  • 1. Data: 2020-12-10 13:52:26
    Temat: Dysk mSATA mocno sie grzeje gdy wpiery bezposrednio do USB
    Od: K <n...@e...com>

    Witam,
    Zakupilem w promocji RPi4 4GB ram:
    https://labists.com/collections/raspberry-pi-4-kit/p
    roducts/raspberry-pi-4-4gb-ram-board-starter-kit

    Do RPi przez port USB 3.0 podlaczony mam dysk mSATA oraz HUBa USB3.0 z
    wlasnym zasilaniem do ktorego podlaczone sa jeszcze dwa mechaniczne
    dyski 2.5" na potrzeby backupow. Teraz zauwazylem ze ten dysk mSATA
    wpiety bezposrednio do USB3 w RPi4 grzeje sie na tyle mocno, ze nie
    mozna go wziac do reki. Jako, ze mam drugi taki dysk w tej samej
    obudowie to je zamienilem ale dzieje sie to samo. Problem znika w
    momencie gdy ten dysk mSATA podlacze do HUB-a razem z pozostalymi dwoma
    mechanicznymi dyskami. Taka sama konfiguracje mialem w RPi3b i tam tego
    problemu nie ma/nie bylo. Zasilacz w w/w zestawie Labits nie jest
    oryginalnym z logo RPi ale ma ta sama specyfikacje co oryginal 5.1V 3A.
    Sama plytka RPi4 to najnowszy model z poprawionym zasilaniem. Czy to
    moze byc wina zasilacza, ten typ (RPi4) tak ma, czy jest jeszcze jakis
    inny problem?

  • 2. Data: 2020-12-10 15:23:31
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    K <n...@e...com> wrote:

    > Problem znika w momencie gdy ten dysk mSATA podlacze do HUB-a razem
    > z pozostalymi dwoma mechanicznymi dyskami.

    Zmierz napięcie zasilające ten dysk w obu tych konfiguracjach (sam i z
    dwoma pozostałymi).

    --
    - Witaj bezpłatny lekarzu.
    - Witaj nieuleczalnie chory pacjencie.

  • 3. Data: 2020-12-10 16:19:09
    Od: K <n...@e...com>

    On 10/12/2020 14:23, Arnold Ziffel wrote:

    > Zmierz napięcie zasilające ten dysk w obu tych konfiguracjach (sam i z
    > dwoma pozostałymi).

    O ile dla dysku wpietego bezposrednio do RPi "lsusb -v" bedzie
    miarodajne o tyle nie sadze abym dostal prawdziwe dane z urzadzen
    wpietych do HUBa w ten sposob. Nie wiem natomiast jak moge to zrobic
    miernikiem w przypadku podlaczonego juz urzadzenia, sa jakies przelotki
    gdzie moge przylozyc miernik?

  • 4. Data: 2020-12-10 16:29:19
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    On 10.12.2020 16:19, K wrote:

> [...]
    > wpietych do HUBa w ten sposob. Nie wiem natomiast jak moge to zrobic
    > miernikiem w przypadku podlaczonego juz urzadzenia, sa jakies przelotki

    Możesz odwrócić RPi na plecy i dotknąć skrajnych pinów USB:
    http://raspi.tv/wp-content/uploads/2015/02/Raspberry
    -Pi-2-back_1500.jpg

    https://components101.com/sites/default/files/compon
    ent_pin/USB-A-Jack-Pinout.png

    Albo przeciąć jeden kabel USB i podłączyć się do przewodu czerwonego i
    czarnego.

  • 5. Data: 2020-12-10 18:55:50
    Od: K <n...@e...com>

    On 10/12/2020 15:29, Zbych wrote:

> [...]
    ent_pin/USB-A-Jack-Pinout.png

    > Albo przeciąć jeden kabel USB i podłączyć się do przewodu czerwonego i

    z RPi to odczytam z lsusb ale z HUBa to bede go musial rozebrac zeby to
    zmierzyc

  • 6. Data: 2020-12-10 22:01:26
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    K <n...@e...com> wrote:

> [...]
    > wpietych do HUBa w ten sposob. Nie wiem natomiast jak moge to zrobic
    > miernikiem w przypadku podlaczonego juz urzadzenia, sa jakies przelotki

    Są przejściówki, np.:
    https://allegro.pl/oferta/miernik-tester-usb-v20-wol
    tomierz-amperomierz-3a-7939016983

    Albo ta, wygląda solidniej:
    https://allegro.pl/oferta/miernik-woltomierz-amperom
    ierz-usb-tester-5a-4-30-8633500330

    --
    Co myśli kura uciekająca przed kogutem?
    "Zrobię jeszcze trzy okrążenia dookoła kurnika żeby nie pomyślał ze

  • 7. Data: 2020-12-10 22:48:31
    Od: Kaczin <j...@p...interia.pl>

    > Albo ta, wygląda solidniej:
    > https://allegro.pl/oferta/miernik-woltomierz-amperom
    ierz-usb-tester-5a-4-30-8633500330

    Zdecydowanie, zwłaszcza, że opis jest profesjonalny:
    "Urządzenie zbudowane z manganinu - materiale o bardzo niskim poziomie
    obciążenia prądem"

    --
    Kaczin

  • 8. Data: 2020-12-10 22:53:07
    Od: K <n...@e...com>

    On 10/12/2020 21:01, Arnold Ziffel wrote:

    > Są przejściówki, np.:
> [...]

    Dzieki, zamowilem tego:
    https://www.amazon.co.uk/gp/product/B07FNJS7RV/ref=p
    px_yo_dt_b_asin_title_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

  • 9. Data: 2020-12-11 21:00:51
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Kaczin <j...@p...interia.pl> wrote:

    ierz-usb-tester-5a-4-30-8633500330

    > Zdecydowanie, zwłaszcza, że opis jest profesjonalny:
    > "Urządzenie zbudowane z manganinu - materiale o bardzo niskim poziomie
    > obciążenia prądem"

    Faktycznie, nie czytałem opisu. Piękne :)

    Aż do nich napisałem, ciekawe czy / co odpiszą:

    Dzień dobry. W opisie przedmiotu znajduje się informacja: "Urządzenie
    zbudowane z manganinu - materiale o bardzo niskim poziomie obciążenia
    prądem". Chciałbym dowiedzieć się o tym więcej. Czy obwody w urządzeniu
    zbudowane są z manganinu? Czym to w praktyce skutkuje? Czy ma to jakieś
    wady? Pozdrawiam.

    --
    Dyskoteka. Podchodzi chłopak do grupy dziewczyn:
    - Cześć ślicznotki.

  • 10. Data: 2020-12-12 17:27:07
    Od: K <e...@s...com>

    On 10/12/2020 12:52, K wrote:
> [...]
    > Sama plytka RPi4 to najnowszy model z poprawionym zasilaniem. Czy to
    > moze byc wina zasilacza, ten typ (RPi4) tak ma, czy jest jeszcze jakis

    No wiec sprawdzilem przy pomocy mojego chinskiego multimetru USB i
    jestem jeszcze glupszy niz wczesniej:

    mSATA podlaczone do portu USB3.0 w RPi poprzez multimetr:
    https://ibb.co/cT62q1J
    natezenie waha sie od 0.300A do 0.480A w trakcie pracy (aktualizacje,
    bootowanie itp) i teraz najlepsze, po godzinie obudowa dysku jest
    praktycznie zimna. Pozniej natezenie spada i jest stabilne:
    https://ibb.co/LJ1Cv1S

    mSATA podlaczone do portu USB3.0 w HUBie z wlasnym zasilaniem,
    zachowanie podczas pracy (bootowanie) identyczne jak wyzej. W spoczynku:
    https://ibb.co/pxTzq2T
    Jedyna roznica pomiedzy portem USB w RPi i HUBem to nizsze napiecie na
    porcie HUB-a. Temperatura obudowy dysku mSATA przy podlaczeniu przez
    HUBa troche wyzsza ale nadal nie parzy.

    Ktos ma jakies pomysly o co chodzi?