  • 41. Data: 2022-09-06 23:02:03
    Temat: Re: DAB zabije retro radio?
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 6 Sep 2022 22:06:23 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Nie nagle, mądrzy ludzie nad tym długo pracowali. Warto porównać telefon
    > NMT Motoroli, zwany walizeczką vel kaloryferkiem z czymś współczesnym
    > na LTE.

    Pierwsze GSM mialy 2W mocy - raptem polowa tego, co NMT.
    I chyba gesciej rozlozone BTS.

    Jakie odleglosci teraz sie zaklada/dopuszcza, to nie wiem.

    > Nie takie duże, ale to też kilowaty.

    To moze i przereklamowane, albo golebiowi cieplo, a raka nie zauwaza.

    J.

  • 42. Data: 2022-09-06 23:21:54
    Od: "ptoki (ptoki)" <s...@g...com>

    wtorek, 6 września 2022 o 14:53:39 UTC-5 J.F napisał(a):

    > No wlasnie, i nagle wystarcza 1/10 mocy?

    Nie do konca nagle.
    Ludki na jutubie nieco o DMR gadaja i tam jest nieco wyjasnione jak wyglada praktyka.
    W skrocie na odleglosc X i analog i cyfra sa ladne i czytelne.
    Na odleglosci Y analog juz szumi, czkawkuje a cyfra dalej czysta.
    Na odleglosci Z analoga dalej slychac i da sie zrozumiec a cyfra juz dawno cicho.

    Ogolnie jak sie jakies QAM czy podobna modulacje pusci to bez kompresji i kombinacji
    nie da sie praktycznie z pasma wyciagnac duzo wiecej niz z analoga.
    Dajmy na to 12.5kHz pasmo daje z grubsza 1/4 tego w symbolach. Czyli jest jakies 3kS
    a symbol w QAM to 2-4 bity. Licze tu w zakresie DMR, nie muzycznego FM.
    Wiec mamy jakies 6-12kbitow. Bez kompresji bedzie kiepsko slychac. Ale juz jakas mp3
    czy choc biedne pcm robi nieco a jakies ecc pozwala na zadbanie o jakosc.
    Nie wiem czy dobrze policzylem/

    Ale w praktyce dziala tak jak dmr-owcy mowia. Dziala, dziala i nagle nie dziala
    wcale.

    Jak analizowalem ich opowiesci to zasiegi z podobnych mocy sa podobne.

    Przy DAB latwiej pasmem zarzadzac wiec moze sie tam cos da zoptymalizowac i wychodzi
    jakos lepiej pod wzgledem energetycznym.
    No i z tego co z innych zrodel widze to DAB to tak polowa jakosci FM zazwyczaj. W UK
    przynajmniej. Wiec tez warto wziasc pod uwage jak sie porownuje.

  • 43. Data: 2022-09-07 01:37:11
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    K napisał(a):

    > https://www.halfords.com/technology/car-audio/dab-ad
    aptors/sonichi-s100-digital-radio-adapter-342136.htm

    > https://linuxhint.com/turn-raspberry-pi-fm-transmitt
    er/

    Niektóre ajfony same w sobie mają transmitter FM.

    To to kiedyś sprzedawali na all po całe 2 pln:
    mmr-70
    https://www.ebay.pl/itm/225096563838 u innych sprzedawców ciut drożej.

    Siedzi tam atmega32L8 w obud. QFN f. pracy max 8MHz która w detalu kosztuje więcej 2x
    więcej
    i nigdzie jej nie ma. Ofkors siedzi też układ nadajnika. Ktoś utopił niezłą kasę na
    tych konkretnych
    transmitterach i tak się trurlają, to tu, to tam.
    Może na grupie są ludkowie którzy wydłubują części ze starych pralek na
    potrzeby własnej produkcji, jest więc okazja:) Do biegu, gotowi, start!

  • 44. Data: 2022-09-07 07:45:13
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 6 Sep 2022 18:00:47 +0200, Robert Wańkowski wrote:

    > Nawet nie musi być nowy. BTS ma być na Starlinku.

    BTS?

    Bo juz chyba nawet w LTE rozmowy są "po internecie", to moze wystarczy
    sam internet ze starlinka.

    J.

  • 45. Data: 2022-09-07 11:06:30
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    > Czyli można sobie zaprogramować cztery częstotliwości, ale nadawanie
    > odbywa się na jednej, aktualnie wybranej.

    No to wracamy do opcji pierwszej. Kilka "zwykłych" konwerterów.

    Robert

  • 46. Data: 2022-09-07 11:27:16
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Robert Wańkowski napisał:

    > No to wracamy do opcji pierwszej. Kilka "zwykłych" konwerterów.

    Skoro wracamy, to przypomnę moje prywatne stanowisko: wystarczą
    transmitery. Tu na przykłd majfrendy proponują takie po 5 groszy:

    https://pl.aliexpress.com/item/1005003135589408.html

    Kupując worek podobnych można zasymulować niezły gęsty eter wypełniony
    audycjami, jak to radiowcy nazywają, "z puszki" (w tym przypadku z USB
    lub karty microSD).

    --
    Jarek

  • 47. Data: 2022-09-07 11:53:01
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 07/09/2022 10:27, Jarosław Sokołowski wrote:

> [...]
    >
    > Kupując worek podobnych można zasymulować niezły gęsty eter wypełniony
    > audycjami, jak to radiowcy nazywają, "z puszki" (w tym przypadku z USB

    Te akurat nie mają odbiornika DAB ale może taniej wyjdą stare telefony
    odbierające radia internetowe :-)

    Tak sobie teraz patrze to na takim HackRF można by zasymulować w GNU
    Radio taki transponder DAB->FM. Ma 20MHz pasma więc troche stacji da
    się upchać. Może nawet Raspberry Pi to uciągnie.

    Mam gdzieś LimeSDR w szufladzie - może kiedyś wyciągne i spróbuje.

    c.

  • 48. Data: 2022-09-07 12:29:35
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 7 Sep 2022 11:27:16 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Skoro wracamy, to przypomnę moje prywatne stanowisko: wystarczą
    > transmitery. Tu na przykłd majfrendy proponują takie po 5 groszy:
    >
    > https://pl.aliexpress.com/item/1005003135589408.html

    te 5 gr to chyba nie jest prawda.
    No ale podobnych za powiedzmy 20-30 zl pelno.

    > Kupując worek podobnych można zasymulować niezły gęsty eter wypełniony
    > audycjami, jak to radiowcy nazywają, "z puszki" (w tym przypadku z USB
    > lub karty microSD).

    Tak jest, bo z DAB to niestety nie.

    Ale powinno wystarczyc do demonstracji czy poczucia klimatu.

    Są podobne z wejsciem AUX, to mozna podlaczyc radyjko DAB ...
    ale moze lepiej przez BT :-)

    J.

  • 49. Data: 2022-09-07 13:10:27
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Cezar napisał:

    > Te akurat nie mają odbiornika DAB ale może taniej wyjdą stare telefony
    > odbierające radia internetowe :-)

    Wciąż nie mogę pojąć tego pędu ku *retransmisji* aktualnie nadających
    stacji DAB. Eter z konserwy wydaje mi się lepszym środowiskiem dla
    radia retro (gdy FM faktycznie będzie już retro).

    > Tak sobie teraz patrze to na takim HackRF można by zasymulować w GNU
    > Radio taki transponder DAB->FM. Ma 20MHz pasma więc troche stacji da
    > się upchać. Może nawet Raspberry Pi to uciągnie.

    Zakładam (chyba słusznie), że wszystko co można usłyszeć w DAB, ma też
    swój stream w internecie. Nawet Raspberry potrafi równolegle odbierać
    wiele streamów, puszczać do kart dźwiękowych na USB (ostatnio kupowałem
    po 5 złotych), a dalej do transmiterów FM.

    --
    Jarek

  • 50. Data: 2022-09-07 13:15:42
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > te 5 gr to chyba nie jest prawda.
    > No ale podobnych za powiedzmy 20-30 zl pelno.

    Napisali, więc może jednak prawda. Kiedyś na eBayu były po 5 pensów --
    i za tyle faktycznie dało się kupić. Za 20-30 jest pełno, za 8 też
    jest trochę -- i tu już nie mam żadnych wątpliwości, że to nie zmyłka.

    --
    Jarek