  • Date: Fri, 03 Sep 2010 09:33:43 +0200
    From: Rychu <r...@a...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Debil roku
    <4c78b6be$1@news.home.net.pl> <s...@d...wkurw.org>
    <4...@n...home.net.pl> <s...@d...wkurw.org>
    <i5g1ga$9ka$1@news.onet.pl> <h...@w...pl>
    <i5ggsh$kin$1@news.onet.pl> <4c7c3386$1@news.home.net.pl>
    <i5i840$9l9$1@news.onet.pl> <4c7cb522$1@news.home.net.pl>
    <i5id90$mhp$1@news.onet.pl> <4c7cc098$1@news.home.net.pl>
    <i5ihji$3g2$1@news.onet.pl> <4c7cf9d7$1@news.home.net.pl>
    <i5jlg3$aij$1@news.onet.pl> <4c7e0df7$1@news.home.net.pl>
    <i5lrtk$fgn$1@news.onet.pl> <4c7ec83a$1@news.home.net.pl>
    <i5mi4e$lmg$1@news.onet.pl> <4c7f50cf$1@news.home.net.pl>
    <i5oeut$8nj$1@news.onet.pl> <4c802bd7$1@news.home.net.pl>
    <i5q322$37s$1@news.onet.pl>

    W dniu 2010-09-03 08:02, Mirek Ptak pisze:
    > To jeszcze napisz jak zrobic Aaltonena z wciśniętym w podłogę hamulcem
    > to pozostanie nam tylko zastanowić się, czy ABS nie będzie na niektórych
    > nawierzchniach lepszy od zablokowanych kół :)

    Na mokrym asfalcie, gdzie przy 100% zablokowaniu kół współczynnik
    tarcia spada o 35% i na lodzie gdzie spada o jakieś 60% na pewno
    ABS, będzie lepszy. Na suchym spada jedynie o 5%, a w przypadku
    śniegu lub żwiru może nawet wzrosnąć o około 30%. W tych przypadkach
    jest szansa, że Aaltonenem będzie skuteczniej.

    Co do wykonania tego manewru, to chyba jest jedyna niepewność,
    która pozostała. Czyli ile z drogi hamowania trzeba poświęcić
    na wykonanie tego manewru. Swoim autem tego robić nie będę, tym
    bardziej, że mam nieodparte (złudne) wrażenie, że ono chce się
    przewrócić na bok. Szukałem wielu filmików na YouTubie, niestety
    każdy stara się zrobić tak, żeby po obrocie jechać dalej. :]

    Najbliższy zadanemu przypadkowi jest taki filmik
    <http://www.youtube.com/watch?v=YapCNF8yMLo>, jednak to dalej
    za mało, bo nie ma próby normalnego zahamowania. Podobnie tutaj
    <http://www.youtube.com/watch?v=K8fd2vEhJx4>. Poza tym to
    nie były celowo wykonane manewry i chyba w większości przypadków
    były wywołane przyspieszaniem, a nie hamowaniem.

    Rychu
    W-wa | Panda VAN'05
    oznakowana KR637** :)