  • 11. Data: 2022-08-11 13:42:19
    Temat: Re: Dostępne,i przyszłe formy,magazynowania energii
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 11-08-2022 o 13:35, J.F pisze:

    > Domy maja przyłącza powiedzmy 20kW, a transformator osiedlowy
    > 10% sumy domow.
    > jak sobie polowa zainstaluje solary i sloneczko przyswieci, to trafo
    > padnie :-)
    >
    > Na szczescie jest proste zabezpieczenie - w sieci moze byc 253V,
    > jak jest wiecej, to falowniki nie wpuszczaja do sieci wiecej.

    Tia - u mnie widziałem nawet ponad 260V i dopiero falownik się wyłączał.
    Ale falowniki sąsiadów widać nie, bo po chwili było to samo.

  • 12. Data: 2022-08-11 13:50:18
    Od: ii <i...@o...invalid>

    W dniu 11.08.2022 o 07:12, Mirek Ptak pisze:

    > Tylko, że ten sposób magazynowania jest pomyślany raczej dla energetyki
    > klasycznej, w której w nocy przy mniejszym poborze energii można ją
    > wykorzystać do pompowania wody na górę. Dla OZE nie specjalnie - może
    > wiatraki, ale na pewno nie PV :)

    No nie, to jest raczej dla magazynowania na dłuższy czas. Duże zbiorniki
    wodne i zmiany lato zima. To, że do pompowania wykorzystuje się tanią
    nocną energię nie jest wyznacznikiem.

  • 13. Data: 2022-08-11 14:06:53
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 11 Aug 2022 13:50:18 +0200, ii wrote:

    > No nie, to jest raczej dla magazynowania na dłuższy czas. Duże zbiorniki
    > wodne i zmiany lato zima.

    Takie rzeczy to tylko w Norwegii, a prawde mowiac to i tam nie.
    W polskich elektrowaniach wody starczy na pare godzin.

    > To, że do pompowania wykorzystuje się tanią
    > nocną energię nie jest wyznacznikiem.

    Zgadza sie.
    Pompuje sie nocną, bo elekrtowni weglowych wylaczyc nie mozna,
    przygasic porządnie tez trudno, wiec mielismy w nocy nadmiar prądu.

    A teraz sie zmieni, i to w południe bedziemy mieli nadmiar.

    Albo i w nocy, jak huragan przyjdzie i zacznie wiatraki przewracac :-)

    J.

  • 14. Data: 2022-08-11 14:12:53
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 11 Aug 2022 13:42:19 +0200, Cavallino wrote:

    > Tia - u mnie widziałem nawet ponad 260V i dopiero falownik się wyłączał.
    > Ale falowniki sąsiadów widać nie, bo po chwili było to samo.

    Albo masz zle ustawiony, albo falownik kontroluje jeszcze przeplyw do
    sieci, i juz nie wypuszczal, ale dom zasilal.

    No i pewnie sąsiedzi mają zle ustawiony ...

    J.

  • 15. Data: 2022-08-11 14:15:09
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 11-08-2022 o 14:12, J.F pisze:

    > Albo masz zle ustawiony, albo falownik kontroluje jeszcze przeplyw do
    > sieci,

    Nie.
    Taki miał limit.

    i juz nie wypuszczal, ale dom zasilal.

    > No i pewnie sąsiedzi mają zle ustawiony ...

    Ponoć działa przełączenie na Niemcy....

  • 16. Data: 2022-08-11 14:15:47
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 11/08/2022 14:12, J.F wrote:
    > No i pewnie sąsiedzi mają zle ustawiony ...

    Falowniki mają "hasła montera", które pozwalają na zmiane parametrów
    sieciowych, w tym zakresu napięć.

    Zgadnij ile falowników w okolicy ma je zmienione z fabrycznych :P

  • 17. Data: 2022-08-11 14:49:33
    Od: ii <i...@o...invalid>

    W dniu 10.08.2022 o 20:37, J.F pisze:

    > Fanem to trudno powiedziec - pojawily sie takie informacje,
    > na ile realne trudno ocenic.
    > Oczywiscie jakby sie dało zatankowac baterie na 300km w 5 minut, to
    > byłbym fanem :)
    >
    > Ale ktore to powyzej?
    > ogniwa przepływowe (VRFB) ?

    A ja wiem o czym Ty czytałeś? Chyba nie o przepływowych tylko jakichś
    zalewowych.

  • 18. Data: 2022-08-11 14:50:10
    Od: ii <i...@o...invalid>

    W dniu 11.08.2022 o 09:26, heby pisze:

> [...]
    > obszarze w ciągu - pewnie- kilkunastu minut.
    >
    > Nie wiem czy oni maja tam tak szybką reakcję możliwą. Kiedyś, od kolesia
    > pracującego w takowej, dowiedziałem się, że to zajmuje dużo czasu -
    > zmienić kierunek pracy, a sama regulacja przepływu przy tych masach wody
    > zajmuje swoje. Stanowi to problem przy instalacjach z wiatrakami, które
    > też są kapryśne co do stabilności mocy.
    >
    > Gdzieś czytałem o hybrydach - sz-p wspomagana szybkim źródłem typu
    > "mała" liion, wystarczająca do zmiany kierunku dużej.
    >
    > Prawda taka chyba, że nie ma złotego środka i będzie trzeba na kilka

    Bajasz o rozwiązywaniu, ale Ty niczego nie będziesz rozwiązywał. Możesz
    sobie postawić magazyn dla swojej chałupy i to wszystko.

    > Rosjanie mają niezłe dane eksperymentalne w regulacji mocy rzędu MW<>GW
    > w ciągu milisekund w jednej elektrowni jądrowej. To było by najlepsze
    > rozwiązanie, gdyby nie wybuchło.

    Ale to nie magazyn.

  • 19. Data: 2022-08-11 14:54:21
    Od: ii <i...@o...invalid>

    W dniu 11.08.2022 o 14:06, J.F pisze:

    > Takie rzeczy to tylko w Norwegii, a prawde mowiac to i tam nie.
    > W polskich elektrowaniach wody starczy na pare godzin.

    W takiej Solinie ile trwa zrzut znaczącej pojemności zbiornika? Ja
    rozumiem, że nie tylko Solina jest. Niemniej jednak wyzwaniem jest
    magazynowanie na dłuższy czas. Inaczej wystarczą Ci te VRFB. Mniejsze będą.

> [...]
    >
    > A teraz sie zmieni, i to w południe bedziemy mieli nadmiar.
    >
    > Albo i w nocy, jak huragan przyjdzie i zacznie wiatraki przewracac :-)

    Mówiłeś, że nie przyjdzie :-)

  • 20. Data: 2022-08-11 14:57:18
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 11/08/2022 14:50, ii wrote:
    > Bajasz o rozwiązywaniu, ale Ty niczego nie będziesz rozwiązywał. Możesz
    > sobie postawić magazyn dla swojej chałupy i to wszystko.

    Nie. Mogę na przykład wybrać do władzy ludzi którzy rozumieją potrzebę
    rozwijania elektrowni jądrowych i partycypacji w badaniach nad fuzyjnymi.

    Zamiast wybierać imbecyli.

    Wieć to nie tak do końca, że nie mam wpływu na rozwiązania o dużej skali.

    Owszem, to żart.