    From: JAM <j...@y...com>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Droższe wzbogacane paliwa a spalanie...
    Date: Sat, 29 May 2010 16:49:53 -0700 (PDT)

    On May 29, 11:17 am, BearBag <c...@g...com> wrote:
    > Witam
    > Czytałem ostatnio test w jednej z gazet motoryzacyjnych i tam
    > testowali dwie droższe benzyny: V-power i  bp ultimate w porównaniu do
    > tradycyjnej 95. Wyszło na to że spalanie (test na długości 1000km) nie
    > rózni sie na tyle żeby opłacało się dopłacać - czesto nawet 20-30gr na
    > litrze. Z drugiej jednak strony dwójka znajomy tankuje tylko droższe
    > paliwa i mówi że spala im średnio litr mniej na setke po mieście.
    > Gdzie leży prawda. Testował ktoś na swoim aucie w dłuższym okresie
    > czasu ? Choci oczywiście o wieksze silniki bo takie seicento 0.9l
> [...]

    Prawda jest taka, ze jezeli w silniku nie wystepuje spalanie stukowe,
    to benzyny o nizszej liczbie oktanowej maja odrobine wyzsza wartosc
    energetyczna na litr wiec daja odrobine lepszy przebieg. Wlasciciele
    pojazdow wyposazonych w taki silnik beda twierdzili, ze nie widza
    zadnej roznicy w spalaniu pomiedzy roznymi wersjami benzyn. Jezeli
    natomiast silnik zaczyna spalac stukowo to wykrywa to czujnik silnika
    i przesuwa kat zaplonu tak aby to spalanie stukowe wyeliminowac.
    Odbywa sie to jednakze kosztem znaczniejszego spadku sprawnosci
    silnike i silnik zaczyna palic wiecej. Jezaeli do takiego silnika
    wlejemy paliwo o wyzszej liczbie oktanowej to wtedy nagle "cudownie"
    poprawi sie przebieg samocvhodu bo komputer przestanie zmieniac
    optymalny kat zaplonu. Zalezy wiec to od konstrukcji silnika, stopnia
    jego zuzycia, stopnia zanieczyszczenia komor splania nagarem itp.
    Wlasciciele samochodu wyposazonego w taki wlasnie silnik beda widzieli
    wyrazna roznice pomiedzy benzyne 95 a na przyklad benzyna 98.

    JAM
    http://marchel.home.comcast.net/~marchel/