  • 31. Data: 2009-11-26 20:28:57
    Temat: Re: Drukowane płytki prototypowe ?
    Od: Andrzej Kmicic <d...@p...onet.pl>

    Adam Dybkowski pisze:

    > Ależ oczywiście obaj macie rację. PDF ma duże możliwości ale tylko do
    > grafiki. A do produkcji płytek oprócz rysunku ścieżek (wszystko jedno
    > właściwie czy w TIFFie 2400dpi, czy PDF) jest potrzebny dodatkowo plik z
    > programem wierceń. Biorąc przy tym pod uwagę, że każdy soft do
    > projektowania płytek potrafi wypluć z siebie pliki Gebera i Excellon -
    > to nie ma sensu gadać o PDFie w tym kontekście.

    Święta racja , pozdrawiam
    AK

  • 32. Data: 2009-11-26 21:27:46
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    Andrzej Kmicic pisze:

> [...]
    >
    > A tak z ciekawości w tym Gerberze to jaka informacja oprócz położenia
    > X,Y i srednicy otworów jest potrzebna do wierceń ?. Bo te trzy
    > informacje w formacie zmiennoprzecinkowym w PDF są obecne a "wyciaganie"
    > to parsowanie plików i czy to jest Gerber czy PDF to trzeba je parsować.
    > Widocznie twórcy i programisci wiertarek numeryczych stworzyli własny
    > format na swoje potrzeby stąd Gerber, chyba że są jeszcze takie niuanse
    > zawarte w pliku jak kolejność wierceń , wymiana głowic, końcówek i
    > optymalizacja tego wszystkiego co na proces i czas wiercenia wpływa itd

    Gerber służy do naświetlania fotoploterem. Oto krótki fragnmencik:
    D11* ustawienie apertury D11
    X11295Y8215D02* ruch z wyłączonym światłem
    Y9015D01* ruch z włączonym światłem

    Oprócz tego masz tam np blok z definicją apertur - ich średnic i
    kształtów. Szerzej możesz znaleźć w http://www.artwork.com/gerber/appl2.htm.

    Excellon to z kolei format pliku do owiertu. Zbudowany podobnie czyli
    może mieć blok definicji narzędzi i później kolejne narzędzia i
    położenia otworów :
    M72
    T1
    X75500Y21800
    X75500Y39550
    X79600Y45000
    T2
    X77700Y46400
    X77700Y47400

    Dochodzą definicje rozdzielczości, wyboru jednostki miary itp. Może też
    być format binarny. Optymalizacja jest zrobiona raczej już przy
    generacji pliku przez program CAD.

    Róznica między plikami Gerbera i Excelona a pdfem jest taka, że te dwa
    są tak naprawdę plikami z kolejnymi rozkazami dla maszyny. A pdf ma być
    do oglądania. Jeśli wygenerujesz pdfa z widokiem ścieżek posiadających
    otwory to nie sądzę żeby było łatwo przerobić to na polecenia wiertarki
    tak żeby rozróżnić otwory 30 milsów, 35 milsów i 40 milsów. A a kolei
    do fotochemii potrzebujesz pliki w których otwory są zakryte żeby nie
    wytrawiać dopiero co zrobionych metalizacji otworów. Generalnie
    tworzenie pdfa po to żeby potem z niego ktoś musiał uzyskać pliki z
    rozkazami do maszyn jest kompletnie nieuzasadnione.

    MD

  • 33. Data: 2009-11-26 23:03:36
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    Mario pisze:

> [...]
    > do fotochemii potrzebujesz pliki w których otwory są zakryte żeby nie
    > wytrawiać dopiero co zrobionych metalizacji otworów.

    O, właśnie o tym najważniejszym zapomniałem wspomnieć. :)

    W obrazie ścieżek (czyli i w PDFie, i w wynikowych kliszach) nie widać,
    w których miejscach powinny być otwory. Tam, gdzie ma być metalizacja,
    otwory są wykonywane przed trawieniem ścieżek - co oczywiście może się
    nie mieścić w głowie niektórym zwolennikom ręcznej produkcji domowej. ;)
    Tak to wygląda jakby najpierw ostro walczyć z wiertarką ze świeżym
    laminatem, a dopiero potem zabrać się za naświetlanie i trawienie.

    > tworzenie pdfa po to żeby potem z niego ktoś musiał uzyskać pliki z
    > rozkazami do maszyn jest kompletnie nieuzasadnione.

    Dlatego jeżeli ktoś chce szybko i wygodnie - może do Faldruku (i do
    wielu innych płytkarni zapewne też) wysłać mailem projekt płytki w
    postaci jednego pliku PCB. "Od zawsze" przyjmowali w każdym razie bez
    problemu pliki Protela 98, teraz może też z nowszych wersji. A jeżeli
    ktoś się bawi innym softem (Rimu, Eagle, Autotrax) - to wszędzie jest
    możliwość eksportu plików Geber i Excellon, które każda praktycznie
    płytkarnia łyka chętnie.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 34. Data: 2009-11-26 23:25:22
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    Adam Dybkowski pisze:

    > O, właśnie o tym najważniejszym zapomniałem wspomnieć. :)
    >
    > W obrazie ścieżek (czyli i w PDFie, i w wynikowych kliszach) nie widać,
    > w których miejscach powinny być otwory.

    No niektóre przynajmniej programy mają możliwość zrobienia artworka z
    widokiem otworów. Ale to chyba żeby ładnie wyglądało w publikacji oraz
    dla tych co wiercą ręcznie po trawieniu. No ale w ogóle idea żeby robić
    z CADa pliki do "oglądania" po to żeby je potem przerabiać na
    dokumentację produkcyjną to troszkę ponad moje pojęcie.
    Oczywiście masz rację, że można plik pdf czy ps potraktować jako droga
    do uzyskania klisz z naświetlarek rastrowych. Ale na pewno nie jest to
    rozwiązanie dla kogoś startującego bo wymaga znajomości technologii w
    danym konkretnym zakładzie - marginesy, znaki centrujące, znaki bazujące
    dla wiertarki no i wymaga używania pełnych formatek.

    MD

  • 35. Data: 2009-11-26 23:38:51
    Od: "nenik" <n...@o...pl>

> [...]
    > zasoby jako format skalowania i przenoszenia grafiki wektorowej.
    >
    > Ale jeżeli używasz go li tylko do czytania datashetów i folderów to nie

    jak robisz pcb pod przewlekane albo inne malo precyzyjne to i bmp wystarczy

    jak masz raster 0,5mm i sciezke 4milsy to wygeneruj pdfa , gerbera
    i popatrz co wyszlo , czy 4milsy w gerberze to 4 milsy , czy 4 milsy w pdfie to
    4 milsy , to samo z padami prostokatnymi

    powodzenia :(

  • 36. Data: 2009-11-27 15:56:47
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2009-11-26 21:27:29 +0100, Andrzej Kmicic <d...@p...onet.pl> said:

> [...]
    > automatów) które z jednego formatu zrobia WSZYSTKO. Projekt w
    > ujednoliconym formacie i automat uwalniający od kosztów przygotowań.

    A wówczas znajdą się i tacy, co będą smerfować - "i z excela ma się
    dać!!! i z worda też!!!, no i oczywiście paint w 72dpi"

    > A tak z ciekawości w tym Gerberze to jaka informacja oprócz położenia
    > X,Y i srednicy otworów jest potrzebna do wierceń ?. Bo te trzy
    > informacje w formacie zmiennoprzecinkowym w PDF są obecne

    PDF nie definiuje w żadnym razie co tam jest. W PDF ma wyglądać.
    Jedynie wyglądać.

    I może być jedno circle, a może być 120 sztuk rect, obróconych o
    następne 3 stopnie każdy. Bo to zależy od programu który tego PDFa
    wygenerował. I to jest naprawdę bardzo luźne, a programy różne są
    naprawdę głupawe pod względem generowania wyjścia do PDF.

    --
    DJ

  • 37. Data: 2009-11-27 22:29:44
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    nenik pisze:

> [...]
    > i popatrz co wyszlo , czy 4milsy w gerberze to 4 milsy , czy 4 milsy w pdfie to
    > 4 milsy , to samo z padami prostokatnymi

    Sam format pliku PDF (a tak właściwie spakowany PostScript) ma duże
    możliwości, zarówno pod względem osadzania grafiki rastrowej, jak i
    wektorowej. 4 milsy w projekcie płytki, które potem nie są 4 milsami w
    PDFie - to już li tylko wina programu generującego tego PDFa.

    Ja osobiście jakoś nie miałem z tym problemu - PDFy zrobione w Altium
    Designer 6 zanosiłem do naświetlarni, z takich klisz potem Faldruk robił
    płytki i wszystko się idealnie zgadzało (oczywiście o ile trafili z
    wierceniami, bo czasem to zdarza się przesunięte). Może stare wersje
    Protela miały z tym problem?

    Z Gerberem PDFa nie porównywałem, ale wszystkie nawet gęste scalaki
    (TSSOP co 0,5mm) pasowały na płytce idealnie. Wg mnie Gerber nie ma
    przewagi nad PDFem. A ten ostatni pozwala za to na umieszczenie grafiki
    rastrowej na płytce, np. skomplikowanego loga firmy w warstwie opisu
    (którego nie trzeba przerabiać na wiązkę ścieżek).

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 38. Data: 2009-11-27 23:10:09
    Od: Andrzej Kmicic <d...@p...onet.pl>

    nenik pisze:

> [...]
    > i popatrz co wyszlo , czy 4milsy w gerberze to 4 milsy , czy 4 milsy w pdfie to
    > 4 milsy , to samo z padami prostokatnymi

    Nie ja rozumiem złozoność problemu ale akurat rozdzielczość nie jest tu
    aż tak istotna, pdf ma zmiennoprzecinkowa artmetyke grafiki wektorowej i
    z 4 milsami sobie poradzi :-).

    Całkowicie mnie przekonują argumenty na temat specjalizacji jak
    przekazanie marszruty dla wiertarek numerycznych itp. Jest to OK i
    zmieniac tego nie trzeba.

    pozdr
    AK

  • 39. Data: 2009-11-27 23:29:40
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    Adam Dybkowski pisze:

> [...]
    >
    > Z Gerberem PDFa nie porównywałem, ale wszystkie nawet gęste scalaki
    > (TSSOP co 0,5mm) pasowały na płytce idealnie. Wg mnie Gerber nie ma

    ZTCP w płytkarniach twierdzili, że grube klisze od fotoploterów mniej
    się deformują z czasem niż klisze poligraficzne z naświetlarek
    postscriptowych.

    MD

  • 40. Data: 2009-11-28 07:23:53
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Mario,

    Saturday, November 28, 2009, 12:29:40 AM, you wrote:

    > ZTCP w płytkarniach twierdzili, że grube klisze od fotoploterów mniej
    > się deformują z czasem niż klisze poligraficzne z naświetlarek
    > postscriptowych.

    Oczywiście były to płytkarnie świadczące usługi naświetlania na
    fotoploterach, nieprawdaż?

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl