  • 1. Data: 2015-09-09 09:19:15
    Temat: Dual-channel
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    Cześć

    Wpadła w moje ręce płyta główna Asus Sabertooth 990FX. Usiłuję uruchomić
    w niej pamięci 2x4GB w trybie dual-channel i coś nie wychodzi. Mam
    CORSAIR CMX8GX3M2B1600C9 i niestety po włożeniu w odpowiednie sloty (2 i
    4) niby widziane jest 8GB (moduły są rozpoznawane w BIOS), ale dostępne
    jest jedynie 4GB (OS 64-bit). Pełne 8GB jest widoczne tylko po włożeniu
    w sloty 1 i 2, działają sobie wtedy w trybie jedno kanałowym.

    Producent zaleca poniższe moduły do pracy dwu kanałowej:
    CORSAIR CMP8GX3M2A1600C9
    CORSAIR CMZ8GX3M2A1600C8
    CORSAIR CMZ8GX3M2A1600C9
    G.SKILL F3-12800CL7D-8GBRH
    G.SKILL F3-12800CL9D-8GBRL
    G.SKILL F3-12800CL8D-8GBECO
    GEIL GET316GB1600C9QC
    PATRIOT PX538G1600LLK

    Widzi ktoś jakieś znaczące różnice między posiadanymi przeze mnie, a
    powyższymi, które mogłyby powodować takie problemy? A może problem jest
    gdzie indziej (płyta, procesor)?

    Maciek

  • 2. Data: 2015-09-09 12:46:42
    Temat: Re: Dual-channel
    Od: "Leszek K." <l...@n...pl>

    Dnia Wed, 9 Sep 2015 09:19:15 +0200, Maciek napisał(a):

> [...]
    >
    > Widzi ktoś jakieś znaczące różnice między posiadanymi przeze mnie, a
    > powyższymi, które mogłyby powodować takie problemy? A może problem jest

    Spróbuj slot 1 i 3 tak jak radzi instrukcja. Ja mam teraz włożonego Geil-a
    2000 i chodzi bez problemu. Wcześniej Corsaira 1600 i też chodziło w
    dual-u.

  • 3. Data: 2015-09-09 14:33:40
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2015-09-09 o 12:46, Leszek K. pisze:
    > Spróbuj slot 1 i 3 tak jak radzi instrukcja. Ja mam teraz włożonego Geil-a
    > 2000 i chodzi bez problemu. Wcześniej Corsaira 1600 i też chodziło w
    > dual-u.
    Instrukcja radzi w 2 i 4 (przy dwóch modułach) i rzeczywiście
    zapomniałem napisać, że w 1 i 3 też próbowałem. Efekt ten sam jak przy 2
    i 4 :-)

    Maciek

  • 4. Data: 2015-09-09 15:01:01
    Od: "Leszek K." <l...@n...pl>

    Dnia Wed, 09 Sep 2015 14:33:40 +0200, Maciek napisał(a):

    > Instrukcja radzi w 2 i 4 (przy dwóch modułach) i rzeczywiście
    > zapomniałem napisać, że w 1 i 3 też próbowałem. Efekt ten sam jak przy 2
    > i 4 :-)

    Masz rację. Sprawdziłem u siebie. Bank A2 i B2. Dosyć to dziwne. Skoro BIOS
    (a w zasadzie UEFI) wykrywa poprawnie to czemu system nie? Spróbuj na
    jakimś linksie może to coś z systemem.

  • 5. Data: 2015-09-09 17:00:14
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2015-09-09 o 15:01, Leszek K. pisze:
    > Masz rację. Sprawdziłem u siebie. Bank A2 i B2. Dosyć to dziwne. Skoro BIOS
    > (a w zasadzie UEFI) wykrywa poprawnie to czemu system nie? Spróbuj na
    > jakimś linksie może to coś z systemem.
    Znów źle napisałem. Już na etapie BIOS widoczne jest tylko 4GB, choć
    BIOS widzi oba moduły, tzn. mogę sobie podejrzeć odczytane parametry, w
    którym slocie siedzi który moduł itd. Czyli problem na pewno nie leży w
    systemie operacyjnym.

    Maciek

  • 6. Data: 2015-09-09 22:27:23
    Od: szemrany <s...@o...off>

    On Wed, 9 Sep 2015 17:00:14 +0200, Maciek wrote:

> [...]
    > BIOS widzi oba moduły, tzn. mogę sobie podejrzeć odczytane parametry, w
    > którym slocie siedzi który moduł itd. Czyli problem na pewno nie leży w

    Podnieś trochę na próbę napięcie, może pracują na granicy i dlatego
    świrują.

    --
    howgh
    szemrany

  • 7. Data: 2015-09-09 22:57:20
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2015-09-09 o 22:27, szemrany pisze:
    > Podnieś trochę na próbę napięcie, może pracują na granicy i dlatego
    > świrują.
    Podnosiłem o prawie 0.2V, ale nic to nie dało.

    Maciek