  • 11. Data: 2011-07-21 22:05:34
    Temat: Re: DOB-50 - co dalej
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mario napisał:

    > Przekładnia tego transformatorka to pierwiastek ze stosunku
    > indukcyjności. Czyli będzie około 34. Musiałbyś zasilać z 20 V żeby
    > uzyskać 650. Albo zastosuj powielacz. No i nie wiadomo jak to nawijane i
    > czy wytrzyma wysokie napięcie.

    Wiadomo jak nawijane -- przecież napisał, że *pod rękę*.

    --
    Jarek

  • 12. Data: 2011-07-21 22:16:40
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Mario,

    Friday, July 22, 2011, 12:00:27 AM, you wrote:

    > Uważasz że nie ma szans powodzenia?

    Szanse ma zawsze.

    > Jak się zaweźmie to może zrobić, mimo że nie ma o tym pojęcia. Ja
    > nie mając zupełnie pojęcia o przetwornicach, zacząłem robić
    > zasilacze na regulowane napięcie do 1000V.

    No i? Szkoda, że zasady zabraniają mi opowiadać o pomysłach klientów
    na temat generowania wysokich napięć. To są historie czasem mrożące
    krew w żyłach.

    30 lat temu, jak zacząłem się bawić przetwornicami, to też brałem co
    mi wpadło w rękę i kombinowałem. Też bez minimum wiedzy. I do dziś mi
    wstyd, do jakich błędnych wniosków wtedy doszedłem. Niedawno nawet
    spaliłem odnalezione notatki z tamtych czasów.

    Jednym z typowych błędów popełnianych przez poczatkujących jest błąd,
    jaki Ty popełniłeś w poprzednim poście - wydaje Ci się, że jest prosta
    zależność napięcia wyjściowego przetwornicy od przekładni
    transformatora (a raczej "transformatora" w typowym przypadku
    przetwornicy podwyższającej napięcie znacznie).

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 13. Data: 2011-07-21 22:35:12
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > transformatora (a raczej "transformatora" w typowym przypadku
    > przetwornicy podwyższającej napięcie znacznie).

    Może prosta nie jest ale do tej pory z grubsza mi się zgadzało przy
    przetwornicach do G-M, fotopowielaczy czy do palników ksenonowych. Moich
    własnych oraz cudzych.
    Założyłem (być może bezpodstawnie), że zasilając np z 9V baterii nie
    uzyska potrzebnego napięcia - ok 650 V bez powielania napięcia.
    A co do wstydu to częściowo się z niego wyleczyłem jak zobaczyłem co
    siedzi w środku radiometru znanej polskiej firmy na P.

    MD

  • 14. Data: 2011-07-22 23:53:52
    Od: Atlantis <n...@n...pl>

    W dniu 2011-07-21 23:58, Mario pisze:

    > indukcyjności. Czyli będzie około 34. Musiałbyś zasilać z 20 V żeby
    > uzyskać 650. Albo zastosuj powielacz. No i nie wiadomo jak to nawijane i
    > czy wytrzyma wysokie napięcie.

    Gdyby zmienić pierwotną koncepcję i zastosować jakąś większą rurkę
    Geigera, wymagającą mniejszego napięcia? Coś jak BOI33?

    Transformatorki faktycznie wyglądają dość skromnie, po chwili namysłu
    także zaczynam podzielać powyższe wątpliwości...