  • 21. Data: 2009-12-13 13:21:39
    Temat: Re: Drut nawojowy Cu i Alu
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan PeJot napisał:

    > Skoro producent ( silnika ) stosuje, to pewne tak. Ale wyrób wygląda
    > na optymalizowany pod kątem kosztów, a nie sprawności.

    Airbus A380 ma okablowanie z aluminiu zamiast z miedzi. Tak jak bloki
    budowane za Gomułki. Ale to po to, żeby był lżejszy, a nie żeby było
    taniej (jak w budownictwie z PRL).

    --
    Jarek

  • 22. Data: 2009-12-13 13:24:02
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2009-12-13 12:51:45 +0100, PeJot <P...@o...pl> said:

    > Zrobione, łącznie z dokumentacją fotograficzną.

    To pokaż te foty. Tylko ustaw balans bieli przed foceniem :)

    > Ale Cu jest trawione w NaOH ?

    W NaOH - nie.

    Ale jeśli masz amoniak i H2O2, to miedź zanurzona w tym będzie
    przechodzić do r-ru, powoli, bez "efektów", ale będzie stopniowo barwić
    roztwór na granatowo.

    --
    DJ

  • 23. Data: 2009-12-13 13:34:58
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2009-12-13 13:29:58 +0100, J.F. <j...@p...onet.pl> said:

    > Mozna tez sprobowac mikroelektrolize, kolor jonu miedziowego jest
    > piekny :-)

    Jeśli jest w sporym rozcieńczeniu (a nie wiemy ile miligramów próbki
    posiada PeJot, skoro to cienki drut), to ten kolor może być słabo
    widoczny. Wtedy można zrobić kompleks z amoniakiem. Kolor jest bardziej
    intensywny przy tym samym stężeniu.

    --
    DJ

  • 24. Data: 2009-12-13 13:42:51
    Od: "Zibi-Gliwice" <z...@s...pl>

> [...]
    >
    > Ale jeśli masz amoniak i H2O2, to miedź zanurzona w tym będzie przechodzić
    > do r-ru, powoli, bez "efektów", ale będzie stopniowo barwić roztwór na

    To ja dorzucę jeszcze inną metodę:

    W płomieniu zapalniczki, miedź raczej się nie stopi, albo bardzo trudno i
    będzie
    przy topieniu nieźle świecić, (ponad 1000'C)
    Aluminium stopi się bez większych problemów i bez świecenia,
    lub lekko zaczerwienione (660'C)

    Aluminium z jakimiś cudododatkami raczej będzie miało nawet niższą temp
    topienia.

    Zbyszek

  • 25. Data: 2009-12-13 13:46:51
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 13 Dec 2009 14:42:51 +0100, Zibi-Gliwice wrote:
    >To ja dorzucę jeszcze inną metodę:

    >W płomieniu zapalniczki, miedź raczej się nie stopi, albo bardzo trudno i

    Cienki drucik sie topi, w swieczce tez ..

    >będzie przy topieniu nieźle świecić, (ponad 1000'C)

    No, to moze byc ciekawy trop.

    >Aluminium stopi się bez większych problemów i bez świecenia,
    >lub lekko zaczerwienione (660'C)

    Musze sprobowac - mam wrazenie ze aluminium kiepsko sie topi w
    pojedynczym plomieniu.

    J.

  • 26. Data: 2009-12-13 13:53:02
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2009-12-13 14:42:51 +0100, "Zibi-Gliwice" <z...@s...pl> said:

    > To ja dorzucę jeszcze inną metodę:
    >
    > W płomieniu zapalniczki, miedź raczej się nie stopi, albo bardzo trudno
    > i będzie
    > przy topieniu nieźle świecić, (ponad 1000'C)

    Jeśli cienki drucik, to miedź topiąc się będzie formować kulkę na końcu.
    Aluminium w analogicznej sytuacji chyba nie stworzy kulki, raczej
    stopiony kawałek odpadnie.

    --
    DJ

  • 27. Data: 2009-12-13 14:14:29
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    Remek pisze:

    > Alu to jest aluminium? Pewnie wg. Twojego nazewnictwa. Jesli piszemy Cu,
    > to i Al. A czy widziałem? Bardzo dawno temu i łatwo odróżniłem od
    > miedzi. Bijecie pianę poważnie traktując kogoś, kto nie odróżnia miedzi
    > od aluminium.

    Ja także odróżniam, ale kilku takich co nie odróżnia potrzebuje czegoś
    konkretniejszego poza samym wyglądem. I próba rozpuszczenia tego drutu w
    NaOH powinna być wystarczającym dowodem.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 28. Data: 2009-12-13 14:58:46
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@w...pdi.net>

    Użytkownik PeJot napisał:
> [...]
    > drut pochodzi z demontażu więc może być rozciągnięty i po wymiarach i
    > rezystancji nie bardzo można rozróżnić. Co jeszcze ?

    Jeśli jest tak cienki że trudność sprawia ci odróżnienie na podstawie
    koloru metalu to bierzesz próbkę i poddajesz próbie chemicznej.

    Drut aluminiowy po uszkodzeniu termicznym emalii powinien się rozpuścić
    z szumem w stężonym ługu (np. w mocno za mocnym wywoływaczu do emulsji
    POZITIV-2000. Miedzi ług nie ruszy.

    W drugą stronę - najlepiej na kawałku bibuły (ułatwia to obserwację)
    traktujesz próbkę drutu odrobiną kwasu solnego z perhydrolem (mniej
    skutecznie - rozcieńczonym w okolicę 30% kwasem siarkowym bądź
    zdecydowanie słabym azotowym. I teraz - w kwaśnej utleniającej mieszance
    aluminium najprawdopodobniej ci się spasywuje, nawet jak wejdzie w
    reakcję to jej produkty są bezbarwne bądź białe do szarego jasnego. A
    miedż ślicznie w takich mieszankach się trawi dając śliczną zieloną bądż
    niebieską (w siarkowym) barwę - i tu pomaga bibuła, jak zrobisz w
    naczyniu to rozcieńczenie barwy może utrudnić obserwację, jak położysz
    próbkę na nasączonej kwasem bibule to po chwili wokół miedzi masz
    śliczny zielony bądź niebieski kleks.

    --
    Darek

  • 29. Data: 2009-12-13 15:05:11
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@w...pdi.net>

    Użytkownik darnok napisał:

    > moze wlozyc do plomienia :)
    > miedz powinna go barwic na lekko zielono.
    > wytrzec go tylko bo, bo brudny od potu/soli bedzie mocno zolty.

    Tu akurat się mylisz - czysta miedź zabarwi płomień na niebiesko ale
    bardzo słabo. Dobrze to barwią płomień sole miedzi - chlorki szczególnie
    i dlatego nie należy się obawiać chlorku sodu zawartego w pocie, zielona
    barwa spowodowana obecnością miedzi spokojnie zdominuje żółtą
    spowodowaną obecnością sodu. Zresztą żebyś nie wiem co robił w próbie
    płomieniowej sód praktycznie zawsze widać - dopiero przy czystościach
    półprzewodnikowych daje się go wyeliminować.

    --
    Darek

  • 30. Data: 2009-12-13 15:11:38
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@w...pdi.net>

    Użytkownik Zibi-Gliwice napisał:

    > To ja dorzucę jeszcze inną metodę:
    >
    > W płomieniu zapalniczki, miedź raczej się nie stopi, albo bardzo trudno i
    > będzie
    > przy topieniu nieźle świecić, (ponad 1000'C)

    Przy grubościach o jakich mówimy to miedż topi się w płomieniu
    alkoholowym! I nawet w błękitnym alkoholowym płomieniu trzeba uważnie
    patrzeć żeby to świecenie dostrzec.

    > Aluminium stopi się bez większych problemów i bez świecenia,
    > lub lekko zaczerwienione (660'C)

    Wiśniowy żar, jednak w zestawieniu z jasna barwą aluminium (duży
    współczynnik odbicia dla promieniowania obcego - czyli światła zastanego
    i mały współczynnik emisji swiatła własnego) to czerwone świecenie
    trudno zaobserwować inaczej jak po ciemku. Tam gdzie stal jest już
    wyraźnie wiśniowa tam aluminium jest takie jak na zimno.

    --
    Darek