  • 11. Data: 2014-02-13 00:44:51
    Temat: Re: David West: OOP is Dead
    Od: Mateusz Loskot <m...@l...net>

    On Tuesday, 11 February 2014 23:15:59 UTC, A. L. wrote:

    > Objects nie zaczely sie od Alana Kay.

    West nic takiego nie twierdzi.
    Chodzi tu jedynie o samo ukucie terminu "object-oriented".

    > Smalltalk byl wzorowany na Simuli. Nieprawda jest ze klasa i modul sa
    > roznowazne. Nieprawda jest ze KAZDA klasa w javie ma "main".

    Chodzi o ta jedyna main, o punkt wejscia, z ktorego rozpoczyna sie proceduralny ciag
    wydarzen.
    Spytam retorycznie, czy w Smalltalk ma Pan funkcje main? Czy po prosty wysyla Pan
    wiadomosc do obiektu z ktorym chcesz Pan pogadac, i w ten sposob uruchamiasz Wasc
    watek konwersacji ktorym jestes zainteresowany? (retorycznie!)

    A co do "OOP is dead". Przecie West najzwyczajniej prowokuje i robi to w okreslonym
    celu, aby krytycznie spojrzec aktualny krajobraz i powornac z tym co dawniejsi
    (zapewne nie wszyscy) poeci OOP mieli na mysli.

    A moze jednak Java jest jedynie "syntax sugar" dla C.

    Pan po prostu nie zrozumial tego co West opowiada (a mowil wolno i ladnie po
    angielsku).

    Nie bronie Westa - dopiero poznalem czlowieka i czytam/slucham co ma do powiedzenia
    (rozumiem, ze Pan chodzi jedynie do takich kosciolow, w ktorych gloszone sa wylacznie
    kazania, z ktorymi sie Pan zgadza).
    Spieram sie jedynie w kwestii rzetelnosci Panskiej krytyki .

    p.s. Odpowiadam przez Google Groups, wiec bez polskich znakow.

    Pozdrawiam,
    --
    Mateusz Loskot, http://mateusz.loskot.net

  • 12. Data: 2014-02-13 01:26:54
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Wed, 12 Feb 2014 15:44:51 -0800 (PST), Mateusz Loskot
    <m...@l...net> wrote:

> [...]
    wiadomosc do obiektu z ktorym chcesz Pan pogadac, i w ten sposob uruchamiasz Wasc
    watek konwersacji ktorym jestes zainteresowany? (retorycznie!)

    To jest, kak sie mowi. "mechanics'. Komunikaty w Smaltalku to nei sa
    zadne komunikatu i niczym sie nei roznai od javowych "metod". To taka
    nazwa tylko. Program w Smalltalku nei rozni sie specjalnie od programu
    w Javie. Stad dosyc duza latwosc dla programistow pzrejscia ze
    Smalltalka na jave czego bylem swiadkiem w dosyc masowej skalo.

    >A co do "OOP is dead". Przecie West najzwyczajniej prowokuje i robi to w okreslonym
    celu, aby krytycznie spojrzec aktualny krajobraz i powornac z tym co dawniejsi
    (zapewne nie wszyscy) poeci OOP mieli na mysli.

    Mowiac OOP is dead, on nei prowokuje. On zwyczajnie pieprzy. Myli mu
    sie OO programming z innymi rzeczami OO, albo o tych innych rzeczach
    widac nie wie. OOP to ostatni krok w calym ciiagu OO: Analysis,
    Modeling, Design i potem dopiero programming. Jakby zaczal lekture nie
    od Boocha (jak twierdzi PIERWSZEJ ksiazce o OO) a pare lat
    wzczesneijszego Coada (o ktorym nawet nei pisnal) to by sie tego
    dowiedzial.

    >A moze jednak Java jest jedynie "syntax sugar" dla C.

    Nie. To inny jezyk. Chociazby z tego fundamentalnego powodu ze java
    nie ma wskaznikow w rodzaju C++, ze nie ma w sobie zanurzonego niczego
    w rodzaju C, no i w koncu ze ma garbage collector. Rowniez z tego
    powodu ze javove generics nei maja nic wspolnego z templates C++.

    Jakby juz szukac analogii, to Java raczej silnie typowana nakladka na
    Smalltalk

    >Pan po prostu nie zrozumial tego co West opowiada (a mowil wolno i ladnie po
    angielsku).

    A mzoe Pan tego nei zrozumial? Prosze Pana, mnie osobnicy w rodzaju
    Westa na kolana nie powalaja tylko dlatego ze maja tytuly i opowiadaja
    obrzaoburcze teksty. Za duzo tego widzialem.

> [...]
    kazania, z ktorymi sie Pan zgadza).
    >Spieram sie jedynie w kwestii rzetelnosci Panskiej krytyki .

    Tu juz zaczynamy krytyke ad personam. Jestem otwarty na argumenty
    merytoryczne, ale widac Panu ich zabraklo. Poponuje Westa posluchac
    jescze raz. Mowi wolno i po angielsku.

    Jzezeli za ma Pan jakies dowody na to ze moja krytyka nie jest
    RZETELNA, prosze o przedstawienie.

    >p.s. Odpowiadam przez Google Groups, wiec bez polskich znakow.

    ja odpowiadam z Agenta, tez bez polskich znakow.

    A.L.

    P.S. Postawilem propozycje aby Pan strescil w kilku zdaniach tezy
    Westa dla tych ktorzy nei maja woolnej godziny. Nie da sie zrobic?

  • 13. Data: 2014-02-13 04:03:19
    Od: A.L. <a...@a...com>

    >nie bardzo pasuje mi rola jego adwokata
    >(zwłaszcza,ze słuchałem tego jednym uchem) ale ...
    >
    >zapewne można podać również wiele przykładów gdzie się
    >taki model nie sprawdził - lub był zwyczajnie niewygodny

    Mozna. Ale z tego nie wynika ze "OOp is dead". Jak pisalem wyzej, OO
    jest JEDNYM SZE SPOSOBOW traktowania rzeczywistosci, i powinien byc
    uzywany wtedy gdy spelnai swa role. Nei zawsze spelnia, wiec w wielu
    prupadkach sie go nei stosuje

    >I dla jasności - gośc nie neguje klas i obiektowości
    >- on raczej neguje wizje klasy jako uniwersalnego
    >rozwiązania - głównego paradygmatu

    To odkrycie zarowki. Przediez od dawna istnieje jesyki obiektowe bez
    klads - wymienilem rozszezrane typy Wirtha czy jezyki bazujace na
    prototypach ktore klas nie posadaja. Istnieja od dosyc dawna i sa
    calkiem popularne. Od JavaScript poczynajac.

    Odnosnei krytyk idizedziczenai - jus w 1987 roku na konferencji OOPSLA
    byl artykul pod tytulem "Delegation is Inheritance" ktory pokazywal
    roznowaznosc obu podejsc. Visualbasic ma (mial? nie wiem jak jest
    dzisiaj) wylacznie delegacje, co nie pzreszkadzalo mu byc znakomicie
    obiektowym

    >czyli inaczej - biurokracja jest potrzebna
    >ale biurokracja totalna - nie stanowi
    >panceum na wszystkie problemy

    Nie rozumiem co za biurokarcja

    >wskazuje na to co ostatnio się
    >robi popularne :
    >elastyczność, lekkie klasy,interfejsy, iteratory,kolekcje,
    >properties , lambda-expression,...?

    Alez to wszystko jest totalnie ortogonalne do OO, nei ma nic wspolnego
    z OO, ani OO nie zastapi.

    >To w sumie są oczywiste sprawy
    >ale on wskazuje te tendencje jako
    >symptomy nowego paradygmatu.

    Jakie "nowe paradygmaty"? To sa rzeczy znane od lat

    A.L.

    P.S> Jak kogos interesuje solidna i profesjonalna krytyka OO, polecal
    strone Luca Cardelli. To najwiekszyc chyba autorytet w dziedzinei
    typow i OO. Napisal ksziake "Theory of Objects" zawierajaca dokaldna
    analize i porownanie oo "z klasami" i "bez kals". Ksizka jest droga
    ale na citeseer sa do sicgniecia obszerne slajdy (cos 600) zawierajace
    wyklad materialu z ksiazki.

  • 14. Data: 2014-02-13 08:23:38
    Od: Paweł Kierski <n...@p...net>

    W dniu 2014-02-13 04:03, A.L. pisze:

> [...]
    > jest JEDNYM SZE SPOSOBOW traktowania rzeczywistosci, i powinien byc
    > uzywany wtedy gdy spelnai swa role. Nei zawsze spelnia, wiec w wielu

    A ściślej - nie powinno stosować. Ale bywa, że ludzie nie znają nic
    innego, albo mają sentyment/chęć podążania za "modą" tak duży, że użyją
    narzędzia, które nie pasuje. Przy odpowiednio dużej "propagandzie"
    dowolnego podejścia staje się ono dominujące.

    [...]
    > Alez to wszystko jest totalnie ortogonalne do OO, nei ma nic wspolnego
    > z OO, ani OO nie zastapi.

    Chyba jednym ze źródeł nieporozumienia jest mieszanie modelu obiektowego
    z implementacją w językach, które mają pojęcie klasy i obiektu. Pierwsze
    to strategia, drugie - taktyka. Modelować można OO, implementować C.
    Najgorzej, gdy ktoś się upiera, że pojęcia z modelu mają być 1:1
    przenoszone do implementacji. Praktyka pokazuje, że od pewnego poziomu
    warto tworzyć klasy, które z elementami modelu nie koniecznie mają
    związek, np. podzielenie funkcjonalności jednego obiektu, który jest
    tylko agregatem takich "obiektów w sensie implementacji", czy stany
    obiektu jako oddzielne klasy.

    Innymi słowy - modelowanie/projektowanie obiektowe a programowanie
    obiektowe to zupełnie rozłączne sprawy.

    --
    Paweł Kierski
    n...@p...net

  • 15. Data: 2014-02-13 11:08:39
    Od: Mateusz Łoskot <m...@l...net>

    On 13/02/2014 00:26, A.L. wrote:

    > To jest, kak sie mowi. "mechanics'. Komunikaty w Smaltalku to nei sa
    > zadne komunikatu i niczym sie nei roznai od javowych "metod".

    Oczywiście. Z tym że używając słowa metoda, rozmówca od razu
    zacznie rozgryzanie na poziomie implementacji: Aha, a.foo(b).
    Istnieje pewne różnica pomiędzy językiem komunikacji (ponad językami,
    choćmy wzorce), a językiem określonej realizacji (idiomy).

    A przecież my tu o poziomie modelowania...

> [...]
    > od Boocha (jak twierdzi PIERWSZEJ ksiazce o OO) a pare lat
    > wzczesneijszego Coada (o ktorym nawet nei pisnal) to by sie tego

    I West by się dowiedział, że w opisie problemu ma sobie
    podkreślić rzeczowniki i czasowniki...
    Rozumiem, że Pan krytykuje Westa iż się tego nie dowiedział, a
    więc nie ma pojęcia o...domain modelling!?

> [...]
    > powodu ze javove generics nei maja nic wspolnego z templates C++.
    >
    > Jakby juz szukac analogii, to Java raczej silnie typowana nakladka na

    Nie zrozumiał Pan powyższej przenośni. Pan zerknie w post Pawła Kierskiego.
    West opowiada o (mis)koncepcji OOP, a Pan o wskaźnikach.

    > A mzoe Pan tego nei zrozumial?

    Nie wykluczam, ale przynajmniej zrobiłem pierwszy krok w kierunku
    poznania innego bądź nowego (dla mnie) punktu widzenia...zapoznałem się
    z materiałem.

> [...]
    >
    > Tu juz zaczynamy krytyke ad personam. Jestem otwarty na argumenty
    > merytoryczne, ale widac Panu ich zabraklo. Poponuje Westa posluchac

    Nie ma tu krytyki tego rodzaju, a jedynie ironizuję do czego nabrałem
    praw po kilku postach szerokiej krytyki przez Pana
    na podstawie niepełnych informacji.

    > Jzezeli za ma Pan jakies dowody na to ze moja krytyka nie jest
    > RZETELNA, prosze o przedstawienie.

    Przedstawiłem co namniej 3 punkty.

    > P.S. Postawilem propozycje aby Pan strescil w kilku zdaniach tezy
    > Westa dla tych ktorzy nei maja woolnej godziny. Nie da sie zrobic?

    West sam to zrobił w abstrakcie do swojego wystąpienia, który linkowałem:
    http://thread.gmane.org/gmane.comp.programming.goos/
    2539/focus=2559

    Mam propozycję, wznieś się Pan ponad owe wskaźniki, zrób sobie Pan
    herbatę, klapnij przy kominku i obejrzyj traktując to jak felieton,
    nie biblię, w którym autor pozwala sobie na różne dywagacje.

    Nie wklejałem linku biegnąc niczym grecki posłaniec
    spod Maratonu aby donieść: cokolwiek Państwo robią, proszę zaprzestać,
    OOP is dead. Głupcem nie jestem.

    Pozdrawiam,
    --
    Mateusz Łoskot, http://mateusz.loskot.net

  • 16. Data: 2014-02-13 14:47:19
    Od: "R.e.m.e.K" <g...@d...null>

    Dnia Wed, 12 Feb 2014 00:54:59 -0800 (PST), firr napisał(a):

    > Siła OOP jest to ze dobrze integruje sie z ludzką
    > głupotą.

    No to pochwal sie ile napisales obiektowego kodu? Zapewne bardzo duzo, skoro
    masz podstawy do takich stwierdzen. No, ile?

    > Na czym to dokładnie polega nie wiem.

    A to akurat standard.

    --
    pozdro
    R.e.m.e.K

  • 17. Data: 2014-02-13 15:04:17
    Od: "intuicjonista" <c...@g...pl>

    > Alez to wszystko jest totalnie ortogonalne do OO, nei ma nic wspolnego
    > z OO, ani OO nie zastapi.

    > Jakie "nowe paradygmaty"? To sa rzeczy znane od lat

    nie licze, że Cie do czegoś przekonam
    - w końcu znamy Cie tyle lat :))) -
    ale pogadac można

    To o czym mowa to jest ocena/diagnoza
    na poziomie meta (filozoficznym).

    przykład z biologii - przychodzi gość i mówi
    skończyła sie epoka gadów zaczyna się epoka ssaków
    a Ty na to - co za bzdury - ssaki były i 1000 lat temu
    a gady w okolicy maja sie dobrze

    Weźmy inny przkład z budownictwa:

    Do tej pory obowiązywał paradygmat budowy
    domku gdzie jest kuchnia,salon sypialnia itd...
    Wszedzie solidne mury - drzwi - korytarze.
    Każde pomieszczenie ma odpowiednie
    dla siebie (swojeje funkcji) dodatki i wykończenia.

    I przychodzi gośc i mów - czasy sa zmienne.
    Ludzie w domach ciągle wyburzają ścianki
    - stawiają nowe, zmieniają funkcje pomieszczeń.
    Zróbym o twartą przestrzeń i w niej
    łatwo zmienialne lekkie ścianki.
    Jak zajdzie potrzeba to szybko i tanio adaptujemy
    układ i funkcje pomieszczeń do nowych potrzeb.

    No i wtedy ogłasza - stara epoka domów o stałych
    funkcjach się skończyła.

    I oczywiscie istniejące stare domy
    mają sie dobrze. W nowych gdzieś trzeba jeść i spać.
    Gips ,beton i rury nie wyszły z obiegu
    ale sposób myślenia _przeciętnego_
    budowlańca się zmienia.

    No prościej chyba sie nie da ?
    :))))

  • 18. Data: 2014-02-13 16:21:19
    Od: firr <p...@g...com>

    W dniu czwartek, 13 lutego 2014 14:47:19 UTC+1 użytkownik R.e.m.e.K napisał:

    > No to pochwal sie ile napisales obiektowego kodu? Zapewne bardzo duzo, skoro
    >
    > masz podstawy do takich stwierdzen. No, ile?

    przykro mi to stwierdzic ale nie pogadamy bo
    juz wiem z góry ze rozmowa bedzie karykaturalna meczaca i bezsensowna (nie mam czasu
    na brniecie
    w debilizmy)
    - bardziej ciekawe by bylo zrozumienie co naprawde ciagnie ludziów to tego oop

    nie umiem tego do konca wytlumaczyc, ludzie chyba
    lubie pewne 'uproszczone wersje' wiary

  • 19. Data: 2014-02-13 17:12:29
    Od: "R.e.m.e.K" <g...@d...null>

    Dnia Thu, 13 Feb 2014 07:21:19 -0800 (PST), firr napisał(a):

    > przykro mi to stwierdzic ale nie pogadamy bo juz wiem z góry ze rozmowa
    > bedzie karykaturalna meczaca i bezsensowna

    Serio? A moze po prostu nie masz nic do powiedzenia w tej kwestii? O
    gornictwie odkrywkowym i produkcji proszku do prania tez bedziesz probowal
    dyskutowac?

    > (nie mam czasu na brniecie w debilizmy)

    Oooo, a to ciekawe.

    > - bardziej ciekawe by bylo zrozumienie co naprawde ciagnie ludziów to tego oop
    > nie umiem tego do konca wytlumaczyc, ludzie chyba
    > lubie pewne 'uproszczone wersje' wiary

    No to powiesz o swoich doswiadczeniach z OOP czy bedziemy gadac jak ze
    slepym o kolorach?

    --
    pozdro
    R.e.m.e.K

  • 20. Data: 2014-02-13 17:13:19
    Od: firr <p...@g...com>

    co do znajomosci oop (ale nie jest to odp na
    pytanie tylko dygresja) to moja znajomosc oop
    jest slaba napisalem pewnie pod 50 tys linijek
    w jakims tam slabym oop - tych odmian oopów
    moze byc pewnie duzo i moze w niektorych jest
    tam cos ciekawego ale jednak raczej nie dla mnie
    osobiscie (sam pisze w modulowym c! )