektu na MCY7880, gdzie na EPROM przeznaczona
    została ostatnia ćwiartka przestrzeni adresowej?
    Rozumiem, że wektory resetu i przerwań to tylko instrukcje wywołujące
    właściwe i mogę je spokojnie umieścić w EPROM-ie?

    Tak swoją drogą, jaką wartość przyjmuje PC po restarcie, skoro
    pierwszych 512 bajtów to strona zerowa i stos? Zaczyna tak czy inaczej
    liczyć od zera i trzeba we własnej logice zaimplementować tymczasowe
    przestawienie górnych linii adresowych (aby kod zaczął się wykonywać od
    EPROM-u) czy jest to zrealizowane w jakiś inny sposób?

  • 28. Data: 2018-06-01 17:48:19
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

    Atlantis wrote:

> [...]
    > jak w przypadku mojego projektu na MCY7880, gdzie na EPROM przeznaczona
    > została ostatnia ćwiartka przestrzeni adresowej?
    Możesz zrobić tak jak w Commodore; RAM 64k przykryte częściowo przez ROM. I
    ten ROM można programowo wyłączyć/włączyć; wtedy masz prawie 64K RAM, i
    oczywiście możliwość wywoływania funkcji kernela jeśli sobie przełączysz na
    chwilę na ROM.
    Pod adresem, bodaj 0x0000, jest rejestr I/O do przełączania i m.in
    magnetofonu.
    Ponadto gdzieś wysoko są rejestry I/O ale nie pamiętam dokładnie jaka była
    polityka dostępu do nich; czy leżały pod ROM czy RAM czy też osobno.

    > Rozumiem, że wektory resetu i przerwań to tylko instrukcje wywołujące
    > właściwe i mogę je spokojnie umieścić w EPROM-ie?
    Tak, to są chyba tylko wektory, bez instrukcji

> [...]
    > przestawienie górnych linii adresowych (aby kod zaczął się wykonywać od
    > EPROM-u) czy jest to zrealizowane w jakiś inny sposób?
    Zaczytuje z wektora, króry jest na końcu, w ROM.

    Mam nadzieję, że nie pochrzaniłem; tyle lat minęło.

    jp

  • 29. Data: 2018-06-01 18:14:39
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 1 Jun 2018 15:13:25 +0200, Atlantis napisał(a):

> [...]
    > jak w przypadku mojego projektu na MCY7880, gdzie na EPROM przeznaczona
    > została ostatnia ćwiartka przestrzeni adresowej?

    w 8080 jest maly problem - procesor startuje spod adresu 0000, wiec
    tam powinien byc ROM, ale jak chcesz CP/M, to tam powinien byc RAM.
    Trzeba przelaczac.

> [...]
    > pierwszych 512 bajtów to strona zerowa i stos? Zaczyna tak czy inaczej
    > liczyć od zera i trzeba we własnej logice zaimplementować tymczasowe

    Nie, wlasnie wektor ma.
    Czyli 6502 po resecie odczytuje bajty $FFFC/D, i ich wartosc wpisuje
    do PC. I pod tym odczytanym adresem ma sie zaczynac program
    inicjujacy.

    Podobnie z przerwaniem ... i tu jest maly problem, bo obsluga przerwan
    w komputerach "ogolnego przeznaczenia" to moze byc zmienna, i np
    system operacyjny sobie z dysku zaladuje.
    Wiec albo wektor bedzie wskazywal na ROM, a tam program skoczy sobie
    gdzies do RAM, albo przelaczymy gorna pamiec na RAM, i wpiszemy w nia
    potrzebny wektor. Bo pierwsze rozwiazanie to troche kosztowne czasowo
    jest ... no wlasnie - jaka dasz pamiec ?
    DRAM wymaga odswiezania, Z80 odswieza sam, w C64 czy Atari odswiezal
    uklad wyswietlania obrazu, a z innych pomyslow ... to np bylo 128
    rozkazow NOP w przerwaniu - ich wykonanie to odczyt pamieci, wystarczy
    je tylko czesto wywolywac. I juz nam dluga obsluga przerwania nie
    przeszkadza :-)

    J.

  • 30. Data: 2018-06-01 20:48:35
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 6/1/2018 8:03 AM, Atlantis wrote:
    > I chyba właśnie w tym tkwiła przyczyna.

    Teraz obowiązkowa lektura:

    https://www.youtube.com/watch?v=fWqBmmPQP40

    A konkretnie ten fragment:

    https://youtu.be/fWqBmmPQP40?t=2703

    Polecam całość tej prezentacji, jest naprawdę znakomita.

    > Wygląda na to, że procesor kupiony na Aliexpress

    Daj namiar. Widze na ali 6502 ale w tak róznych cenach że nie wiem ktore
    sa te Twoje.