  • 31. Data: 2017-03-27 22:43:02
    Temat: Re: Druk dwustronny - jak? (długi wątek)
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2017-03-27 o 22:10, Marek pisze:

    > Chodzi o coś takiego?
    > https://ukmarket.pl/environment/cache/images/0_0_pro
    ductGfx_117c07b5ba0c994b72141fdb578bb864.jpg

    Zdecydowanie nie. Frez:
    http://allegro.pl/frez-tarczowy-pilkowy-hss-50x13x0-
    4-100z-a-globus-i6758510870.html

    Firma Minicraft już nie istnieje. coś podobnego robi Proxxon, ale ma
    mniejsze obroty:
    http://www.proxxon.com/en/micromot/27006.php?list

    P.P.

  • 32. Data: 2017-03-27 22:48:10
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2017-03-27 o 22:43, Paweł Pawłowicz pisze:

> [...]
    4-100z-a-globus-i6758510870.html

    > Firma Minicraft już nie istnieje. coś podobnego robi Proxxon, ale ma

    A tu jest dokładnie taka, jak moja:
    https://www.google.pl/search?q=circular+saw+minicraf
    t&sa=X&nfpr=1&tbm=isch&imgil=CNzDaiM42MAxTM%253A%253
    B7kGUIjV1Fh5YCM%253Bhttp%25253A%25252F%25252Fm.g.eba
    y.co.uk%25252Fitm%25252F111694805586%25253Fnav%25252
    53DSEARCH&source=iu&pf=m&fir=CNzDaiM42MAxTM%253A%252
    C7kGUIjV1Fh5YCM%252C_&usg=__nSAabsrvpmPutBu2gF-yi41G
    EdA%3D&biw=1920&bih=1060&ved=0ahUKEwjghsbOxvfSAhVkD5
    oKHdV6Cz8QyjcIJw&ei=vHnZWOC4MuSe6ATV9a34Aw#imgdii=oc
    v6s7F8HPv3_M:&imgrc=CNzDaiM42MAxTM:&spf=260

    P.P.

  • 33. Data: 2017-03-28 00:45:04
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2017-03-27 o 22:48, Paweł Pawłowicz pisze:
> [...]

    Rozumiem. Właśnie gdy zastanawiałem się nad cięciem płytek, to właśnie
    Proxxona wytypowałem wstępnie. Choć Twoja maszyna wydaje sie być
    solidniejsza. W ogóle jakaś bieda panuje na rynku w zakresie mini
    narzędzi tego typu...

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 34. Data: 2017-03-28 00:50:16
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    W dniu 27.03.2017 o 15:07, Marek pisze:
    > Ok, rozumiem. Czyli odwróciłeś sytuację: najpierw ścieżki a potem
    > otwory. Też o tym myślałem lecz mi to wygląda na przerzucenie kłopotów z
    > poziomu robienia ścieżek na poziom wiercenia otworów. No bo teraz będzie
    > trzeba umieścić płytkę bardzo precyzyjnie (co do 0.1mm) w obrabiarce
    > CNC.

    Robiąc fotochemią z użyciem gotowego laminatu nie da się najpierw wiercić.
    W przypadku wiercenia CNC - faktycznie trzeba wypozycjonować dokładnie.

    Z wierceniem ręcznie nie ma wielkiego problemu. Jeżeli trawisz pady z
    otworami (nie jako pełne) to wiertło praktycznie samo "trzyma się"
    centrycznie.

    > O ile precyzyjne umieszczenie płytki w płaszczyźnie XY nie stanowi
    > problemu (kompensacja przesunięć w ustawieniach CNC), to nie bardzo wiem
    > jak potem taką płytkę ustawić idealnie równolegle/prostopadle do toru
    > ruchu wrzeciona maszyny aby idealnie trafiła we wszystkie pady.

    Opiszę jak ja to robię na laserze CO2 (którym wycinam czasem coś);

    - poza polem roboczym mam 2 znaczniki, po przekątnej. O znanym rozstawie
    X i Y.

    Najpierw celuję w punkt pierwszy (laser ma celownik ). Przypinam sobie
    do podłoża poprzez ten punkt.
    Przesuwam głowicę o znane wartości X i Y = tam powinien się znaleźć
    drugi punkt.

    Proste i skuteczne :)
    Jak jest w CNC nie wiem - pytanie, czy możesz "ucelować" czymś ?

  • 35. Data: 2017-03-28 00:59:55
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2017-03-27 o 22:16, Maciek pisze:

    > Trochę wprawy i można uzyskać ładne krawędzie, proste i ostre, prawie
    > CNC ;-).
    > No i tyle.

    Czyli klasykiem jesteś :-) Ja postanowiłem sobie pracę usprawnić i
    wszędzie, gdzie można to CNC angażuję. Brakuje mi wiedzy, ale jej
    poszerzanie to też frajda :-)

    > Z wcześniejszych moich walk z większą ilością laminatu - próbowałem ciąć
    > wyrzynarką z drobnym brzeszczotem do metalu.

    Nie, to nie działa. Też próbowałem. Nawet wraz z wyrzynarka dostałem
    stół do odwrotnego montowania. Rumoru to robi więcej niż spodziewanego
    efektu.

    > Położyłem laminat na desce przytrzymałem ręką i sru.. tnie się świetnie,
    > nic nie lata, na łapy nie trzeba uważać jak przy wyrzynarce. Wręcz
    > zabawa. Linię cięcia nie problem zachować.
    > Jednak tarczę zżera w oka mgnieniu.

    Bo do drewna była.

    > Mam zamiar kiedyś kupić taką tarczę tylko, że Boscha, specjalnie do
    > metalu. Zobaczymy czy da radę.
    > Nie mniej jednak obiecująca metoda na przyszłość.

    Chyba jednak mini piła tarczowa byłaby lepsza (Proxxon). Nie sądzisz?

    > Wiem, wiem bajer jest niezły, przydałaby się do frezowania w obudowach,
    > grawerowania itd. Zastosowań niezliczona ilość ;-)

    Ja w tej materii raczkuję. Kupiłem urządzenie w określonym celu a w
    trakcie używania celów przybywa :-D
    Również jako tokarkę zacząłem używać to urządzenie. Jakieś trzpienie
    aluminiowe do statywów foto itp - to nie problem. Po prostu rewelka!

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 36. Data: 2017-03-28 01:02:18
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > I nie uszkadzasz folii na płytce poprzez jej unieruchomienie do cięcia?
    > Właśnie o to najbardziej się obawiam. Na frezarce też musiałbym jakoś to
    > zrobić.

    Zasada jest taka : przygotowując PCB do naświetlenia robisz to zawsze na
    laminacie z odpowiednim zapasem - przynajmniej 2cm z każdego brzegu.

    Po pierwsze - musisz do PCB przykleić "kopertkę" z kliszy kawałkiem
    taśmy. Taka taśma musi być POZA polem samego PCB.

    Po drugie - podczas trawienia przy samych brzegach też może się coś
    dziać złego.

    Po trzecie - krawędzie laminatu mogą być naświetlone nieco np. przez
    światło dzienne.

    Po czwarte - na tym marginesie robisz sobie np. otwory do mocowania w CNC

    itp itd. W płytkarni też robią PCB na formatkach, które mają jakiś tam
    margines.

    Przycięcie PCB do ostatecznego kształtu to ostatnia czynność w kolejności.

  • 37. Data: 2017-03-28 01:24:23
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2017-03-28 o 00:50, sundayman pisze:

    > Z wierceniem ręcznie nie ma wielkiego problemu. Jeżeli trawisz pady z
    > otworami (nie jako pełne) to wiertło praktycznie samo "trzyma się"
    > centrycznie.

    Mi to nie chciało zadziałać jak należy. Wiercenie na statywie odpada bo
    trzeba celować raz z jednej strony, potem z drugiej by w płaszczyźnie XY
    wcelować. Otwory wychodziły krzywo.

    Dużo lepszy efekt uzyskałem posługując się wałkiem giętkim i ręcznie
    wiercąc otwory. Ale co ileś tam otworów zaliczałem skuchę. Gdy była to
    przelotka, to w zasadzie płytka do wywalenia albo cieniutkim drucikiem
    trzeba było radować sytuację by zwarć nie było z sąsiednimi ścieżkami. W
    dodatku rzadko mi się udawało tak wywiercić otwory by np. scalak DIP-16
    dał się wsadzić bez wyginania nóg.

    > Jak jest w CNC nie wiem - pytanie, czy możesz "ucelować" czymś ?

    Właśnie jeden z kolegów przed chwilą uświadomił mnie, że jednak mogę :-)
    No i właśnie testuję jak to działa. A działa rewelacyjnie.

    Jest to bardziej skomplikowane niż w laserze ale w znacznym stopniu
    zautomatyzowane. Oprogramowanie CNC obsługuje kamerę. Jest ona
    oczywiście w innym miejscu niż wrzeciono ale nie ma żadnego problemu by
    w procesie kalibracji zapisać offset XYZ kamery (oś Z też jest
    obsługiwana). Obraz z kamery widzisz z celownikiem na ekranie. Ustawiasz
    ją na 3 znane punkty na PCB. PCB może być gdziekolwiek na stole, pod
    dowolnym kątem. Nie martwisz się żadną precyzją :-)
    Oprogramowanie zapamiętuje lokalizację tych punktów minus offset kamery
    i koryguje pozycje wiercenia pozostałych punktów z uwzględnieniem
    offsetu kamery. Mało tego, może okazać się, że te punkty mają nieco inne
    współrzędne niż było w projekcie bo np. drukarka sama z siebie
    przeskalowała odrobinę wydruk i ścieżki wyszły inaczej niż planowałeś.
    CNC bierze na to poprawkę i wierci otwory w miejscach padów a nie ściśle
    w/g projektu. Oczywiście te same korekty są brane pod uwagę podczas
    frezowania lub wycinania kształtów płytki. Jak dla mnie kosmos.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 38. Data: 2017-03-28 01:33:35
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2017-03-28 o 01:02, sundayman pisze:

    > Zasada jest taka : przygotowując PCB do naświetlenia robisz to zawsze na
    > laminacie z odpowiednim zapasem - przynajmniej 2cm z każdego brzegu.

    Ok

    > Po pierwsze - musisz do PCB przykleić "kopertkę" z kliszy kawałkiem
    > taśmy. Taka taśma musi być POZA polem samego PCB.

    Tzn. nie tylko brzegi koperty są zlepione ze sobą ale i przyklejone do
    PCB? Oczywiście poza "roboczym" obszarem. To masz na myśli?

    > Po drugie - podczas trawienia przy samych brzegach też może się coś
    > dziać złego.

    Jasne, choć nie zaobserwowałem bo zazwyczaj przy brzegach jest rozlana
    masa a nie ścieżki. To dygresja.

    > Po trzecie - krawędzie laminatu mogą być naświetlone nieco np. przez
    > światło dzienne.

    Cenna uwaga.

    > Przycięcie PCB do ostatecznego kształtu to ostatnia czynność w kolejności.

    Wszystko jasne. Zmienię więc schemat działań. Otwory po wytrawieniu a
    cięcie na końcu :-)

    Powiedz mi jeszcze przy jakim świetle pracujesz by nie naświetlało
    płytki a było na tyle silne byś widział co robisz? Lampa biurkowa LED
    jest ok? W swoich lampkach biurkowych mam możliwość zmiany koloru
    oświetlenia jako ciepłe, neutralne, zimne. Przypuszczam, że ciepłe nie
    naświetli płytki.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 39. Data: 2017-03-28 04:19:31
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Emulsja na plytce jest praktycznie nieczula na swiatlo widzialne. Rozklada ja
    ultrafilet. Spokojnie mozesz uzyc zwyklej zarowki 150 zasilonej przez diode albo
    autotransformator, sciemniacz zeby bardziej w czerwone swiatlo wejsc. Totalnym
    dupochronem bedzie uzycie czerwonej zarowki jakiej uzywa sie przy fotografii czarno
    bialej. Moc takiej zarowki moze byc dowolnie duza, w granicach przyzwoitosci. Halogen
    50W z odleglosci pol metra rozlozy emulsje w czasie kilku godzin. Zwykla zarowka 60W
    rozlozy w czasie kilkunastu godzin. Poza tym doswiadczenie jest miara poznania
    swiata.wez centymetrowy pasek laminatu zaslon czarnym papierem, blaszka itp. Swiec na
    pasek i co 10 minut odslaniaj kolejny centymetr. Jak naswietlisz caly to wywolaj i
    bedziesz wiedzial jaki czas masz do dyspozycji. Wywoluj w czasie jaki producent
    podaje a nie takim do rozpuszczenia emulsji. Przewaznie podaja ze dla ok 7g naoh na
    litr to dwie minuty. Dedykowany wywolywacz jest drozszy od zrobionego z kreta ale
    uwazam ze jest lepszy. W udrazniaczu do rur nie ma 100% naoh. Kupowanie w POCHu
    zasady sodowej raczej nie ma sensu bo chociaz tania to od razu trzeba kupic kilogram,
    mniejszych opakowan nie widzialem.

  • 40. Data: 2017-03-28 08:33:16

    > Klisze do naświetlenia zamawiam sobie w naświetlarni (robią w kilka
    > godzin. koszt kilka zł).

    Dobre do klisz są drukarki atramentowe, maksymalna ilość atramentu i
    1200dpi (w zasadzie nie ma kaszy na płytce),naświetlanie 0,50 - 3,5
    minuty (raczej przy 0,50 przy gorszym wydruku 9 watowa naświetlarka do
    paznokci) ścieżki 0,10 milisa to nic nadzwyczajnego. Obudowa 144pin i
    większe dwie lupy na głowie i jedziemy.

    ---
    Avast.