  • 11. Data: 2010-12-11 17:29:31
    Temat: Re: Dobieranie warto?ci elementów VFO
    Od: "tarnus" <t...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Krzysztof" <o...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:ie04p7$2bc$1@inews.gazeta.pl...
    > Użyć rezonator ceramiczny. Była taka modyfikacja Bartka.

    Tak, ale nie obejmie chyba całego zakresu.

    Marek

  • 12. Data: 2010-12-11 17:31:02
    Temat: Re: Dobieranie wartości elementów VFO
    Od: Atlantis <n...@n...pl>

    W dniu 2010-12-11 18:21, tarnus pisze:

    > W jeden wieczór zabawy dojdziesz do bardzo stabilnego VFO.

    Możesz napisać coś więcej o systemie oznaczeń?
    Mam trochę tych starych kondensatorów rurkowych z różnymi kropkami
    (chociaż większość to czarne). Jak rozumiem one również nadają się do
    pracy w obwodzie LC VFO?
    Ktoś z was wie może jak oblicza się parametry szeregowego obwodu LC?

  • 13. Data: 2010-12-11 17:35:29
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 11 Dec 2010 18:23:05 +0100, Atlantis wrote:
    >No przecież tłumaczę, że użyłem filtru kwarcowego. Tyle tylko, że nie
    >fabrycznego, a amatorskiej drabinki, zbudowanej i zestrojonej przez

    Aaa, czyli po prostu kwestia zawartosci szuflady :-)

    tra-omig-i1360305955.html
    >Warto. Bo filtr do którego linka wysłałeś nie nadaje się do stosowania w
    >transceiverze SSB. Ma zbyt szerokie pasmo przenoszenia - był
    >przeznaczony do stosowania w radiotelefonach FM.
    >Filtry Omig pod SSB pojawiają się na aukcjach od czasu do czasu i
    >kosztują jakieś 10x tyle. ;)

    Mowiac szczerze to nie bylem pewny co to za filtr :-)

    Ech, musze i ja kiedys zajrzec solidnie do szuflady, moze lezy tam
    jakis TMS320 :-)

    J.

  • 14. Data: 2010-12-11 17:45:50
    Od: "tarnus" <t...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Atlantis" <n...@n...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > pracy w obwodzie LC VFO?
    > Ktoś z was wie może jak oblicza się parametry szeregowego obwodu LC?

    Czasem są to barwne oznaczenia a czasem oznaczenie literowe np. NPO to
    współczynni zerowy czyli to samo co czarna kropka.
    N7500 literowo to będzie jakiś tam kolorek a współczynnik to ujemny -750ppm/K.
    P150 to współczynnik dodatni +150ppm/K i oczywiście może być kolorek zamiast
    P150

    +150ppm to 0,015%/1stCelsiusz
    -700ppm to 0,070%/1stCelsiusz

    W starych polskich książkach bywały tabele oznaczeń materiałów.

    I taka podpowiedź na koniec. Nie stosuj kondensatorów typu 2 lub 3 w obwodach
    wcz. Jak masz problem z kupieniem to kop w starych głowicach TV lub radiowych.
    Stosuj tylko typu 1.
    W necie są opisy, np. tu
    http://www.fonar.com.pl/audio/porady/art9/kondensato
    ry.htm

    Marek

  • 15. Data: 2010-12-11 17:50:20
    Od: "tarnus" <t...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Atlantis" <n...@n...pl> napisał w wiadomości

    > Ktoś z was wie może jak oblicza się parametry szeregowego obwodu LC?

    To już nie te czasy dawne że z kalkulatorem Bolek na piechotę się liczyło.
    Ściągnij sobie program RFsim99.

    Marek

  • 16. Data: 2010-12-11 17:51:48
    Od: "tarnus" <t...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Atlantis" <n...@n...pl> napisał w wiadomości

    > Ktoś z was wie może jak oblicza się parametry szeregowego obwodu LC?

    Zapomniałem
    http://electroschematics.com/wp-content/uploads/2008
    /12/rf-sim-99.zip

  • 17. Data: 2010-12-11 19:54:33
    Od: Atlantis <n...@n...pl>

    W dniu 2010-12-11 18:45, tarnus pisze:

    > I taka podpowiedź na koniec. Nie stosuj kondensatorów typu 2 lub 3 w
    > obwodach wcz. Jak masz problem z kupieniem to kop w starych głowicach TV
    > lub radiowych. Stosuj tylko typu 1.

    Hmm... Spora część spośród użytych kondensatorów jest nowego typu.
    Starałem się przede wszystkimdawać na drodze sygnału w.cz. albo stare
    rurkowe, albo ceramiczne, tudzież współczesne MKT. Monolityczne w takich
    zastosowaniach jak filtrowanie zasilania.

    Na chwilę obecną konstrukcja wygląda następująco:
    http://img375.imageshack.us/img375/9357/bartekdd.jpg

    Cewka VFO nie jest jeszcze wlutowana. To tylko "przymiarka". Nie jest
    jeszcze nawet nawinięta.

    Filtr wyjściowy TX będzie rzecz jasna ekranowany, podobnie jak płytka z
    filtrem drabinkowym.
    A właśnie - jeszcze odnośnie tego filtru. Nawinąłem go zgodnie z
    oryginalnym opisem, na takim samym karkasie jak w oryginale. Nie miałem
    drutu 0,5 mm, zastosowałem więc najbliższy - trochę ponad 0,4 mm. Za nic
    nie mogę znaleźć kondensatora 420pF (taka wartość występuje na
    schemacie). Mogę dać 390pF spodziewając się tego, że różnica i tak
    zostanie skompensowana podczas strojenia rdzeniem, czy lepiej dać
    równolegle połączone 390 i 27pF?

  • 18. Data: 2010-12-12 23:02:50
    Od: Dykus <d...@s...wp.pl>

    Witam,

    Atlantis pisze:

    > Czy takie kondensatory nadają się do pracy w VFO?

    A dlaczego nie zastosujesz kondensatorów z dielektrykiem NP0 lub C0G?
    Zakres dostępnych wartości spory, stabilność dobra (+/-30ppm/st.C),
    tolerancja niska, wysoka dobroć, obudowa SMD, niska cena... same zalety.
    :) Sprawdzić zakres przestrajania generatora na byle jakich i podmienić
    na te ceramiczne.

    > Ktoś może mi poradzić jak dobrać
    > wartości tych elementów aby (z grubsza) trafić w odpowiedni zakres
    > przestrajania?

    Tu masz jakiś kalkulator:
    http://py2ohh.w2c.com.br/trx/vfocolpitts/ecolpitts1.
    htm

    To chyba ten generator. Co prawda obrazek nie działa, ale powinieneś
    sobie poradzić. :) Ewentualnie poszukaj, może znajdziesz go gdzieś
    indziej... Kiedyś z tego korzystałem i chyba nawet działało...

    --
    Pozdrawiam,
    Dykus.

  • 19. Data: 2010-12-12 23:20:49
    Od: Atlantis <n...@n...pl>

    W dniu 2010-12-13 00:02, Dykus pisze:

    > To chyba ten generator. Co prawda obrazek nie działa, ale powinieneś
    > sobie poradzić. :) Ewentualnie poszukaj, może znajdziesz go gdzieś
    > indziej... Kiedyś z tego korzystałem i chyba nawet działało...

    Co prawda obrazek nie działa ale już z opisu widzę, że kalkulator się
    raczej nie przyda. W roli VFO Bartka pracuje oscylator Clappa, nie
    Colpittsa.

  • 20. Data: 2010-12-13 12:23:58
    Od: Atlantis <n...@n...pl>

    Już coraz bliżej celu. Zastosowałem inny karkas (10mm z Radmora F-302)
    nawijając na nim niecałe 40 zwojów drutem 0,3mm. Drut napiąłem
    obciążając jego luźną końcówkę podczas nawijania odważnikiem. Końce
    uzwojenia zabezpieczyłem cyjanopanem, a potem nałożyłem na nie koszulkę
    termokurczliwą. Tak sporządzona cewka w szeregu z kondensatorami z
    zakresu 270-470pF bez problemu daje odpowiedni zakres przy kręceniu
    rdzeniem. W tej chwili próbuję dobrać odpowiedni kondensator sprzęgający
    z kondensatorem strojeniowym - zakres przestrajania jest w tej chwili
    nieco za mały (sto kilkadziesiąt kHz) ale jeszcze nad tym popracuję.
    Najwyżej ograniczę się do części fonicznej pasma 80m.

    Potem będę musiał jeszcze popracować nad stabilnością. Zaraz po
    włączeniu VFO płynie dość mocno w dół, potem powoli zaczyna się
    "wspinać" w górę.