    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: DVB-T w "pigułce"
    Date: Sun, 17 Jul 2011 18:44:28 +0000 (UTC)
    <s...@f...lasek.waw.pl> <ivqepp$mfj$1@inews.gazeta.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <4e20d934$0$2456$65785112@news.neostrada.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <4e220708$0$2446$65785112@news.neostrada.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <4e231e84$0$2442$65785112@news.neostrada.pl>

    Pan Maciek napisał:

    > No i widzisz - to jest właśnie sedno mojego pytania. Nie musi być
    > audiofilski z cewkami, tylko klasyczny tuner, jaki można kupić do
    > analogówki za 25 zł.

    No to mam kolejne pytanie. Jeśli obecne nadajniki analogowe przestawimy
    na nadawanie w DVB-T (tak jak to jest w planie), to czy z odbiorem
    lepiej sobie poradzi analogowy tuner za 25 zł (przed zmianą), czy
    scalony kurdupel USB (po zmianie). Zdaje się, że kol. Atlantis ma
    jakieś obserwacje dotyczące tego porównania.

    > Teoretycznie nie jestem w zasiegu drugiego, słabszego MUX-a. Nie
    > jest dla mnie przeznaczony według mapki ale mierząc poziom sygnału
    > i właściwie dobierając antenę (wcale nie jakiś gigant Yagi-Uda) mogę
    > go odebrać. Jeden nadajnik zapewnia mi świetną jakość cyfrowej TV na
    > jednym MUX-ie a drugi, słaby dodaje do tego zawartość drugiego MUX-a.

    Czym się manifestuje mniej świetna jakość odbioru z tego drugiego?

    > Chce jedno i drugie ale do drugiego jest potrzebny znacznie lepszy
    > tuner albo dużo lepsza antena. Pewnie zaraz powiesz, że skoro nie
    > jest dla mnie przeznaczony ten drugi MUX, to wszystko jest OK i dongle
    > mają wystarczyć.

    Zaraz powiem, że skoro nie jest przeznaczony i daje w tym miejscu poziom
    sygnału poniżej tego określonego przez UKE, a mimo tego stosując różne
    zabiegi można z niego korzystać, to jest lepiej niż OK (bardzo proszę,
    żeby ktoś zadzwonił do dyżurnego polonisty i zapytał, czy "lepiej niż OK"
    to okropny pleonazm, z którym trzeba walczyć ogniem i mieczem).

    > W zasadzie nadąża, tylko konia z rzędem temu, kto potrafi ot tak od
    > razu podać który jest lepszy i nadąża. Wszystkie mają na papierze
    > doskonałe parametry.

    "Panie, zabieraj mi to w cholerę, to nie działa, nic nie widać" -- tak
    będzie z tymi co nie nadążają, gdy DVB będzie już oficjalnie dostępne,
    a pokrycie pełne. Eksperymentator zawsze ma ciężko jak koń pod górę
    (nie tylko z rzędem, ale z pełnym wozem).

    > Źle zestrojona głowica będzie dużo gorsza, niż najprymitywniejszy
    > odbiornik scalony. Czy przy dobrym strojeniu będzie lepsza i czy
    > to będzie znaczący zysk?

    We wspomnianych wcześniej latach siedemdziesiątych brano pod uwagę
    głowice zestrojone w poniedziałek na pierwszej zmianie podczas akcji
    przekraczania planu dla uczenia VII Zjazdu PZPR. A także te, które
    przez dwadzieścia lat zdążyły się nieco rozstroić. Teraz jest o tyle
    łatwiej, że współczesny sprzęt jest stabilny w czasie. A czy da się
    *skonstruować* odbiornik DVB-T o czułości lepszej od tych oferowanych
    w handlu? Pewnie się da, ale nie wiem na ile lepszy. I czy robienie
    tego w wersji strojonej będzie właściwym środkiem osiągnięcia celu.

    --
    Jarek