  • 61. Data: 2009-08-06 19:42:00
    Temat: Re: EP1 na Dpreview
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Bronek Kozicki pisze:

    > po pierwsze tego czerwonego jest mało, po drugie czerwony czerwonemu
    > nierówny (http://pl.wikipedia.org/wiki/Metameryzm )

    Problem z czerwieniami to przede wszystkim problem z przepaleniami w tym
    kanale i niespecjalnie zależy to od matrycy, a także z wyświetlaniem tej
    barwy na monitorach. Aby jakoś z tym wygrać trzeba kontrolować kanał, a
    potem obrabiać zdjęcie tak, by przypominało na ile się da to, co widać.
    Wyszło to przy niedawnym wątku na temat zdjęcia maków.
    Dotyczy to też głębokich odcieni niebieskich, ale występuje w przyrodzie
    rzadziej. Za to wystarczy się przyjrzeć np. zdjęciom zawierającym
    światło niebieskich ledów.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 62. Data: 2009-08-06 23:16:43
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "Janko Muzykant" <j...@w...pl> wrote:

    [...]
    > Problem z czerwieniami to przede wszystkim problem z przepaleniami w
    > tym kanale [...]
    > Wyszło to przy niedawnym wątku na temat zdjęcia maków.

    ll
    ll

    > Dotyczy to też głębokich odcieni niebieskich

    No, jasnoniebieski w ogóle wychodzi poza sRGB (przykładowa
    "prawidłowa" wartość kanału R dla pola tablicy GretagMacbeth: minus
    72 :)) BTW: to może jest przyczyna czasem "kibelkowego" odcienia
    nieba przy horyzoncie na niektórych zdjęciach z pewnych aparatów?)

    >, ale występuje w przyrodzie rzadziej.

    Właśnie. W ogóle z punktu widzenia konstruktorów matryc bayerowskich
    i oprogramowania skupiłbym się przede wszystkim na wiernym oddaniu widma
    od czerwieni do "modrej/szafirowej" zieleni (która nota bene sama leży
    bliżej czerwieni niż niebieskiego):

    ll
    ll
    => # czerwień - przejarana, tracąca szczegóły, "wyskakująca" ze
    zdjęć, a ważna, bo bardzo uczulająca oko, obecna na samochodach (fuj! -
    czerwony samochód w kadrze psuje mi zdjęcie... ;-) kwiatach, znakach
    drogowych, ciuchach, szminkach itp. produktach przemysłu... :)

    # żółty - podobnie jak czerwień, tylko w mniejszym stopniu;

    # kolory skóry ludzkiej - od jasno oświetlonej, do tej w
    cieniach;

    # kolory ziemi - wszystkie te ugry, ochry, itp. glebowe (niech
    się malarze wypowiedzą :)

    # no i last but not least - wszelkie odcienie zielonego.

    Odcienie koloru niebieskiego (a chyba jeszcze rzadsze są fiolety)
    występują głównie w kolorze nieba, gdzie ze względu na brak odniesienia
    można zaakceptować lekką odchyłkę, trochę na znakach drogowych i dość
    rzadko przy samochodach i ciuchach (sprawdzić, czy nie policjant!)

    >Za to wystarczy się przyjrzeć np. zdjęciom zawierającym światło
    >niebieskich ledów.

    BTW: Testowałem odwzorowanie kolorów dla białych LEDów (ale z temp.
    ok. 11500K) i wyszło mi porównywalnie dla żarówek 2400K (w sumie
    mieszając żródła światła, byle w jednym punkcie, można pewnie uzyskać
    wyniki coraz bardziej zbliżone do ideału. ;-) Dla śmiechu
    skontrolowałem sobie też lampy sodowe - koszmar ;-)

    pozdrawiam

    /-/

    Mariusz [mr.]

    ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
    ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
    ladakhNAwp.pl

  • 63. Data: 2009-08-06 23:29:34
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "Janko Muzykant" <j...@w...pl> wrote:

    [...]
    > Zupełnie nie o to chodzi.
    > To jest naprędce wykombinowane zdjęcie o rozmiarach takiego z sigmy, z
    > canona dwunastomegapikselowego:
    > http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/temp/sigma_c.jp
    > Jeśli powiesz, że z sigmy będzie miało więcej szczegółów czy czegoś
    > tam, to sorry - ja się poddaję.

    Ale czerwień "zrębu dachu" (?) w dalszym ciągu powalona, nic się nie
    poprawiło... ;-) Może Sigmy tak nie mają? :-P

    [mr.]

  • 64. Data: 2009-08-07 08:21:54
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Mariusz [mr.] pisze:
    > Ale czerwień "zrębu dachu" (?) w dalszym ciągu powalona, nic się nie
    > poprawiło... ;-) Może Sigmy tak nie mają? :-P

    A może ona taka po postu jest? :)
    A propo czerwieni z bayera z niedawnego wątku:
    http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/temp/maki.png

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /dojrzałość następuje z chwilą, gdy kończy się chemia, a zaczyna fizyka/

  • 65. Data: 2009-08-07 09:23:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 5 Aug 2009, Matt wrote:

    > Poza tym nie ma filtra AA, więc to co ma się pojawić na zdjęciu, tam jest.

    Nie mogłeś sobie wybrać jakiegoś innego argumentu? ;P
    Możliwości są dwie:
    - albo do aparatu są tylko takie obiektywy, że nie potrzebuje AA (owszem,
    mam hybrydę, nie ma AA, szukać wypowiedzi Jakuba J sprzed ~4 lat
    w stylu "mydło na tele" ;))
    - albo umyślnie pominąłeś sprawę tego, co się *nie ma* pojawić na
    zdjęciu, ale też tam jest :> (mora i inne takie), zaprzeczyć że
    "wszystko" jest nie można, a że jest więcej...

    > Ostro i kolorowo.

    Nie mam zamiaru się wtykać do dyskusji nt interpolacji, acz osobiście
    jestem zwolennikiem wersji "nadpróbkować i przeskalować w dół",
    ale z argumentem o AA przedstawionym w postaci wyraźnej sugestii
    że go nie potrzebuje (bo jak inaczej rozumieć cytat?) wziąłeś
    i pojechałeś po bandzie.

    pzdr, Gotfryd

  • 66. Data: 2009-08-07 09:28:16
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 4 Aug 2009, Matt wrote:

    > E tam, nie będę się sprzeczał, czy czerwoną kropkę wielkości 0.25 piksela
    > będzie widać. Ja uważam, że będzie to rozmyta kropka czerwona,

    3/4 sygnału zielone, 1/4 czerwone i z tego zaraz czerwone wychodzi?
    Możesz ujawnić algorytm *interpolujący* któremu tak wyjdzie? (bo
    z pikseli na matrycy nijak! - chyba się zgodzimy)

    > Tak czy owak - mam nadzieję, że nastąpi nawrót do Foveonów kiedyś

    Może nastąpi, może nie do Foveonów a czegoś co inaczej wykorzysta
    "cały sygnał", niewykluczone.
    Ale na razie kilkukrotne nadpróbkowanie wydaje się być prostsze,
    acz straty czułości (na filtrowaniu optycznym) owszem, szkoda.

    pzdr, Gotfryd

  • 67. Data: 2009-08-07 19:30:43
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "Janko Muzykant" <j...@w...pl> wrote:

    > A może ona taka po postu jest? :)

    Może teraz w Krakowie moda malować dachy jaskrawą farbką?

    Ale niedawno robiłem zdjęcia na dachu w Krakowie i niczego takiego
    nie widziałem... ;-)

    > A propo czerwieni z bayera z niedawnego wątku:
    > http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/temp/maki.png

    Widziałem... :) Dobre, ale widziałem też gdzieś próbkę (chyba)
    maków z C1mk3 i chyba jednak były lepsze :) (ale i zbliżenie było
    zdecydowanie większe, więc fajnie wyszły delikatne szczególiki na
    płatkach) - chyba jednak pojemność sensela/subpiksela rządzi! :))

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]

  • 68. Data: 2009-08-07 19:44:13
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Mariusz [mr.] pisze:

> [...]
    > zdecydowanie większe, więc fajnie wyszły delikatne szczególiki na
    > płatkach) - chyba jednak pojemność sensela/subpiksela rządzi! :))

    To było tak pstrykane przypadkiem, nie z myślą o ''żyłowaniu czerwieni''
    i jeszcze tanim olkiem.
    Mam takiego kwiatka ze studia, coś oryginalnego strasznie drogiego, na
    wystawę - bardzo ciężkie do przeniesienia, bo wrednie czerwone tylko
    pokażę za kilka dni, bo nie mam przy sobie.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /amerykańscy naukowcy odkryli, że większość ludzi jest głupia/

  • 69. Data: 2009-08-07 20:14:16
    Od: Grzegorz Maj <s...@e...pl_>

    Janko Muzykant wrote:

> [...]
    > to sorry - ja się poddaję.
    > A zdjęcie wykręciłem na netbooku eee, bo taki tu tylko teraz mam,

    Ja już nie wiem o co ci chodzi, na wielu stronach są dowody na to, że
    foveon jest lepszy jeśli chodzi o detale. Ty jednak z dziwnym uporem
    twierdzisz inaczej. I tutaj istotne jest założenie, czy wszystkie 10-12
    MPix zmniejszone do 4,7MPix mają "podobną"(do foveona) jakość, czy
    niektóre, czy tylko te które posiadzasz, czy kilka wybranych.

    Co może dowodzić jeden, czy kilka wyselekcjonowanych jpgów? tylko to, że
    wyjątek potwierdza regułę. Ten obrazek jest bardzo ładny, ma mnówstwo
    detali.. itd, Szkoda, że nie wiadomo jak, w takich warunkach,
    poradziłaby sobie Sigma.

    Proponuję pobawić się w audiofilów, żeby w końcu uciąć te regularnie
    pojawiające się dyskusje.

    -Wybierz jakieś pismo o jak najlepszej jakości druku, powszechnie
    dostępne w kioskach (miesięcznik?)
    -podaj stronę, ze sporą ilością grafiki z dużą ilością kolorów i detali
    (sporo zieleni, jakiś czerwony lub niebieski, cyjan, magenta.. itd, oraz
    tekst)
    -na zdjęciu powinny znaleźć się obie krawędzie pisma.
    -zdjęcia robione przy świetle dziennym, bez lamp, softboxów itd.
    -udostępniamy jpg/tiff/png wszystko jedno, byle tylko nie zwalić
    wszystkiego na enkoder jpg.
    -udostępniamy również raw, żeby każdy zainteresowany mógł sobie
    poćwiczyć we własnym zakresie.
    -przy okazji można sobie porównać obiektywy.
    Zainteresowany?

    --
    http://www.iixn.net

  • 70. Data: 2009-08-07 20:27:59
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Grzegorz Maj pisze:
> [...]
    > wyjątek potwierdza regułę. Ten obrazek jest bardzo ładny, ma mnówstwo
    > detali.. itd, Szkoda, że nie wiadomo jak, w takich warunkach,

    Poradziłaby sobie tak samo. Tylko że...
    http://www.cyfrowka.neostrada.pl/450d.jpg
    wygląda niewiele gorzej od Sigmy, a posiada prawie trzy razy więcej pikseli.

    Wiele testów subiektywnych wykazało dla lustrzanek 12Mpx resajz około
    8Mpx, by nie zauważyć różnic.

    > -Wybierz jakieś pismo o jak najlepszej jakości druku, powszechnie
    > dostępne w kioskach (miesięcznik?)

    He, ale zdajesz sobie sprawę, że to będzie znacznie łatwiejszy motyw dla
    bayera? :) Ograniczona, kontrolowana dynamika w porównaniu z takim
    widoczkiem... ale okej, mogę coś takiego zrobić tylko pod koniec
    przyszłego tygodnia jak wrócę z wakacji.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /co zostało sfinansowane ze środków Unii nie może podlegać żadnym zmianom!/