  • 11. Data: 2010-01-15 07:21:03
    Temat: Re: Dyski Seagate'a
    Od: Michal Kawecki <k...@o...px>

    Dnia Fri, 15 Jan 2010 08:14:29 +0100, Mariusz Kruk napisał(a):

    > epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Michal Kawecki"
    >
    > :-)
    > "Gwarantuje określony MTBF" - ładne.

    Jeżeli jakiś parametr jest ujęty w specyfikacji produktu, to znaczy że
    jest gwarantowany przez producenta. MTBF nie jest tu wyjątkiem, choć
    wszyscy wiedzą, że jest to jedynie wartość prognozowana na podstawie
    obliczeń statystycznych.

    > Nie ma czegoś takiego, jak "rzeczywisty MTBF".

    Podkręć jasność wypowiedzi. Nie zamierzam się bawić w sofistykę.
    --
    M. [Windows Desktop Experience MVP]
    /odpowiadając na priv zmień px na pl/

  • 12. Data: 2010-01-15 08:02:19
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

> [...]
    >jest gwarantowany przez producenta. MTBF nie jest tu wyjątkiem, choć
    >wszyscy wiedzą, że jest to jedynie wartość prognozowana na podstawie

    Michał, "gwarantowany MTBF" to mniej więcej coś takiego, jak gwarancja
    trafienia w totolotka.

    >Podkręć jasność wypowiedzi. Nie zamierzam się bawić w sofistykę.

    MTBF to pewna wartość określająca pewien parametr rozkładu
    prawdopodobieństwa. Jeśli masz wyliczoną najbardziej prawdopodobną
    liczbę rzutów koniecznych do uzyskania pięć razy z rzędu reszki, to nie
    znaczy, że jest to jakaś "rzeczywista najbardziej prawdopodobna...".
    To po prostu matematyczny parametr.
    Nawet jeśli zgodzi się on z obserwacją na pewnej próbie, to będzie
    znaczyło tylko tyle, że parametr wyliczony z obserwacji zgodził się
    z parametrem prognozowanym. Ale nie znaczy to, że którykolwiek z nich
    jest "rzeczywisty".
    Ponadto używanie parametrów statystycznych w kontekście pojedynczych
    egzemplarzy jest po prostu jawnym nadużyciem albo nieznajomością
    statystyki.

    --
    \------------------------/
    | K...@e...eu.org |

  • 13. Data: 2010-01-15 08:41:35
    Od: Michal Kawecki <k...@o...px>

    Dnia Fri, 15 Jan 2010 09:02:19 +0100, Mariusz Kruk napisał(a):

    > epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Michal Kawecki"
    >
    > Michał, "gwarantowany MTBF" to mniej więcej coś takiego, jak gwarancja
    > trafienia w totolotka.

    Można to i tak ująć. Statystyka wbrew pozorom jest nauką ścisłą, w tym
    wypadku nauka ta gwarantuje ileś tam procent szans na trafienie w
    szóstkę przy założonej liczbie prób i jest to parametr jak najbardziej
    weryfikowalny.

> [...]
    > znaczyło tylko tyle, że parametr wyliczony z obserwacji zgodził się
    > z parametrem prognozowanym. Ale nie znaczy to, że którykolwiek z nich

    Nie widzę sprzeczności. Podchodzę do tego dokładnie tak samo, jak robi
    to producent dysków, który nie czeka przecież pięciu lat aż mu się ten
    parametr sprawdzi w praktyce, tylko wylicza go na podstawie prognozy
    statystycznej. Konkretnie opieram się na procedurze wyliczania MTBF
    przyjętej w firmie Seagate:
    http://ixbtlabs.com/articles/storagereliability/

    W konkretnym przypadku omawianym w tym wątku - czyli wpływu zakładanej
    rocznej ilości godzin pracy dysku na jego wskaźnik MTBF - zwracam uwagę
    na akapit:

    "Usage levels

    To account for variation in MTBF due to different levels of usage, we
    may use the MTBF adjustment curve.

    For example, to adjust an MTBF from 2,400 POH/yr to a maximum usage rate
    of 8,760 POH/yr, the MTBF would be reduced by about half. Conversely,
    for low usage environments, as in some video games, the MTBF might be
    increased by as much as a factor of two."

    W tym kontekście dla mnie parametr "gwarantowany MTBF" oznacza to, co
    producent wpisał w kartę dysku, zaś parametr "rzeczywisty MTBF" to
    wartość, jaką można sobie wyliczyć przy zmienionych parametrach
    wstępnych.

    > Ponadto używanie parametrów statystycznych w kontekście pojedynczych
    > egzemplarzy jest po prostu jawnym nadużyciem albo nieznajomością
    > statystyki.

    O tym, że MTBF dotyczy pojedynczego dysku, nigdzie w tym wątku nie było
    mowy. Jest to zresztą już z założenia niezgodne z zasadami wyliczania
    tego parametru.

  • 14. Data: 2010-01-15 09:03:27
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

    epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Michal Kawecki"
    >Można to i tak ująć. Statystyka wbrew pozorom jest nauką ścisłą,

    Nie musisz mi tego tłumaczyć :-)

    >w tym
    >wypadku nauka ta gwarantuje ileś tam procent szans na trafienie w
    >szóstkę przy założonej liczbie prób i jest to parametr jak najbardziej
    >weryfikowalny.

    Sorry, ale "gwarantuje ileś procent szans" to oksymoron.

> [...]
    >producent wpisał w kartę dysku, zaś parametr "rzeczywisty MTBF" to
    >wartość, jaką można sobie wyliczyć przy zmienionych parametrach

    Czyli "gwarantowaność" tego MTBF nie ma nic wspólnego z jakąkolwiek
    gwarancją, podobnie jak "rzeczywistość". OK.

    Było. Sam pisałeś o "MTBF _dysku_".

    --
    /\-\/\-\/\-\/\-\/\-\/\-\/\
    \ K...@e...eu.org /

  • 15. Data: 2010-01-15 09:19:35
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    Użytkownik "MC" <m...@g...pl> napisał w wiadomości grup
    > A temperatura? Podejrzewałbym przegrzewanie sie elektroniki. Reklamować póki
    > czas. BTW, seria 7200.12 nie jest przeznaczona do pracy ciąglej.

    To dysk ma się włączać, pracować 5 sekund i się wyłączać i tak w kółko? Przy
    takiej pracy szybciej padnie, niż skończy się styczeń.

  • 16. Data: 2010-01-15 10:53:07
    Od: "MC" <m...@g...pl>

    > Użytkownik "MC" <m...@g...pl> napisał w wiadomości grup
    >
    > To dysk ma się włączać, pracować 5 sekund i się wyłączać i tak w kółko?
    > Przy takiej pracy szybciej padnie, niż skończy się styczeń.

    Z reguły dysk desktopowy się sam wyłącza po pewnym okresie bezczynności. Z
    pewnością nie jest to 5 sekund, więc się nie musisz martwić o jego zdrowie.

  • 17. Data: 2010-01-15 11:02:20
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    Użytkownik "MC" <m...@g...pl> napisał w wiadomości grup
    > Z reguły dysk desktopowy się sam wyłącza po pewnym okresie bezczynności. Z
    > pewnością nie jest to 5 sekund, więc się nie musisz martwić o jego zdrowie.

    Chodzi Ci o APM? Dla dysku 3,5" najgorsze to wyłączanie i włączanie. Ciągła
    praca nie powoduje śmierci dysku.

  • 18. Data: 2010-01-15 18:26:04
    Od: Michal Kawecki <k...@o...px>

    Dnia Fri, 15 Jan 2010 10:03:27 +0100, Mariusz Kruk napisał(a):

    > epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Michal Kawecki"

    > Sorry, ale "gwarantuje ileś procent szans" to oksymoron.

    No dobra, tutaj odpuszczę :-). Czasami sam się potrafię zadumać nad
    zawiłościami polskiej mowy.

    [...]
    > Czyli "gwarantowaność" tego MTBF nie ma nic wspólnego z jakąkolwiek
    > gwarancją, podobnie jak "rzeczywistość". OK.

    Dokładnie. Chodziło mi o to, że producent podaje pewien parametr, na
    podstawie którego można porównać ze sobą produkty z różnych półek. I w
    tym sensie jest on "gwarantowany" przez producenta. Jednakże ten
    parametr naturalnie nie ma nic wspólnego z rzeczywistością. To tylko
    czysta statystyka.

    > Było. Sam pisałeś o "MTBF _dysku_".

    A jak miałem napisać? MTBF partii dysków?

  • 19. Data: 2010-01-15 18:35:46
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

    epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Michal Kawecki"
    >A jak miałem napisać? MTBF partii dysków?

    No właśnie ciężko tu znaleźć sensowne określenie. Zwłaszcza takie, które
    nie będzie oszukiwać :-)

    --
    \------------------------/
    | K...@e...eu.org |

  • 20. Data: 2010-01-15 20:45:59
    Od: "1634Racine" <1...@R...pl>

    MC in news:hinvp1$ipr$1@node1.news.atman.pl
    > seria 7200.12 nie jest przeznaczona do pracy ciąglej.
    > Takie dyski (np Barracuda ES) Seagate sprzedaje sporo drożej.

    a przez prace ciagla co rozumiesz? potoczne znaczenie, czyli bez przerwy
    wlaczony sprzet, czy dokladniej: bez przerwy uciazliwa praca glowic?
    bo u mnie bez przewry wlaczony komp, dysk seagate.