  • 31. Data: 2010-05-11 05:41:23
    Temat: Re: Dlaczego akumulatory to akurat 12V, 24V...?
    Od: "William Bonawentura" <n...@i...pl>

    Nie można porównywać obu strategii elektryfikacji bez porównania stosunku
    cen miedzi do aluminium na obu rynkach.

  • 32. Data: 2010-05-11 10:32:50
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan William Bonawentura napisał:

    > Nie można porównywać obu strategii elektryfikacji bez porównania
    > stosunku cen miedzi do aluminium na obu rynkach.

    Ciekawa teoria i dość nowatorska. Nie sądzę, by ceny aluminium miały
    wpływ na wybór strategii -- gdy rozpoczynano elektryfikację, były na
    takim poziomie, że nikt się nad tym materiałem nie zastaniwiał. Bez
    prądu trudno o tanie aluminium. Samą różnicą w cenach miedzi też bym
    tego nie tłumaczył. "Strategia amerykańska" funkcjonuje też w Japonii,
    gdzie mają tylko 100V, więc powody jakby jeszcze większe.
    Ale w okolicznych azjatyckich krajach zdaje się też bywa podobnie,
    mimo bardziej europejskich napięć.

    Jarek

    --
    "Komunizm -- to władza radziecka plus elektryfikacja całego kraju."
    [Włodzimierz Ilicz Lenin]

  • 33. Data: 2010-05-11 13:14:28
    Od: "William Bonawentura" <n...@i...pl>

    > Ciekawa teoria i dość nowatorska. Nie sądzę, by ceny aluminium miały
    > wpływ na wybór strategii -- gdy rozpoczynano elektryfikację, były na
    > takim poziomie, że nikt się nad tym materiałem nie zastaniwiał. Bez

    Nie chodzi mi o czasy dawne, lecz obecne. W mojej wsi, podczas powojennej
    elektryfikacji, zastosowano ok. 5 transformatorów niskiego napięcia, zaś
    odległość gałęzi rozdzielczej sięgała 3-4km. Po przebudowie w latach 90tych
    ubiegłego wieku, pojawiło się ich blisko 100, zaś segment nie jest większy
    niż pół kilometra. Tym samym zbliżamy się do modelu "amerykańskiego" z
    kompromisem jaki wyznacza m.in. cena surówców.

  • 34. Data: 2010-05-11 13:32:23
    Od: "CosteC" <c...@k...pl>

    > Może gdyby tak doliczyć do tego odszkodowania dla odbiorców, którzy
    > cały dzień są bez prądu, bo trzeba dokonać przeglądu trafa zasilającego
    > kilka kwartałów ulic, to by kalkulacja wyglądała inaczej. Nie że teraz
    > ktoś się w Polsce tym przejmuje i płaci -- wręcz przeciwnie, ciągną za
    > hebel bez żadnego uprzedzenia. Ale to się może kiedyś zmienić.

    No to trzeba nam ustawodawstwa jak w UK
    koło 200GBP za 1h braku prądu bez uprzedzenia, naliczane po 3 minucie
    To fajnie wymusza jakość sieci. Naprawdę :)

    > No właśnie, to jest *mały* problem. Jak strzeli w jednym domu, to żadna
    > tragedia.

    Nie mały bo często ktoś jest ranny a to kosztuje niebo wiecej niz awaria.

  • 35. Data: 2010-05-11 15:16:36
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    CosteC napisał:

    > No to trzeba nam ustawodawstwa jak w UK
    > koło 200GBP za 1h braku prądu bez uprzedzenia, naliczane po 3 minucie
    > To fajnie wymusza jakość sieci. Naprawdę :)

    O coś takiego mi chodziło. Jeszcze trzeba by było dobrze określic ustawowo
    co jest, a co nie jest siłą wyższą (tłumaczenie, że spadł śnieg albo powiał
    wiatr się nie łapie). I co to jest "uprzedzenie" (powieszenie kartki gdzieś
    na słupie w lesie nim nie jest).

    > Nie mały bo często ktoś jest ranny a to kosztuje niebo wiecej niz awaria.

    Jak wybuchał ten wyżej opisany, to chlusnął palącym się olejem na kilka
    metrów. A później stanął w płomieniach, gdzieś tak na wysokość drugiego
    piętra. Na szczęście stoi sobie samotnie na polance, ale takie same bywają
    przy uczęszczanych ulicach i w ponliżu domów. Jeśli uznać, że mały amerykan
    powoduje niemałe problemy, to jak nazwać taki przypadek?

    --
    Jarek

  • 36. Data: 2010-05-11 15:21:37
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

> [...]
    > niż pół kilometra. Tym samym zbliżamy się do modelu "amerykańskiego"
    > z kompromisem jaki wyznacza m.in. cena surówców.

    Ale podczas powojennej elektryfikacji hasłem było "żarówka w każdym domu".
    Teraz zapotrzebowanie na moc zrobiło się większe. To, że transformatorów
    jest więcej, przez co stoją gęściej, nie znaczy jeszcze, że zmienił się
    model. Za istotę modelu amerykańskiego można uznać zasadę powszechnego
    dostępu do linii 11kV.

    --
    Jarek

  • 37. Data: 2010-05-11 16:40:15
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 11 May 2010 15:32:23 +0200, CosteC wrote:

    >No to trzeba nam ustawodawstwa jak w UK
    >koło 200GBP za 1h braku prądu bez uprzedzenia, naliczane po 3 minucie
    >To fajnie wymusza jakość sieci. Naprawdę :)

    A kto placi za te jakosc sieci ? Ci panstwo ?

    Bo w kraju juz od dawna hebla nie wylacza sie tak czesto - rok czy dwa
    lata temu mialem ze trzy wylaczenia i juz sie zaczalem denerwowac.

    A o ile zrozumialem, to UK:
    a) dzielnice na przeglad trafa wylacza, ale z uprzedzeniem wiec bez
    kary,

    b) minutowe wylaczenie tez jest bez kary, wiec nadal trzeba kupowac
    UPS-y, albo odtwarzac robote ..

    >Nie mały bo często ktoś jest ranny a to kosztuje niebo wiecej niz awaria.

    Dla mieszkanca tego domu tragedia taka sama jakby wylaczyli w calej
    dzielnicy. Ciekawe co statystycznie czesciej wychodzi.

    No i jak czesto sie zdarza ze takie trafo zablokuje cala linie - sa
    tam bezpieczniki na tyle sprawne ze odcinaja ?

    J.

  • 38. Data: 2010-05-11 16:46:43
    Temat: Re: Re: Dlaczego akumulatory to akurat 12V, 24V...?
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    On Mon, 10 May 2010 23:02:34 +0000 (UTC), Jarosław Sokołowski
    <j...@l...waw.pl> wrote:

    >Czy jest to 110V, czy 230V, sprawa wygląda podobnie. Prądy ledwie
    >dwukrotnie słabsze.

    Czterokrotnie.

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 39. Data: 2010-05-11 16:55:37
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Paweł Pawłowicz napisał:

    > Czterokrotnie.

    Dwukrotnie.

    --
    Jarek

  • 40. Data: 2010-05-11 16:58:51
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 11 May 2010 15:21:37 +0000 (UTC), Jarosław Sokołowski wrote:

> [...]
    >jest więcej, przez co stoją gęściej, nie znaczy jeszcze, że zmienił się
    >model. Za istotę modelu amerykańskiego można uznać zasadę powszechnego

    Wezcie pod uwage, ze 500m drutu miedzianego o przekroju 100mm^2 ma
    rezystancje prawie 0.1 ohm. 10V spadku jesli poplynie 100A, a taki
    drut to raczej na 1000A w szczycie, i na 500m moze byc do tego
    przylaczonych sporo domow.

    Ciekawe co nastapi wczesniej - amerykanizacja sieci, czy
    elektronizacja urzadzen - i duze spadki przestana byc istotne :-)

    J.