  • Data: 2010-02-11 08:36:38
    Temat: Re: Dobre wiadomości.
    Od: Jan Kotletty <j...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    kogutek pisze:

    > Mnie się podoba. Dawno powinni to zrobić.

    A mnie się to zupełnie nie podoba. Nawet tego nie czytam
    zbyt dokładnie, bo mi starczy poznać intencję. Taka
    wiara w nadludzką siłę prawa. Przeca, kolego, prawo
    wymyślają ludzie, a nie Pan Bóg. Już nie dociekam
    powodu takiej bezgranicznej wiary w przepisy regulujące.
    Czy to lata bez prawdziwej samorządności się mszczą,
    czy wpływy zachodniego sąsiada, gdzie przepis był
    świętością, choćby prowadził w maliny - nieważne.
    Ważne, co jest dzisiaj.

    O co mi idzie? O to, że zamiast myśleć o tym, jak
    rozwiązać jakiś problem urbanistyczny, wybrane przez
    nas władze myślą o jego ominięciu. Zamiast pomyśleć
    o tym, jak zorganizować ruch samochodowy w miastach,
    w tym także i o tym, gdzie i jak parkować, myśli
    się o tym, jak zrobić, żeby pod naszym domem nikt
    nie zaparkował. Końskie okulary i tyle.

    Tak jest już tutaj od bardzo dawna, że kiedy brak
    miejsc do parkowania, stawia się rozmaite znaki
    zakazujące tegoż parkowania. A to, wbrew deklarowanym
    intencjom, potęguje problem. Mam na to dowody.

    Kiedyś decydenci nasi byli zdumieni, że niektóre
    płatne parkingi są płatne bezprawnie. Z tej
    konsternacji postanowili błyskawicznie uchwalić
    jakieś prawo w tym zakresie. Ale na to trzeba było
    chyba tydzień. W tym czasie zapanowało bezprawie.
    Zgroza! Zawołali dyżurni porządkowi. Ba, nawet
    satyryk Jacek Fedorowicz gromko protestował
    i obśmiewał władze - że dopuściły do takiego
    bezhołowia. A tymczasem skutek był zadziwiający.
    Przez te dni, kiedy było wolno parkować, znacznie
    łatwiej znajdowałem miejsce do zaparkowania.
    Mechanizm psychologiczny jest albowiem taki,
    że zaparkowawszy w świetle prawa boimy się,
    że ktoś inny uprawniony na zajmie miejsce.
    Kiedy jest swobodniej, jesteśmy mniej zagrożeni
    jakby.

    To tak na marginesie. Ja jestem za przestrzeganiem
    prawa, ale też uważam, że nie należy mnożyć jego
    przepisów. To zawsze doprowadza do absurdów.
    Najlepsze wyjście to przezorność, a co do uchwalanych
    praw, które w sposób oczywisty są marszem na skróty,
    czyli na łatwiznę, należy przed ich wprowadzeniem
    wykonać symulację. Jak to zadziała, czyli.

    Jan