  • 11. Data: 2014-04-10 13:58:56
    Temat: Re: Dysk SSD ile procent zapasu
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Adam Wysocki <g...@s...invalid> wrote:

    > skasować część pamięci i zapisać znowu, tym razem nie ustawiając danej
    > wartości w danej komórce. A to kasowanie trwa. Dlatego jeżeli jest

    Jeszcze update, ale tu nie jestem pewien, czy dobrze pamiętam, więc niech
    ktoś mnie poprawi. Jednostką zapisu jest strona (mała), a jednostką
    kasowania blok (duży - ileś stron). Więc kontroler może skasować większe
    obszary (bloki), a nie może skasować jednej strony. Dlatego przepisanie
    jednej strony jest szybsze niż skasowanie całego bloku (ileś stron) i
    ponowny ich zapis. I dopóki te wolne strony są, to jakoś to działa, a jak
    już nie ma, to zaczyna się kasowanie podczas zapisu, które trwa.

    Jeszcze warto pogooglać za write amplification.

    --
    SELECT finger FROM hand WHERE id = 3;
    http://www.chmurka.net/

  • 12. Data: 2014-04-10 15:02:20
    Od: "Latet" <l...@l...pl>

    > Czy można na chłopski rozum wyjaśnić skąd taka różnica w wydajności?
    > Wtedy taki dysk gdzie partycja zajęła 75% (czyli 25% pozostawione wolne,
    > nieprzydzielone z całkowitej pojemności dysku?) robi sobie "coś" poza tymi 75%
    > czego by nie mógł zrobić gdyby partycja zajęła 100% pojemności dysku SSD?

    Tak, dokładnie tak.

    > Co tam takiego się odbywa, że taki skok wydajności? Podmienia sobie sam co
    > jakiś czas komórki pamięci spoza przydzielonego obszaru (czyli świeże,
    > niezdegradowane ciągłymi zapisami) gdy dana komórka już za dużo zapisów
    > zaliczyła i zaczyna zwalniać? Inne zjawisko?

    Nie chodzi (tylko) o degradację zapisami, ale przede wszystkim o prędkość zapisu
    jako taką - tak jak to wyjaśnił Adam Wysocki.

    latet

  • 13. Data: 2014-04-10 15:34:43
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Latet <l...@l...pl> wrote:

    > Nie chodzi (tylko) o degradację zapisami, ale przede wszystkim o prędkość zapisu
    > jako taką - tak jak to wyjaśnił Adam Wysocki.

    Dobrze wyjaśnione jest też tu:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Write_amplification#Gar
    bage_collection

  • 14. Data: 2014-04-10 17:57:03
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2014-04-10 15:02, Latet pisze:

    > Tak, dokładnie tak.
    > (...)

    Czyli, że dyski SSD mają "pływającą partycję"?
    Mówię o sytuacji, gdy partycja/partycje nie obejmują całego obszaru SSD.

    Bo w mechanicznych HDD partycja (o ile jest, bo w linuksach nie musi
    być), to jest dokładnie zaadresowana.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 15. Data: 2014-04-10 18:07:20
    Od: "tusk, donald tusk" <N...@g...pl>

    W dniu 2014-04-10 17:57, Adam pisze:

> [...]
    > Mówię o sytuacji, gdy partycja/partycje nie obejmują całego obszaru SSD.
    >
    > Bo w mechanicznych HDD partycja (o ile jest, bo w linuksach nie musi

    bardzo dobre pytanie, bo skąd taki dysk ma wiedzieć ile ma zajęte... coś
    jest jeszcze niedopowiedziane chyba

  • 16. Data: 2014-04-10 23:53:08
    Od: Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Thu, 10 Apr 2014 17:57:03 +0200
    doszła do mnie wiadomość <li6f0g$v1s$1@usenet.news.interia.pl>
    od Adam <a...@p...onet.pl> :

> [...]
    >Mówię o sytuacji, gdy partycja/partycje nie obejmują całego obszaru SSD.
    >
    >Bo w mechanicznych HDD partycja (o ile jest, bo w linuksach nie musi

    Pływającej partycji nie ma, ale są "pływające zapisy", zwie się to
    wear leveling i jest dokładnie opisane w sieci:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Wear_leveling
    http://en.wikipedia.org/wiki/Write_amplification

    Mocno upraszczając, w przypadku dysku magnetycznego możliwe są
    cykliczne zapisy do tego samego sektora fizycznego, natomiast w
    przypadku dysku SSD, który ma ograniczoną dopuszczalną ilość zapisów
    do komórki flash(w niektórych wypadkach nawet <1000), każdy zapis
    kierowany jest do komórki, która ma najmniej zapisów "na liczniku" i
    jest gotowa do zapisu(była wcześniej wykasowana).
    Dysk SSD posiada tablicę, w której trzyma adresy LBA i odpowiadające
    im fizyczne adresy komórek flash(strony), która to tablica
    uaktualniana jest po każdym zapisie, tablica zawiera numery LBA i
    odpowiadające im fizyczne numery stron w pamięci flash.
    Przykładowo i łopatologicznie, system chce zapisać dane do LBA 1000 i
    wysyła je do dysku SSD, dysk SSD sprawdza gdzie fizycznie w pamięci
    flash znajduje się wolna komórka(strona) z najmniejszą wartością
    licznika zapisów, znajduje ją(przykładowo) pod swoim wewnętrznym
    adresem 4000, zapisuje w niej dane i uaktualnia tabelę translacji tak,
    że LBA 1000 wskazuje w niej na wewnętrzny adres 4000. Każda próba
    odczytu z LBA 1000 spowoduje, że dysk sprawdzi w tabeli translacji
    jaki numer komórki(strony) jest przypisany do LBA 1000 i wyśle
    systemowi zawartość strony 4000(lba 1000 --> strona 4000).
    Jeśli system chce ponownie coś zapisać w LBA 1000 i wyśle dane do
    zapisania dyskowi SSD, to dysk najpierw sprawdzi tabele translacji i
    znajdzie w niej, że dane lba 1000 znajdują się w komórce(stronie)
    4000, teraz dysk szuka innej, gotowej do zapisu komórki(strony)o
    najmniejszej ilości zapisów, znajdzie ją, przykładowo, pod adresem
    40000, zapisuje w niej dane i uaktualnia tabelę translacji(zmienia
    przypisanie "lba 1000 --> strona 4000" na "lba 1000 --> strona 40000"
    a stronę 4000 oznacza jako zwolnioną, listę zwolnionych stron
    przegląda co pewien czas garbage collector starając się je kasować i
    oznaczać jako gotowe do zapisu.
    Garbage collector nie może kasować pojedynczych stron, lecz całe bloki
    składające się z kilkudziesięciu czy nawet z kilkuset stron(to jest
    ograniczenie wynikające z budowy pamięci flash), wiec czeka, aż
    zostanie zwolniony cały blok(tu bardzo pomaga TRIM), i dopiero wtedy
    go kasuje. Między innymi z tego względu na dysku SSD powinien być
    zawsze pewien zapasowy obszar(over-provisioning), im jest go wiecej,
    tym lepiej, jest to gwarancja, że zawsze znajdzie się jakaś wolna
    strona do zapisu(czasem warto spartycjonować tylko część dysku, na
    przykład 75% czy mawet 50%, wolne, nie spartycjonowane miejsce będzie
    pełniło rolę dodatkowej przestrzeni na over-provisioning, oczywiście
    pod warunkiem, że jest strimowane czyli dla dysku jest wolne, gotowe
    do zapisu). W razie braku miejsza na partycji roboczej zawsze można ją
    powiększyć za pomocą Gparted.
    Tak, mocno łopatologizując, wygląda wear leveling.

  • 17. Data: 2014-04-11 00:24:19
    Od: mr misio <m...@g...pl>

    Użytkownik Olaf Frikiov Skiorvensen napisał:

    > Tak, mocno łopatologizując, wygląda wear leveling.

    A teraz lopatologiczna wizja uzytkownika i nie mysle tu o pani Zosi z
    ksiegowosci.

    Dysk, ma dzialac szybko. Kazdy dysk, przy ktorym trzeba odprawiac
    jakiekolwiek czary, zeby z czasem nie zwalnial - to bardziew. Maksimum
    zaangazowania uzytkownika do zapewnienia spawnej pracy SSD to klikniecie
    programu typu "defragmentator" jak bylo przy HDD. Program cos zrobi i
    juz dysk dziala z pierwotna szybkoscia.

    To, ze trzeba zostawiac 10, 20, 30% wolnego miejsca, zeby dysk nie
    zwalnial to jakis absurd. Uzytkownik placi za 100% i te 100% ma prawo
    wykorzystac. Jak wykorzystuje 99% i dysk zwalnia - to bubel. To
    inzynierowie maja wymyslic jak zrobic, zeby uzytkownik nie musial myslec
    o takich pierdolach.

    http://s1.bild.me/bilder/260513/6329006katy.jpg

  • 18. Data: 2014-04-11 08:12:14
    Od: Piotr Rezmer <p...@b...pl>

    mr misio pisze:

> [...]
    > wykorzystac. Jak wykorzystuje 99% i dysk zwalnia - to bubel. To
    > inzynierowie maja wymyslic jak zrobic, zeby uzytkownik nie musial myslec

    Zapominasz że zapełniony dysk HDD również zwalnia. Jak na razie, mamy do
    wyboru dyski HDD lub SSD (nie licząc hybryd).

    --
    pozdrawiam
    Piotr

  • 19. Data: 2014-04-11 08:41:18
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    mr misio <m...@g...pl> wrote:

> [...]
    > zaangazowania uzytkownika do zapewnienia spawnej pracy SSD to klikniecie
    > programu typu "defragmentator" jak bylo przy HDD. Program cos zrobi i

    Można powiedzieć że czymś takim jest fstrim (na filesystemach nie
    zamontowanych z opcją discard).

    > To inzynierowie maja wymyslic jak zrobic, zeby uzytkownik nie musial
    > myslec o takich pierdolach.

    Może kiedyś wymyślą. SSD przecież ewoluuje. Nie chcesz - nie korzystaj,
    przyjdzie jeszcze ich czas.

  • 20. Data: 2014-04-11 10:31:55
    Od: borsuk <b...@a...pl>

    W dniu 2014-04-11 00:24, mr misio pisze:
    Uzytkownik placi za 100% i te 100% ma prawo
    > wykorzystac. Jak wykorzystuje 99% i dysk zwalnia - to bubel.
    Misiu, jak zjesz beczkę miodu, to też będziesz wolniej się poruszał :)