-
1. Data: 2019-01-05 13:33:13
Temat: Dlaczego niektóre auta szczególnie źle trzymają się nawierzchni?
Od: Marek S <p...@s...com>
Witam,
Na czym ten problem polega? Kiedyś jeździłem Nubirą II 2.0. Przeglądy
zawieszenia, wymiany wszystkiego, co było trzeba na bieżąco. Opony tanie
do najdroższych. Jedyna zmiana z zachowania w zakrętach, szczególnie
przy mokrej nawierzchni to z bardzo źle na źle. Nic nie pomagało.
W zeszłym tygodniu jechałem za babką, VW Lupo. Wlekła się lewym więc w
tym miejscu zacząłem ją wyprzedzać prawą:
https://www.google.pl/maps/@54.5385001,18.5013566,3a
,75y,133.26h,95.16t/data=!3m6!1e1!3m4!1s6SHzmBVp_J3Q
J1vhrK2dVw!2e0!7i13312!8i6656
(jakieś 60km/h miałem)
W lusterku dostrzegłem, że zaczyna ona prostować zakręt, obróciło ją po
zahaczeniu o krawężnik i roztrzaskała tył na barierce na prawym pasie.
Zatrzymałem się i pomogłem - pogadaliśmy sobie. Opony miała zimowe. Auto
nowe. Nie hamowała ponoć. Sama nie rozumiała co się stało.
Mniej więcej jak tu, choć tu przodem zaliczyli barierkę:
https://youtu.be/hz4Czi4qDgM?t=64
Na YT mnóstwo lustrzanych sytuacji można doszukać się.
Tymczasem w znacznie cięższym aucie (może nawet ze 2x) nie mam takich
problemów. Co ciekawe, miałem też dokładnie o połowę lżejszą Mazdę
sportową - ta to dopiero wręcz magicznie trzymała się jezdni. Więc nawet
nie o masę tu chodzi. Oczywiście bezwładność dużej masy znacząco
pogarsza sprawę ale nie mówimy o prędkościach wyścigowych.
Pal sześć starą Nubirę i nowego Lupo. W zeszłym roku dostałem auto
zastępcze na czas naprawy: nowiusieńkiego Nissana Micrę. Chyba z 1000km
miał zaledwie przejechane, pachniał jeszcze fabryką. Środek lata a auto
jeździło jak po lodowisku. Trzeba było delikatnie, z wyczuciem ruszać by
nie zrywało przyczepności przednich kół. Zakręty z połową prędkości
pokonywałem bo wynosiło. Na rondach początkowo rozglądałem się, komu
drogę zajechałem bo słyszałem popiskiwanie ostro hamujących opon - zanim
zdałem sobie sprawę, że nikogo poza mną na rondzie nie ma... Efekty były
nieadekwatne do prędkości więc początkowo mózg nie dopuścił powiązania
stylu jazdy z efektami akustycznymi.
Jazda w zasadzie przypominać musiała toczenie bo w przeciwnym razie
robiło się niebezpiecznie.
O co tu chodzi?
--
Pozdrawiam,
Marek
-
2. Data: 2019-01-05 14:39:45
Temat: Re: Dlaczego niektóre auta szczególnie źle trzymają się nawierzchni?
Od: Marek S <p...@s...com>
Kolejny pozbawiony logiki przypadek:
https://youtu.be/tm5GnV5617w?t=87
No może tu hamował więc jakoś dałoby się wytłumaczyć poślizg przy
żółwiej prędkości.
--
Pozdrawiam,
Marek
-
3. Data: 2019-01-05 14:54:00
Temat: Re: Dlaczego niektóre auta szczególnie źle trzymają się nawierzchni?
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Dnia Sat, 5 Jan 2019 14:39:45 +0100, Marek S napisał(a):
> Kolejny pozbawiony logiki przypadek:
> https://youtu.be/tm5GnV5617w?t=87
>
> No może tu hamował więc jakoś dałoby się wytłumaczyć poślizg przy
> żółwiej prędkości.
Hamowal caly czas, przeciez widzisz swiatla.
I widac jak mu tyle kolo blokuje.
Tylko pytanie - ABS mu sie zepsul, ABS nie mial, recznym sie wspomogl,
czy to blokowanie to skutek a nie przyczyna - tzn jak juz lecial
bokiem, to ABS przestal pilnowac.
Mokro, slisko, byc moze lekki mrozik, za duza predkosc, za mocne
manewry i przyczepnosci nie starczylo.
No i chyba umiejetnosci nie starczylo.
J.
-
4. Data: 2019-01-05 15:04:02
Temat: Re: Dlaczego niektóre auta szczególnie źle trzymają się nawierzchni?
Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>
On Sat, 05 Jan 2019 14:39:45 +0100, Marek S wrote:
> Kolejny pozbawiony logiki przypadek:
> https://youtu.be/tm5GnV5617w?t=87
>
> No może tu hamował więc jakoś dałoby się wytłumaczyć poślizg przy
> żółwiej prędkości.
Hamował wchodząc w zakręt... Mnie uczono że tak nie wolno - hamować
trzeba przed zakrętem, a "w" już nie. Co najwyżej przyspieszyć można,
jeśli kto ma napęd na przód.
Mateusz
-
5. Data: 2019-01-05 16:02:40
Temat: Re: Dlaczego niektóre auta szczególnie źle trzymają się nawierzchni?
Od: Dykus <d...@s...wp.pl>
Witam!
W dniu 05.01.2019 o 13:33, Marek S pisze:
> Mniej więcej jak tu, choć tu przodem zaliczyli barierkę:
> https://youtu.be/hz4Czi4qDgM?t=64
Wiem, że nie takie jest Twoje przesłanie, ale tu akurat to podobno plama
oleju. Wyjaśnienie w opisie tego filmu:
https://www.youtube.com/watch?v=FjFAnvF25_I
"Plama oleju na zjeździe z mostu Grota Roweckiego w kierunku Białołęki.
Niestety ktoś wcześniej wjechał w barierki po prawnej stronie
roztrzaskał miskę olejowa o krawężnik i nikomu tego nie zgłosił co
spowodowało spore utrudnienia na zjeździe. Seicento rozbiło się
najmocniej ale podczas oczekiwania na służby jeszcze 3 inne auta
zaliczyły lżejszy kontakt z barierkami. W pewnym momencie droga była
całkowicie zablokowana przez auta które stały w poprzek jezdni. Na
miejscu wypadku była policja, pogotowie i straż którą zajęła się myciem
jezdni. Jedna osoba z seicento podejrzeniem urazu kręgosłupa trafiła
do szpitala. Pozdrawiam"
--
Pozdrawiam,
Dykus.
-
6. Data: 2019-01-05 16:18:38
Temat: Re: Dlaczego niektóre auta szczególnie źle trzymają się nawierzchni?
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Dnia 05 Jan 2019 14:04:02 GMT, Mateusz Viste napisał(a):
> On Sat, 05 Jan 2019 14:39:45 +0100, Marek S wrote:
>> Kolejny pozbawiony logiki przypadek:
>> https://youtu.be/tm5GnV5617w?t=87
>>
>> No może tu hamował więc jakoś dałoby się wytłumaczyć poślizg przy
>> żółwiej prędkości.
>
> Hamował wchodząc w zakręt... Mnie uczono że tak nie wolno - hamować
> trzeba przed zakrętem, a "w" już nie. Co najwyżej przyspieszyć można,
> jeśli kto ma napęd na przód.
Jak sie przed zakretem nie wyhamowalo wystarczajaco, to trzeba i w
zakrecie.
Tylko z umiarem, bo sie skonczy jak na filmie.
J.
-
7. Data: 2019-01-05 21:13:06
Temat: Re: Dlaczego niektóre auta szczególnie źle trzymają się nawierzchni?
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Dnia Sat, 5 Jan 2019 13:33:13 +0100, Marek S napisał(a):
> Na czym ten problem polega? Kiedyś jeździłem Nubirą II 2.0. Przeglądy
> zawieszenia, wymiany wszystkiego, co było trzeba na bieżąco. Opony tanie
> do najdroższych. Jedyna zmiana z zachowania w zakrętach, szczególnie
> przy mokrej nawierzchni to z bardzo źle na źle. Nic nie pomagało.
Nubira ?
Wersja I normalnie jezdzila, w II nie bylo zawieszenie takie samo ?
troche zalezalo od stanu, amory, luzy w zawieszeniu, wypadki, pewnie
ustawienie geometrii ... ale to raczej na prostej a nie w zakretach.
Jedyne auto do ktorego mialem zastrzenia to byla Astra II - tam jak
sie hamowalo w zakrecie, to miala tendencje do zaciesniania zakretu.
IMHO - cos w konstrukcji, ze jak przod docisnelo do ziemii, to kola
bardziej skrecaly.
> Mniej więcej jak tu, choć tu przodem zaliczyli barierkę:
> https://youtu.be/hz4Czi4qDgM?t=64
Gololedz, olej ?
Bo faktycznie wolno, gwaltownych manewrow nie widac, a slizga sie jak
na lodowisku.
> Pal sześć starą Nubirę i nowego Lupo. W zeszłym roku dostałem auto
> zastępcze na czas naprawy: nowiusieńkiego Nissana Micrę. Chyba z 1000km
> miał zaledwie przejechane, pachniał jeszcze fabryką. Środek lata a auto
> jeździło jak po lodowisku. Trzeba było delikatnie, z wyczuciem ruszać by
> nie zrywało przyczepności przednich kół.
Cos tam mowili, ze formy w fabryce smarowane silikonem i nowa opona
moze byc sliska ... ale przez 1000 km to sie wytrze.
> Zakręty z połową prędkości
> pokonywałem bo wynosiło. Na rondach początkowo rozglądałem się, komu
> drogę zajechałem bo słyszałem popiskiwanie ostro hamujących opon - zanim
> zdałem sobie sprawę, że nikogo poza mną na rondzie nie ma...
Piskanie to czasem slysze na podziemnych parkingach.
Ale tam zakrety ostre, predkosci male, a posadzki jakies specjalne.
Popros Tomka - moze Ci pokaze rajdowy styl jazdy, moze oceni Twoj.
Moze po prostu jezdzisz dwa razy szybciej niz inni i juz duze roznice
miedzy pojazdami widac.
Tylko jak szybciej po naszych zatloczonych drogach.
Jak dla mnie, to wszystkie samochody trzymaja sie podobnie.
Ale przy "normalnej jezdzie", to prawdopodobnie mam jeszcze spory
zapas przyczepnosci. A wcale wolno nie jezdze ...
J.
-
8. Data: 2019-01-05 21:59:11
Temat: Re: Dlaczego niektóre auta szczególnie źle trzymają się nawierzchni?
Od: Uncle Pete <4...@g...com>
>> Mniej więcej jak tu, choć tu przodem zaliczyli barierkę:
>> https://youtu.be/hz4Czi4qDgM?t=64
>
> Gololedz, olej ?
>
> Bo faktycznie wolno, gwaltownych manewrow nie widac, a slizga sie jak
> na lodowisku.
Rozlany olej po poprzedniej źle poszprzątanej kolizji - jest o tym w
komentarzach.
-
9. Data: 2019-01-06 02:36:17
Temat: Re: Dlaczego niektóre auta szczególnie źle trzymają się nawierzchni?
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Dnia Sat, 5 Jan 2019 21:59:11 +0100, Uncle Pete napisał(a):
>>> Mniej więcej jak tu, choć tu przodem zaliczyli barierkę:
>>> https://youtu.be/hz4Czi4qDgM?t=64
>>
>> Gololedz, olej ?
>>
>> Bo faktycznie wolno, gwaltownych manewrow nie widac, a slizga sie jak
>> na lodowisku.
>
> Rozlany olej po poprzedniej źle poszprzątanej kolizji - jest o tym w
> komentarzach.
Ale inne samochody jakos przejechaly.
J.
-
10. Data: 2019-01-06 10:02:03
Temat: Dlaczego niektóre auta szczególnie źle trzymają się nawierzchni?
Od: p...@g...com
Auto nowe. Nie hamowała ponoć. Sama nie rozumiała co się stało.
Dramat. Wróćmy do podstaw czyli odstęp pomiędzy osiami, stosunek tego odstępu do
szerokości auta, środek ciężkości itp.
Te krótkie autka mają tendencję do obracania ciaśniejsze zakręty czy gwałtowny hebel
i się kręci. O ile babkę w Lupo można zrozumieć o tyle lolki w cienkim powinni już
ogarniać ;-) kto bączków nie kręcił niech nie siada za kierownicę takich miejskich
potworów ;-)