  • 11. Data: 2011-05-07 12:13:02
    Temat: Re: Dziwna awaria PC
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Michoo" <m...@v...pl> napisał w wiadomości
    news:iq379o$pep$1@news.onet.pl...
    > Mam odtwarzacz thomsona (poserwisowy) w którym co około pół roku najpierw
    > sypie się obługa karty (nie startuje z włożoną kartą), potem wyświetlanie
    > znaków (kasza na oledzie) a na końcu całkiem pada. Ponowne flashowanie
    > pomaga.

    Wracają do nas sporadycznie urządzenia po kilku latach od produkcji i
    wystarczy flashowanie.
    P.G.

  • 12. Data: 2011-05-07 13:47:35
    Od: "Wojtek" <k...@c...pl>

> [...]
    > kwestia tylko jednego bitu.
    > Na początku 100% odczytów prawidłowych, po roku 80%. U mnie już chyba było
    > ze 2% gdy wziąłem się za szukanie BIOSa.
    > BIOS jest przeładowywany do RAMu więc jak już przeszedł start to potem nic
    > się złego nie działo.
    >
    > Zapamiętanie bitu polega na wepchnięciu ładunku do odizolowanego obszaru.
    > Nie ma idealnej izolacji i ładunek stopniowo wycieka (promieniowanie
    > kosmiczne trafiające w poszczególne bity ma w tym też swój udział). Sądzę,
    > że trafiłem na flash w którym jeden bit miał gorszą izolację od typowej.

    Dzięki za informacje i podpowiedzi!!!
    Chciałbym się tylko jeszcze upewnić. Jeśli dobrze zrozumiałem to ten
    przykładowy felerny bit ma ładunek na pograniczu zera i jedynki i raz może
    być odczytany jako zero a za innym razem jako jedynka?
    Dobrze to interpretuję
    Pozdrawiam
    Wojtek
    Ps.
    Z dokumentacji płyty- Bios jest w pamięci Flash EEprom

  • 13. Data: 2011-05-09 07:43:28
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Wojtek" <k...@c...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > przykładowy felerny bit ma ładunek na pograniczu zera i jedynki i raz może
    > być odczytany jako zero a za innym razem jako jedynka?

    Tak.
    Stopniowa utrata wartości dotyczy wszystkich bitów. Z tym, że typowy czas
    zanim flash zacznie dawać złe odczyty jest zależny od technologii. Kiedyś
    podawali ten czas jako 10 lat, teraz chyba podają rzędu 100 lat (ale kto to
    sprawdzi).

    > Z dokumentacji płyty- Bios jest w pamięci Flash EEprom

    Pamięci programowalne dzielą się na:
    EPROM - programowanie elektrycznie, kasowanie ultrafioletem (jak bez okienka
    to wersja OTP)
    EEPROM - kasowanie/programowanie pojedynczymi bajtami
    FLASH - kasowanie/programowanie całymi stronami
    FRAM - względna nowość - widziałem demo na Elektronice'98
    Flash i Eeprom to inne technologie, flash pozwala na większą gęstość
    upakowania bitów, ale typowy mikrokontroler zawiera zarówno Flash jak i
    Eeprom, bo każda ma swoje zalety.

    Określenie EEPROM w zasadzie oznacza:
    (E)lektrycznie programowalna i (E)lektrycznie kasowalna (R)ead (O)nly
    (M)emory
    i Flash też spełnia ten opis dlatego pamięć Flash nazwali Flash EEprom. To
    jest mylące bo wymagało by wprowadzenia nazw typu Clasic EEprom, czy
    Standard EEprom, a może EEPROM EEprom.

    Ale Twoje problemy oczywiście nie muszą mieć źródła w BIOSie, a na
    dolegliwościach PC-tów się nie znam.
    P.G.