  • 1. Data: 2012-03-26 00:17:18
    Temat: Dedykowany NAS czy może lepiej zwykły PC?
    Od: Krzysztof Szatanik <d...@g...com>

    Witam

    Tak się ostatnio zastanawiam nad zakupem NAS do celów SOHO. Backup
    danych (Time Machine) oraz składowanie multimediów na potrzeby ATV.
    Początkowo rozważałem jakiegoś QNAP na 2 do 4 dysków ale ceny troszkę
    odrzucają. Dlatego też wpadł mi do głowy "szalony" pomysł - może zamiast
    dedykowanego NAS złożyć sobie peceta? Cenowo (ceny wg. komputronika):

    * AMD Sempron 145 BOX (Socket AM3) - 160zł - głównie ze względu na pobór
    prądu - 45W i dostępność tanich płyt z 6-kanałowymi kontrolerami SATA
    * Asus M5A78L-M LX - 160zł - 6 kanałów SATA II, Gigabit LAN
    * OCZ Value DDR3 2GB 1333MHz CL9 LV - 50 zł - powinno starczyć do
    wszystkiego
    * Revoltec obudowa Fifty 3 - 190 zł - głównie ze wzglęu na 9 kieszeni
    5,25 - to tak przyszłościowo jak zechcemy dołożyć dodatkowy kontroler
    SATA czy dyski na USB.
    * Thermaltake Smart 530W 80+ 120mm APFC - 162zł - Niby 16dB, mocy
    powinno spokojnie starczyć nawet na 9 dysków

    Do tego
    Kieszenie 5,25" -> 3,5" hot swap- ~30-70 zł lub (tu już niestety
    zauważalnie drożej) Backplane np 3x3,5" w 2x5,25

    Bez dysków daje to cenę ~720 + kieszenie (nie trzeba od razu kupować
    kompletu) + dyski + parę złotych na ewentualne kabelki SATA/zasilania

    Docelowo jak pisałem ma służyć jako miejsce na backupy i storage na
    multimedia. Przewiduję instalację debiana, software RAID, netatalk dla
    AFP i timemachine, SMB i MySQL dla XBMC

    Plusy:
    * w pełny funkcjonalny komputer
    * możliwość podłączenia na dzień dobry do 6 dysków twardych (plus
    ewentualne dyski USB) i po dodatkowych inwestycjach w dodatkowe
    kontrolery i backplate drugie tyle (ale wtedy taniej wyjdzie postawić
    drugi serwer)
    * mocniejszy procesor i więcej pamięci niż w ogólnie dostępnych NAS'ach
    w porównywalnej cenie.

    Minusy:
    * większe zużycie prądu? W przypadku QNAP-410 producent podaje 26W,
    tutaj sam procesor ma 45W, chociaż raczej nie będzie obciążany na 100%
    więc i pobór prądu powinien być umiarkowany.
    * wymiary
    * prostota zarządzania. (chociaż istnieją też projekty w rodzaju FreeNAS
    czy openfiler)

    Co sądzicie o tym pomyśle i doborze komponentów?

  • 2. Data: 2012-03-26 08:03:34
    Temat: Re: Dedykowany NAS czy może lepiej zwykły PC?
    Od: DooMiniK <b...@p...pl>

    On 25/03/2012 23:17, Krzysztof Szatanik wrote:
> [...]
    > odrzucają. Dlatego też wpadł mi do głowy "szalony" pomysł - może zamiast
    > dedykowanego NAS złożyć sobie peceta? Cenowo (ceny wg. komputronika):
    [...]

    Najważniejsze tutaj:
    - czy masz gdzie stawiać kolejne pudło? QNAP na x4 2.5cala to kostka
    wielkości... no ciężko opisać, nie wiem czy widziałeś, miałeś w ręku:
    jakby położyć na sobie x4 dyski 2.5cala i dać odrobinkę 'nadmiaru'.
    Zgrabne, ciągnie odrobinkę prądu i ma masę ustawień względem RAIDu
    (RAID mieszany). Dodatkowo DLNA i kilka innych ficzerów.

    Masz gdzie stawiać kolejnego peceta? Policz też prąd, Twój zestaw
    będzie pewnie sporo ciągnąć.

    --
    Dominik Siedlak (bachus)
    bachus(at)post(dot)peel

  • 3. Data: 2012-03-26 08:12:47
    Od: Piotr Rezmer <p...@e...net.pl>

    Krzysztof Szatanik pisze:

    > Co sądzicie o tym pomyśle i doborze komponentów?

    Dodaj do podanych wcześniej minusów większy hałas. Ja mam synology
    DS409p i jestem zadowolony. Nie zamieniłbym tego na PC-ta. Plusem tego
    typu boxów jest dedykowany software do zarządzania. Co prawda do
    backupów wystarczy Freenas, openfiler, openmediavault.

    --
    pozdrawiam
    Piotr

  • 4. Data: 2012-03-26 09:45:26
    Od: G Nowak <g...@g...com>

> [...]
    > typu boxów jest dedykowany software do zarządzania. Co prawda do
    > backupów wystarczy Freenas, openfiler, openmediavault.

    Moj Atom w schowku nie wydaje sie halasowac.

    --
    Pozdr

  • 5. Data: 2012-03-26 10:37:11
    Od: Piotr Rezmer <p...@e...net.pl>

    G Nowak pisze:

    > Moj Atom w schowku nie wydaje sie halasowac.

    Krzysiek chce użyć Semprona, podejrzewam że Atom jest od niego dużo
    oszczędniejszy.

    --
    pozdrawiam
    Piotr

  • 6. Data: 2012-03-26 10:50:53
    Od: Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl>

    Dnia 2012-03-26, o godz. 00:17:18
    Krzysztof Szatanik <d...@g...com>
    napisał(a):

    > Co sądzicie o tym pomyśle i doborze komponentów?

    AMD Sempron 145 BOX (Socket AM3) - A czemu akurat to? Nie lepiej jakiś
    energooszczędny Atom czy AMD? Obciążone toto specjalnie nie będzie a
    taka płyta ITX z Atomem bierze kilkanaście/dwadzieścia kilka watów w
    pełnym stresie. ZTCP to QNAP-y właśnie na Atomach chodzą i mocy
    wystarcza. Dyski biorą po kilka watów wiec i zasilacz wtedy nie musi
    być specjalnie wydajny. Co do softu to jeśli chcesz gotowca to może
    FreeNAS http://www.freenas.org/ ?

    Zdrówko

  • 7. Data: 2012-03-26 14:53:11
    Od: Michal Lukasik <m...@t...pl>

    Dnia 25.3.2012, Krzysztof Szatanik napisał(a):

    > Docelowo jak pisałem ma służyć jako miejsce na backupy i storage na
    > multimedia. Przewiduję instalację debiana, software RAID, netatalk dla
    > AFP i timemachine, SMB i MySQL dla XBMC

    Jeśli 2 kieszenie Cię zadowolą to polecam Netgear ReadyNAS Duo v2 lub
    NV+ v2 - AFAIR działa to właśnie na Debianie i jest tańsze od QNAP czy
    Synology.

    http://www.netgear.com/home/products/storage/prosume
    r/default.aspx

    --
    Jeśli nie zdecydowałeś jeszcze komu podarować 1%
    swego podatku zrób to na rzecz tej osoby, proszę

  • 8. Data: 2012-03-26 15:20:22
    Od: Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl>

    Dnia 2012-03-26, o godz. 13:53:11
    Michal Lukasik <m...@t...pl> napisał(a):

    > Jeśli 2 kieszenie Cię zadowolą to polecam Netgear ReadyNAS Duo v2 lub
    > NV+ v2 - AFAIR działa to właśnie na Debianie i jest tańsze od QNAP czy
    > Synology.

    Z tym pierwszym miałem taki problem że dwie sztuki wróciły do
    dostawcy. Z dyskami Seagate Barracuda LP ST2000DL003 nie chciał
    stworzyć mirrora. Z Seagate Barracuda ES ST3250820NS także samo. Na
    Spinpoint F1 HD103UJ tak samo. Wszystkie dyski są na HCL-u jako
    zalecane.

    Zdrówko

  • 9. Data: 2012-03-26 16:04:02
    Od: "Artur" <n...@s...pls>

    "Krzysztof Szatanik" <d...@g...com> wrote
    in message news:jko5he$amq$1@news.task.gda.pl...
> [...]
    > Dlatego też wpadł mi do głowy "szalony" pomysł - może zamiast dedykowanego
    > NAS złożyć sobie peceta? Cenowo (ceny wg. komputronika):

    Z czystym sumieniem moge polecic Synology (model do wyboru, ja uzywam chyba
    1511, na 5 dyskow z mozliwoscia rozbudowy o kolejne dwie polki po 5 dyskow).

  • 10. Data: 2012-03-26 17:52:05
    Od: Michal Lukasik <m...@t...pl>

    Dnia 26.3.2012, Maciek BabciaDobosz napisał(a):

> [...]
    > stworzyć mirrora. Z Seagate Barracuda ES ST3250820NS także samo. Na
    > Spinpoint F1 HD103UJ tak samo. Wszystkie dyski są na HCL-u jako

    Piszesz o v2 czy poprzednim modelu?
    Jak dotąd nie słyszałem o tym sprzęcie złych opinii.
    --
    \` Y (__) __\` | | | '/ http://www.pajacyk.pl/