  • 11. Data: 2012-07-31 21:27:48
    Temat: Re: Dysk zewnętrzny na kopię
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 31.07.2012 16:43, M.M. pisze:
    > Hey
    >
    > Jaki polecacie dysk zewnętrzny na kopię zapasową?
    > Nie musi być tani, nie musi być bardzo szybki, nie musi
    > być mały (gabarytowo), nie musi być lekki, nie musi być
    > ładny... musi być ekstremalnie niezawodny.

    Dysk wirtualny u jakiegoś dostawcy takiej usługi?

  • 12. Data: 2012-07-31 21:44:53
    Od: DooMiniK <bachus@bachus>

    On 31/07/2012 20:27, Andrzej Lawa wrote:

    > Dysk wirtualny u jakiegoś dostawcy takiej usługi?

    Uważasz, że chmura jest niezawodna? Dodatkowo uważasz,
    że transfer dużych ilości danych przez internet jest wygodny?

    --
    Dominik Siedlak (bachus)
    bachus(at)post(dot)peel

  • 13. Data: 2012-07-31 21:51:30
    Od: DooMiniK <bachus@bachus>

    On 31/07/2012 15:43, M.M. wrote:
> [...]
    > być mały (gabarytowo), nie musi być lekki, nie musi być
    > ładny... musi być ekstremalnie niezawodny.

    Weź jakiś NAS z RAID (nie polecam WD z serii MyWorld Edition -
    do dzisiaj wadliwe oprogramowanie).
    http://iomega.com/nas/uk-nas-comp.html

    NAS taki może służyć też jako serwer multimediów, automatyczny
    backup z jakiegoś serwera/stacji roboczej itd.

    Dodatkowo możesz kupić dysk 2.5cala na USB i podłączać bezpośrednio
    do tego NASa (porty USB nie służą do podłączania komputera, ale
    właśnie dysków dodatkowych USB, UPSa, drukarek na USB itd.).

    Podłączając dodatkowo dysk na USB 2.5cala możesz sobie replikować dane
    i wynosić z domu/firmy - zawsze jest ryzyko
    pożaru/burzy/powodzi/kradzieży.

    Iomega bardzo lubię, bo cena nie jest przerażająca a są 'szybkie' i nie
    'wieszają się' jak WD (mowa oczywiście o 'tańszych' rozwiązaniach, nie
    np. EMC2 itd.).

    Jeszcze az: takiego NASa nie podłączysz przez USB, tylko przez
    100/1000Mb ethernet.

    --
    Dominik Siedlak (bachus)
    bachus(at)post(dot)peel

  • 14. Data: 2012-07-31 22:23:05
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 31.07.2012 21:44, DooMiniK pisze:

    > Uważasz, że chmura jest niezawodna?

    W porównaniu z indywidualnym dyskiem? Ekstremalnie ;)

    Bo 100% niezawodności to nawet ryjąc w kamieniu nie uzyskasz.

    > Dodatkowo uważasz,
    > że transfer dużych ilości danych przez internet jest wygodny?

    A gdzieś było coś o wygodzie? I co to jest "wygoda"? Bo np. "chmurka" ma
    tę miłą zaletę, że dane są dostępne z dowolnego miejsca, a nie tylko z
    miejsca fizycznego pobytu dysku.

    Co więcej inicjator wątku wyraźnie zaznaczył, że szybkość nie jest
    priorytetem - jakiś mało spostrzegawczy jesteś, że nie zauważyłeś?
    Pomijam taki detal, że wszystko zależy od używanego łącza i konkretnej
    usługi. Np. dostawca internetu może oferować usługę wirtualnego dysku w
    wewnętrznych zasobach i tym samym bez narzucania typowych limitów transferu.

  • 15. Data: 2012-07-31 23:27:42
    Od: DooMiniK <bachus@bachus>

    On 31/07/2012 21:23, Andrzej Lawa wrote:

> [...]
    > usługi. Np. dostawca internetu może oferować usługę wirtualnego dysku w
    > wewnętrznych zasobach i tym samym bez narzucania typowych limitów

    Problemem może być jednak broadband i upload. Fakt, że to tylko
    'pierwszy raz' a potem tylko zmiany, więc można myśleć o Dropbox, czy
    innym podobnym.

    --
    Dominik Siedlak (bachus)
    bachus(at)post(dot)peel

  • 16. Data: 2012-07-31 23:50:11
    Od: elmer radi radisson <r...@s...spam.wireland.org>

    On 2012-07-31 20:11, Mr Misio wrote:

    > Dobrze, ze moje griny o tym nie wiedza :)

    Przeciez to nie znaczy ze maja od razu padac.

    > Mysle, ze ten "poziom" cenowy/jakosciowy czyli dyski desktop/sata to nie
    > bardzo jest co filozofowac o wyzszosci black nad green, bo zamiast
    > doplacac do black sugerowalbym w takim razie UPS-a. Zabezpieczy on
    > kolejne w kolejnosci ogniwo straty danych.

    Tyle ze jest roznica w MTBF i czasie gwarancji, wiec zastosowane
    sa inne (drozsze) materialy i rozwiazania, np. notouch ramp load,
    gdzie glowica nie ma mozliwosci fizycznego kontaktu z talerzem.
    Wiec ad meritum - to patrzac pod katem samego dysku - w tym przypadku
    wzglednie maksymalizuje jego niezawodnosc.

    Choc oczywiscie wlasciwa, czyli niezludna, niezawodnosc danych zapewni
    jedynie dysk n+1 :)

    --

    memento lorem ipsum

  • 17. Data: 2012-08-01 07:54:03
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Chris napisa?(a):

    > Seria Black jest dedykowana do serwerów gdzie właśnie
    > liczy się niezawodność.

    Do serwerów dedykowane są dyski XE i RE, do małych NAS-ów dyski z serii
    RED. Seria Black to maksymalna wydajność do komputera stacjonarnego ;)

    j.

    --
    "Wibbly Wobbly TIMEY WIMEY!!!"

  • 18. Data: 2012-08-01 08:46:00
    Od: "Chris" <s...@s...net>

    januszek nabazgrał(a):

    > Chris napisa?(a):
    > Do serwerów dedykowane są dyski XE i RE, do małych NAS-ów dyski z serii
    > RED. Seria Black to maksymalna wydajność do komputera stacjonarnego ;)

    Dziękuję za szczegóły :) RED-a powiem że nie znałem, widać człowiek uczy się
    całe życie.:)

  • 19. Data: 2012-08-01 15:59:41
    Od: elmer radi radisson <r...@s...spam.wireland.org>

    On 2012-07-31 21:51, DooMiniK wrote:

    > http://iomega.com/nas/uk-nas-comp.html
    >
    > NAS taki może służyć też jako serwer multimediów, automatyczny
    > backup z jakiegoś serwera/stacji roboczej itd.

    Sprawdzales moze taka Iomege, jak sie sprawuje w godzinie proby?
    Dwie sytuacje z roznymi ich produktami, ktore widzialem w ciagu jakis
    trzech lat:

    1) po padzie obudowy, okazalo sie ze nie idzie w zaden sposob dostac
    sie do danych znajdujacych sie na dyskach, podlaczajac je po SATA
    i probujac podmontowac w jakikolwiek sposob spod linuksa. Taki cudaczny
    system plikow. Dobrze ze koledze udalo sie ja jakims cudem odpalic
    jeden raz, ktory pozwolil na zgranie wszystkich danych w inne miejsce.

    2) po padzie jednego dysku, raid po wlozeniu nowego odbudowal sie,
    ale za jakis czas drugi dysk mial byc wymieniony na inny z pewniejszej
    serii i po wlozeniu nowego, NAS nie chcial sobie odbudowac macierzy.
    Wywalal komunikat ze dysk jest z obcej maciory - gdy tymczasem byl
    dziewiczo nowy. Ogolnie przy probach zmuszenia go do pracy byl strach,
    czy przypadkiem nie "odbuduje" sie biorac jako wzorzec nowy dysk.

    Chyba nie takich atrakcji spodziewa sie uzytkownik od tego typu
    dupochronu jakim jest raid ;)

    --

    memento lorem ipsum

  • 20. Data: 2012-08-01 22:13:05
    Od: Padre <P...@n...net>

    > Chyba nie takich atrakcji spodziewa sie uzytkownik od tego typu
    > dupochronu jakim jest raid ;)

    I tak do usranej śmierci można powtarzać że raid nie służy do
    zapewnienia bezpieczeństwa danych tylko do zachowania ciągłości pracy,
    do bezpieczeństwa jest backup, tym pewniejszy im na większej ilości
    całkowicie niezależnych nośników.

    Do pewnego backupu zamiast NAS z raid lepiej kupić dwa tanie zewnętrzne
    dyski z rożnych serii albo różnych producentów żeby nie ryzykować
    powtarzalnej awarii.