    From: " Wmak" <w...@g...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Dziwny problem z elektryką/żarówkami H4
    Date: Mon, 6 Feb 2012 19:26:40 +0000 (UTC)

    AZ <a...@g...com> napisał(a):

    > Tak ciężko uderzyć się w pierś i przyznać do błędu?

    Nie przejmuj się - najpierw musiałby zrozumieć.
    Nawet elektrycy samochodowi mylą te pojęcia.
    Dawno temu brat pojechał w Polskę fiatem 125P i po drodze zajrzał do jakiegoś
    serwisu z drobnymi (już nie pamiętam jakimi) problemami
    Jakoś przy okazji "fachowcy" wyregulowali "prąd ładowania".
    Tam był elektromechaniczny regulator napięcia, przez przez podginanie
    wspornika sprężyny kotwicy dawało się regulować NAPIĘCIE alternatora.
    Regulator miał działanie dwustopniowe, procedura odrobinę skomplikowana (bez
    odpinania klem) ale w jej wyniku alternator powinien dawać 14.2 - 14.4 V.
    Tymczasem "fachowcy" odpięli klemę, wstawili szeregowo amperomierz (cęgowych
    jeszcze nie było) i wyregulowali prąd ładowania na 8 A.
    Brat pojechał dalej a po drodze zmieniał kolejne żarówki stopy,
    kierunkowskazy, kontrolki - oprócz reflektorowych, bo w dzień nie było
    obowiązku używania świateł.

    Po powrocie zmierzyłem napięcie na akumulatorze - po minucie osiągało ponad
    20V
    Akumulator musiał się nieźle grzać - był od góry zalewany jakąś smołą - w tej
    zalewie były duże pęcherze gazu i wiele lejków po pękniętych pęcherzach.
    Na dnie akumulatora zostało może ze 2 cm elektrolitu - dużo wody trzeba było
    dolać.
    Wymieniłem jeszcze parę żarówek, wyregulowałem napięcie, akumulator pracował
    przyzwoicie kolejne dwa lata.