    From: Baranosiu <r...@w...pl>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: Dlaczego software to F35 jest pisany w C++ a nie w Ada
    Date: Mon, 8 Oct 2012 17:00:31 +0000 (UTC)
    <k420pf$sch$1@node2.news.atman.pl>
    <d...@g...com>
    <k44n4u$drv$1@node2.news.atman.pl>
    <8...@g...com>
    <k462an$knn$1@node2.news.atman.pl>
    <9...@g...com>
    <k4ck0u$n3d$1@node1.news.atman.pl>
    <6...@g...com>

    Dnia 01.10.2012 Maciej Sobczak <s...@g...com> napisał/a:

    > Ale mi wisi, czy się zgadzasz, czy nie. Pisałem, już, że temat jest mi znany. Ty
    najwyraźniej postanowiłeś się z nim zapoznać jedynie w takim zakresie, jaki jest Ci
    potrzebny to trollowania.

    > http://www.di.unito.it/~damiani/ariane5rep.html
    >
    > "The design of the Ariane 5 SRI is practically the same as that of an SRI which is
    presently used on Ariane 4, particularly as regards the software."

    > "The value of BH was much higher than expected because the early part of the
    trajectory of Ariane 5 differs from that of Ariane 4 and results in considerably
    higher horizontal velocity values."

    > Również, na temat projektowania pod kreskę:
    >
    > "It has been stated to the Board that not all the conversions were protected
    because a maximum workload target of 80% had been set for the SRI computer."

    > Ogólnie, poczytaj to, nie będziesz musiał tworzyć teorii z domysłów.

    Jeśli potrzebowali wydajności, to mogli użyć wydajnego narzędzia,
    jeśli potrzebowali bezpieczeństwa, to nie powinni "wyłączać
    bezpieczników". Jeśli potrzebowali kompromisu, to trzeba było to co
    się da zaimplementować w Ada bez "wyłączania bezpieczników" a część
    wymagającą wydajności zrobić jawnie w czymś innym (C, ASM czy
    czymkolwiek innym). Wtedy wiadomo, że to co w Ada ma swoje
    "bezpieczniki" a dodatkowe rzeczy trzeba sprawdzić jako osobne,
    niezależne moduły. Projektanci chcąc pogodzić wydajność i niezawodność
    popełnili błąd mieszając kod wysokopoziomowy i niskopoziomowy w ramach
    jednego "klocka" - kompromis nie zadziałał co jest chyba
    wystarczającym dowodem na to, że to był zły pomysł. Wina nie leży tu w
    użyciu tego czy innego języka (bo mechanizmy każdego języka mogą być
    użyte dobrze lub źle), tylko na błędnym podejściu do sprawy.

    Mechanizmy żadnego języka nie zwalniają od myślenia, mogą być pomocne,
    ale nie zniwelują błędów w projekcie. Ślepa wiara w mechanizmy języka
    może sprowadzić na manowce, bo zawsze może pojawić się coś tak
    trywialnego, jak błąd w kompilatorze czy innym narzędziu i całe
    cudowne mechanizmy mające zapewnić niezawodność mogą przestać działać
    :D