  • 1. Data: 2021-11-06 20:23:05
    Temat: Dziwny problem z anteną UKF i wzmacniaczem antenowym
    Od: JDX <j...@o...pl>

    Padł mi poprzedni wzmacniacz antenowy, więc kupiłem sobie nowy:
    https://www.dipol.com.pl/wzmacniacz_masztowy_dvb-t_m
    a080l_fm-vhfiii-uhf_terra_R82022.htm.

    Do wzmacniacza jest podpięta antena UHF, VHF oraz taka antena UKF:
    https://www.dipol.com.pl/antena_radiowa_dipol_3_rz_b
    _A0312.htm, przy
    czym ja mam jeszcze starą wersję z takim symetryzatorem:
    https://www.dipol.com.pl/symetryzator_antenowy_sa_i-
    iii_C0001.htm.

    Sygnały RTV zasysam z RTCN Białystok/Krynice, około 60-65 km w linii
    prostej ode mnie.

    I teraz uwaga: przez większość doby jest OK, ale w godzinach 15:55-21:00
    są problemy z odbiorem niektórych MUX-ów oraz niektórych stacji
    radiowych. Jest to uzależnione od ustawienia wzmocnienia na wejściu FM
    wzmacniacza - im wyższe, tym gorzej. Przy najmniejszym wzmocnieniu MUX8
    działa, ale jakość sygnału pokazywana przez telewizor spada ze 100% i
    oscyluje w okolicach 45% - da się oglądać, ale czasami pojawia się
    pikselizacja. Dla MUX2 jakość spada ze 100% i oscyluje w okolicach 80% -
    tutaj problemów z obrazem nie ma. Na MUX1 i MUX3 jest OK. Z radiem jest
    podobnie - niektóre stacje odbierają dobrze, a niektóre są zaszumione.
    Np. ZET odbiera bez problemu, a RMF jest zaszumione, a obie pompują w
    eter tyle samo i dużo (120 kW ERP), do tego w tej samej polaryzacji. Po
    ustawieniu maksymalnego wzmocnienia MUX8 i MUX2 znikają zupełnie -
    telewizor pokazuje ,,brak sygnału".

    Gdy odepnę antenę UKF i zewrę wejście wzmacniacza przez rezystor 75 ? to
    wszystko jest OK bez względu na porę dnia (poza brakiem UKF oczywiście).

    Czyli Antena UKF jakoś zakłóca wzmacniacz. Tak jakby się wzbudzał? Ale w
    takim razie dlaczego tylko w określonych godzinach? Coś gdzieś w okolicy
    (w sensie geograficznym) ,,sieje" w okolicy pasma UKF w tych godzinach?
    Symetryzator ma skorodowane, ale już oczyszczone styki, ale to i tak
    raczej nie tłumaczy dziwnej zależności czasowej.

    Co może być przyczyną i jak temu zaradzić? Jakiś tłumik (!!!) na wejściu
    FM, np.
    https://www.dipol.com.pl/tlumik_staly_6db_dse_ta01-0
    6_5-1000_mhz_R50160.htm
    ?

  • 2. Data: 2021-11-06 20:34:47
    Od: JDX <j...@o...pl>

    Jeśli ktoś ma ochotę zobaczyć parametry RTCN Białystok/Krynice:
    https://radiopolska.pl/wykaz/obiekt/99

  • 3. Data: 2021-11-06 20:42:12
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 6 Nov 2021 20:23:05 +0100, JDX napisał(a):

    > Co może być przyczyną i jak temu zaradzić? Jakiś tłumik (!!!) na wejściu
    > FM, np.

    Sprawa jest prosta. Nie stosuj wzmacniaczy antenowych. W większości
    przypadków jest to błędne zastosowanie. Stosuje się je zasadniczo tylko
    dla pokrycia strat sygnału w fiderze łączącym antenę z odbiornikiem.
    Jeśli masz kabel dobrej jakości (tzn. o tłumienności rzędu 1 dB/10m dla
    UKF) to wzmacniacz dajesz dopiero przy fiderze długości kilkudziesięciu
    m. Masz tak długi fider? Rozważ zastosowanie anten o większym zysku czy
    kabel o mniejszym tłumieniu.
    Od tego co powiedziałem są dwa wyjątki. Jeden, kiedy poziom szumów
    własnych odbiornika jest znaczny w porównaniu do szumów wzmacniacza
    antenowego, ale to przy dzisiejszej technice niespotykane. Drugi, kiedy
    musisz zasilić rozgałęzioną instalację antenową z wieloma gniazdami i
    rozgałęźnikami po drodze.
    W twojej konkretnej sytuacji, żeby zbytnio nie kombinować, podłączyłbym
    antenę UKF poniżej wzmacniacza antenowego, za pomocą rozgałęźnika
    biernego.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 4. Data: 2021-11-06 21:09:34
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2021-11-06 20:42, Jacek Maciejewski wrote:
    [...]
    > antenowego, ale to przy dzisiejszej technice niespotykane. Drugi, kiedy
    > musisz zasilić rozgałęzioną instalację antenową z wieloma gniazdami i
    > rozgałęźnikami po drodze.
    No właśnie mam rozgałęzioną instalację - za wzmacniaczem, już na
    poddaszu, jest pasywny rozgałęźnik na cztery pomieszczenia, przy czym w
    jednym pomieszczeniu są dwa gniazda antenowe (,,przelotowe" i ,,końcowe").
    Ponadto gniazda są typu RTV (bądź RTV-SAT), więc mają wbudowane
    rozgałęźniki.

    > W twojej konkretnej sytuacji, żeby zbytnio nie kombinować, podłączyłbym
    > antenę UKF poniżej wzmacniacza antenowego, za pomocą rozgałęźnika
    > biernego.
    Myślałem nad tym, ale nie chce mi się drugiego kabla do budynku
    wprowadzać. No chyba że znajdę jakiś rozgałęźnik z obudową do
    zamocowania na maszcie. W każdym razie to i tak nie tłumaczy dlaczego
    odbiór jest zakłócany tylko w godzinach 16-21.

    W poprzedniej instalacji nie zauważyłem tego problemu. Anteny (te same)
    miałem na maszcie spięte zwrotnicą, a na poddaszu wzmacniacz firmy
    ,,krzak" z wbudowanym rozgałęźnikiem. Działało to dobrze przez prawie 10
    lat, aż do momentu, gdy padł ów wzmacniacz.

  • 5. Data: 2021-11-06 21:25:12
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 06.11.2021 o 20:23, JDX pisze:
> [...]
    > raczej nie tłumaczy dziwnej zależności czasowej.
    >
    > Co może być przyczyną i jak temu zaradzić? Jakiś tłumik (!!!) na wejściu

    Bardzo często odpowiedzialny jest za to...zasilacz. Zwykły zasilacz
    antenowy "zdycha" po roku nawet i wprowadza takie zakłócenia, że szok.
    Zasil to na chwilę z baterii albo użyj innego zasilacza.

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>

  • 6. Data: 2021-11-06 21:25:55
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 6 Nov 2021 21:09:34 +0100, JDX napisał(a):

    > No właśnie mam rozgałęzioną instalację -
    Trzeba rozrysować instalację, policzyć tłumienia składowe i zdecydować
    wtedy czy lepsze anteny (to powinna być pierwsza opcja) czy dawać
    wzmacniacz (co powinno być ostatnim wyborem).

    > Myślałem nad tym, ale nie chce mi się drugiego kabla do budynku
    > wprowadzać. No chyba że znajdę jakiś rozgałęźnik z obudową do
    > zamocowania na maszcie.
    Oj, przeżywasz. Użyj zwykłego rozgałęźnika, wsadź go w mydelniczkę i
    zaklej glutem na gorąco.

    >W każdym razie to i tak nie tłumaczy dlaczego
    > odbiór jest zakłócany tylko w godzinach 16-21.
    Zdalnie to ci chyba nikt nie wytłumaczy. Trzeba by na miejscu, z
    analizatorem widma.

> [...]
    > ,,krzak" z wbudowanym rozgałęźnikiem. Działało to dobrze przez prawie 10
    > lat, aż do momentu, gdy padł ów wzmacniacz.
    Zauważ, rzecz charakterystyczna. Producent podaje sporo danych ale nie
    podaje odporności na intermodulacje. Bo to skomplikowane pomiary, trudno
    zdefiniować standard, mało kto rozumie po co to. A tymczasem to
    najważniejsza cecha wzmacniacza szerokopasmowego, zaraz po liczbie
    szumowej i przed wzmocnieniem.

    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 7. Data: 2021-11-06 21:28:13
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

> [...]

    szumowej i przed wzmocnieniem.

    >Działało to dobrze przez prawie 10
    > lat, aż do momentu, gdy padł ów wzmacniacz.
    Najwyraźniej poprzedni miał lepszą odporność na intermodulację. Albo
    wzrósł poziom zakłóceń albo ci fider zamókł :)
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 8. Data: 2021-11-06 21:51:45
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2021-11-06 21:25, LordBluzg(R) wrote:
    [...]
    > Bardzo często odpowiedzialny jest za to...zasilacz. Zwykły zasilacz
    > antenowy "zdycha" po roku nawet i wprowadza takie zakłócenia, że szok.
    > Zasil to na chwilę z baterii albo użyj innego zasilacza.
    Hehe, wiem, znam temat, chociaż w instalacjach antenowych nie robię. :-)
    Mój obecny zasilacz to praktycznie nówka sztuka. Ale to i tak nie
    tłumaczy zależności czasowej - padnięty zasilacz siałby bez przerwy.

  • 9. Data: 2021-11-06 22:30:59
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 06.11.2021 o 21:51, JDX pisze:
> [...]
    > Mój obecny zasilacz to praktycznie nówka sztuka. Ale to i tak nie
    > tłumaczy zależności czasowej - padnięty zasilacz siałby bez przerwy.

    Kiedyś daaawno temu, kiedy królowało radio, do instalacji UKF miałem
    osobny kabel bo właśnie chodziło o zakłócenia. Wpinanie UKF i realizacja
    na zwrotnicy w gniazdku, to kiepski pomysł ale skuteczny przy silnej
    stacji czy bliskiej odległości. Teraz, kiedy w zasadzie nie używam radia
    w domu już jest mi to obojętne ale jeśli bym zachciał sobie, to na pewno
    nie łączyłbym tego razem :)
    Jeśli masz jakieś zakłócenia z zewnątrz to dość trudno to jednak
    zlokalizować i sprawdzić kto "sieje".

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>

  • 10. Data: 2021-11-07 00:09:35
    Od: "Rutkowski, Jacek" <j...@w...pl>

    W dniu 06.11.2021 o 22:30, LordBluzg(R) pisze:

> [...]
    > nie łączyłbym tego razem :)
    > Jeśli masz jakieś zakłócenia z zewnątrz to dość trudno to jednak

    Doś łatwo można namierzyć:
    http://www.uke.gov.pl/o-nas/
    dzwonisz i mówisz że nie możesz słuchać radia Maryja po południu gdy
    jest msza za PiS i temat jest szybko załatwiony ... :)

    Ps. Kilka lat temu przerabiałem temat ale w analogu TV i radio
    było słychać bluzgi z budowy a działo to się w Siedlcach w
    okolicach ul. Nowy Świat.
    Po jednym telefonie nie byli skłoni jechać ale gdy drugi raz
    zadzwoniłem i powiedziałem że w telewizji słychać rozmowy
    strażników z pobliskiego więzienia to już była szybsza reakcja.

    Tego samego dnia podjechali chyba jakimś dostawczakiem i w parę
    godzin problem znikł...

    Podobno na budowę zakupili wzmacniacz żeby z podziemia
    radio było słychać na dźwigu...

    --
    pzdr, j.r.