    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Date: Tue, 23 Aug 2016 02:49:31 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Ech Japońce
    From: s...@g...com

    W dniu wtorek, 23 sierpnia 2016 10:30:19 UTC+2 użytkownik Luke napisał:

    > Grałeś kiedyś na organach? Bo z tego co widzę, w ogóle nie masz racji.
    > Najprawdopodobniej zasugerowałeś się fragmentem:

    Nie grałem. Kiedyś coś czytałem i tak wywnioskowałem.

    oktawy przypadało 77 klawiszy (19 na oktawę). Już pitagorejczycy wymyślili skalę,
    która w oktawie miała aż 35 dźwięków (patrz wykres w artykule Harmonia liczb).
    Budowano też instrumenty, które miały pięć klawiatur jedna nad drugą. Oczywiście były
    one zupełnie niepraktyczne. Dopiero w pierwszej połowie XVIII wieku pojawił się
    pomysł temperowania skali.

> [...]
    > jak pianino czy klawesyn, ale nie da się tego przełączać niczym.
    >
    > Teoretycznie gdyby organy miały strasznie dużo głosów, możnaby część z
    > nich nastroić na inny strój, pamiętając o tym, aby nie łączyć tego ze
    > sobą. Ale tak się nigdy nie robiło i nie robi, bo nikt by tego nie
    > ogarnął, a możliwości tak podzielonego instrumentu byłyby znikome.
    >
    > Nigdy nie spotkałem się z żadnym tekstem, który sugerowałby chociaż
    > odrobinę, że ilość klawiatur ma cokolwiek wspólnego ze strojem
    > instrumentu, a cóż dopiero, że każdy manuał gra w innym stroju. Poza tym

    No, rzeczywiście możliwe.
    Troche szkoda że strój naturalny jest tak mało spotykany bo brzmi dosyć ciekawie.