  • 1. Data: 2013-10-09 21:08:53
    Temat: DDR2 - ECC czy nie ECC?
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Pytanie może wyda Wam się głupie, ale trochę zgłupiałem.

    Jest sobie płyta D915GEV:

    http://downloadmirror.intel.com/15197/eng/D915GAV_D9
    15GAG_D915GEV_D915GUX_ProductGuide02_English.pdf

    Na stronie 18 jest napisane, jaki RAM pasuje do tej płyty:

    - DDR2 533 MHz albo 400 MHz (240-pin)
    - Unbuffered, non-registered single or double-sided DIMM
    - Serial Presence Detect (SPD) memory only
    - Non-ECC RAM
    - 1.8V memory
    - Up to 2.0 GB utilizing 256 Mb technology
    - Up to 4.0 GB utilizing 512 Mb or 1 GB technology

    Kupiłem cztery kości po 1 GB:

    1. MT18HTF12872AY-53EB1 1GB 2RX8 PC2-4200E-444-12-B0 1GB DDR2 533 CL4
    2. MT16HTF12864AY-53EB1 1GB 2RX8 PC2-4200U-444-12-B0 1GB DDR2 533 CL4
    3. MT16HTF12864AY-53ED4 1GB 2RX8 PC2-4200U-444-12-E0 1GB DDR2 533 CL4
    4. MT16HTF12864AY-53ED4 1GB 2RX8 PC2-4200U-444-12-E0 1GB DDR2 533 CL4

    Pierwsze oznaczenie (MT...) to oznaczenie producenta (strona 3):

    http://www.micron.com/~/media/Documents/Products/Par
    t%20Numbering%20Guide/numsdrammod.pdf

    I teraz co ciekawe. Z kością nr 1 płyta startuje i poprawnie wykrywa 1 GB.
    Z pozostałymi (próbowałem je wkładać pojedynczo) nie startuje. Wszystkie
    znaki na niebie i ziemi, a w szczególności na 3 stronie wklejonego dokumentu
    wskazują na to, że pierwszy RAM jest ECC (width 72), a pozostałe trzy nie.

    I teraz... o co tu chodzi? Przecież jest wyraźnie napisane że płyta nie chce
    pamięci z ECC... ktoś może to trochę rozjaśnić?

    --
    "zanim nastala era internetu, kazdy wiejski glupek siedzial w swojej wiosce"
    http://www.chmurka.net/

  • 2. Data: 2013-10-09 21:42:10
    Temat: Re: DDR2 - ECC czy nie ECC?
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    Użytkownik "Adam Wysocki" napisał w wiadomości grup
    ..
    > Kupiłem cztery kości po 1 GB:

    Moduły

    > I teraz co ciekawe. Z kością nr 1 płyta startuje i poprawnie wykrywa 1 GB.

    Z modułem.

    To teraz poszukaj (nie chce mi się), czy te pozostałe pamięci są dwustronne z
    organizacją x16 - konfiguracje 64 M x 8/64 M x 8 lub 128 M x 8/empty.
    Chyba w każdym komputerze gdy włożysz pamięci ECC to się uruchomi. W drugą
    stronę już to tak nie działa.

  • 3. Data: 2013-10-10 08:24:48
    Od: "Chris" <c...@s...pl>

    qwerty nabazgrał(a):

    > Chyba w każdym komputerze gdy włożysz pamięci ECC to się
    > uruchomi.

    Chyba powinno ale praktyka mówi inaczej ..

  • 4. Data: 2013-10-10 08:35:24
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    qwerty <q...@p...fm> wrote:

    > To teraz poszukaj (nie chce mi się), czy te pozostałe pamięci są dwustronne z
    > organizacją x16 - konfiguracje 64 M x 8/64 M x 8 lub 128 M x 8/empty.

    Jest na nich napisane 2RX8, czyli chyba dwustronne?

  • 5. Data: 2013-10-10 16:09:35
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    Użytkownik "Chris" napisał w wiadomości grup
    > Chyba powinno ale praktyka mówi inaczej ..

    Czy ja wiem. Jeżeli płyta główna nie wspiera ECC to nie przesyła danych
    kontrolnych i moduł zachowuje się jak zwykły.

  • 6. Data: 2013-10-11 17:51:59
    Od: TOMASZEK <t...@f...onet.pl>

    W dniu 2013-10-10 16:09, qwerty pisze:
    > Czy ja wiem. Jeżeli płyta główna nie wspiera ECC to nie przesyła danych
    > kontrolnych i moduł zachowuje się jak zwykły.

    Masz racje, ale w praktyce bywa różnie. Kupowanie pamięci ECC do płyt,
    które tego nie obsługują to proszenie się o problemy.

    --
    < TOMASZEK >
    granice Polski = granice absurdu

  • 7. Data: 2013-10-12 16:48:23
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    TOMASZEK <t...@f...onet.pl> wrote:

    > Masz racje, ale w praktyce bywa różnie. Kupowanie pamięci ECC do płyt,
    > które tego nie obsługują to proszenie się o problemy.

    Nastraszyłeś mnie, bo odesłałem te pamięci i obiecali zamienić te trzy na
    takie, jak ta pierwsza (czyli wygląda na to, że ECC). Jeżeli płyta z tą
    pamięcią ruszyła, to jakie problemy mogą się potem stać? To jest tak, że
    może po prostu nie ruszyć, czy może być tak, że ruszy, ale nie będzie działać
    stabilnie?

  • 8. Data: 2013-10-14 12:50:17
    Od: TOMASZEK <t...@f...onet.pl>

    W dniu 2013-10-12 16:48, Adam Wysocki pisze:
> [...]
    > może po prostu nie ruszyć, czy może być tak, że ruszy, ale nie będzie działać

    Nie miałem zamiaru Cię straszyć ;)
    Płyta może nie ruszyć wcale. Ja zawsze jak kupuję jakiekolwiek pamięci
    do jakiejkolwiek płyty głównej umawiam się ze sprzedawcą, że w razie
    jakby pamięć nie chciała współpracować z płytą to wymieni na inną.
    Uczciwy wymieni. Oczywiście omijam allegro.

  • 9. Data: 2013-10-24 20:34:42
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Adam Wysocki <g...@s...invalid> wrote:

    > I teraz co ciekawe. Z kością nr 1 płyta startuje i poprawnie wykrywa 1 GB.

    Dobra, problem się rozwiązał. Chyba z tamtymi pamięciami było coś nie tak.
    Odesłałem je i kupiłem cztery inne od kogoś innego (też Microny, to samo
    oznaczenie, co te trzy, co nie działały) i płyta (póki co) śmiga aż miło.

    Zastanawia mnie tylko coś innego. Płyta startując wypisuje:

    Memory consumed by system resources: 768MB
    Available memory: 3327MB System RAM

    Tyle też widzi system:

    $ grep MemTotal /proc/meminfo
    MemTotal: 3372184 kB

    $ dmesg | grep available
    [ 0.000000] 2438MB HIGHMEM available.
    [ 0.000000] 887MB LOWMEM available.
    [ 0.000000] e820: [mem 0xcff00000-0xdfffffff] available for PCI devices
    [ 0.000000] Memory: 3371792K/3405620K available (3505K kernel code, 227K rwdata,
    792K rodata, 372K init, 1200K bss, 33828K reserved, 2496708K highmem)

    Co to są za system resources, które zabierają tyle pamięci? W BIOS-ie nie
    znalazłem nic, co mogłoby tego dotyczyć.

  • 10. Data: 2013-10-24 21:36:03
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    Użytkownik "Adam Wysocki" napisał w wiadomości grup
    > Memory consumed by system resources: 768MB
    > Available memory: 3327MB System RAM

    Intel Graphics Media Accelerator 900 ci zjada ram. :P