eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyDlaczego istnieje zasada, ze pojazd z prawej strony ma pierwszenstwo? › Re: Dlaczego istnieje zasada, ze pojazd z prawej strony ma pierwszenstwo?
    From: Tomasz Wójtowicz <s...@n...com>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Dlaczego istnieje zasada, ze pojazd z prawej strony ma pierwszenstwo?
    Date: Wed, 03 Jul 2013 00:28:02 +0200

    W dniu 2013-07-02 22:38, Marcin pisze:
    > Witam
    >
    > Czemu wprowadzono zasade, ze pojazd z prawej strony ma pierwszenstwo? W
    > ruchu prawostronnym przeciez kierowca ma duzo lepsza widocznosc z lewej
    > strony wiec chyba lepiej by bylo gdyby pierwszensto ustepowac pojazdom
    > nadjezdzajacym z lewej strony? Co o tym sadzicie?

    To się wzieło jeszcze z nawigacji morskiej. Gdy statki płyną kolizyjnym
    kursem, pierwszeństwo ma ten, który ma wolną prawą burtę. I zasada ta
    obowiązuje w żeglarstwie od starożytności.

    Jeśli chciałbyś szukać jej źródeł, to BYĆ MOŻE problem tkwi w tym, że w
    starożytności na łodziach wiosłowych wioślarz leworęczny był lepiej
    opłacany od praworęcznego, bo leworęcznych było mniej. Ale jak to się
    dokładnie przekłada na wolną prawą, to nie mam pojęcia.