    From: WiesłaW <n...@u...poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: Czy warto tą płytę kupić?
    Date: Fri, 25 Nov 2011 23:19:12 +0100
    <o...@n...home> <jaefsr$chf$1@inews.gazeta.pl>
    <o...@n...home>
    <4ecbda06$0$8460$65785112@news.neostrada.pl>
    <jahr2s$dkn$3@inews.gazeta.pl> <yi4zq.27301$T%1.56@newsfe12.ams2>
    <jaircp$94m$1@inews.gazeta.pl> <4...@g...com>
    <jalk73$d4n$1@inews.gazeta.pl> <o...@n...home>
    <jamtnu$bat$2@inews.gazeta.pl>

    Dnia 25-11-2011 o 03:14 Remek napisał na pl.comp.pecet:

    > Ja napisałem, że "były takie wspaniałe"? BYły dobre na swój czas.

    > Proponuję dyskusje spokojną, poważną i mertytoryczną. W przeciwnym
    > razie wyladujesz w blacklist.

    Nie prowadziłeś dyskusji poważnej i merytorycznej, więc proszę nie
    strzelać fochów i straszyć blacklistami.

    > Do rzeczy. Po okresie przewagi AMD Intel wypuścił Pentium 4 i tym
    > momencie AMD nie nadążył. Szczególnie kiedy pojawiły się wersje z
    > wielowątkowością i dwoma procesorami logicznymi. AMD nie nadążając za
    > zegarem
    > uzyskiwał wydajność optymalizacją instrukcji. Oznakowaniw nawiązywało do
    > zegara
    > Intela, a faktyczne taktowanie było kilkanaście % niższe. I ta sytuacja
    > pogłębiała się.

    Za wikipedią:
    Wydajność Athlona XP była wyliczana na podstawie systemu PR rating, który
    porównywał wydajność XP do Pentium 4. Ponieważ Athlon XP miał wyższy
    stosunek IPC niż Pentium 4 (i około 10% wyższy niż Thunderbird), był
    bardziej wydajny pomimo niższych częstotliwości taktowania.

    > Szczególnie po pojawieniu się P4 2,6 GHz i wyżej z hyper
    > threadingiem, który świetnie sprawdzał się w procesorożernych
    > aplikacjach. Np.
    > konwersja pliku multimedialnego trwała na Pemtium jakieś 25% krócej, niż
    > na
    > Athlonie o podobnej teoretycznie wydajności. A jeśli w tle był odpalony
    > inny
    > zasobożerny proces to na AMD była już masakra. Dla mnie niemałe
    > znaczenia miało

    W czasach Pentium 4, Hyper-Threading dla zwykłego użytkownika nie miał
    praktycznie żadnego znaczenia. Do obsługi tegoż, potrzeba wsparcia nie
    tylko systemu operacyjnego (w2k nie osługiwał tego), ale również potrzebne
    jest oprogramowania obsługującego tę technologię. W tym czasie
    oprogramowania takiego po prostu było bardzo mało.

    Ciągle się to oczywiście poprawia. Ja osobiście wolę jednak procesory z
    fizycznymi rdzeniami, a nie atrapą. W ten sam sposób poprawia się również
    dostęp 64 bitowych aplikacji.
    Ponadto nie wiem czy zauważyłeś, ale Intel również nie wiadomo dlaczego
    zaimplementował te niepotrzebne 64-bitowe instrukcje w swoich procesorach.

    Ponadto za Wikipedią:
    W chwili gdy Intel Pentium 4 3.06 GHz HT wszedł do użycia dla niektórych
    programistów specyficznych aplikacji problemem było podjęcie decyzji czy
    zaimplementować obsługę nowej technologii w swoich programach[9], ponieważ
    niektórzy z nich wciąż testowali swoje programy przy użyciu systemów
    operacyjnych, które nie były optymalizowane do obsługi technologii
    Hyper-threading (np. Windows 2000), oraz to, że w tamtym czasie większość
    komputerów była wyposażona w procesory jednowątkowe.

    > również znacznie mniejsze zużycie energi przez P4. Oczywiście czas P4
    > już minął,
    > bo świat nie stoi w miejscu.

    Za wikipedią:
    W roku 2006 technologia wielowątkowości współbieżnej została skrytykowana
    za nadmierne zużycie energii. Na przykład konsorcjum specjalizujące się w
    produkcji układów niskoprądowych ARM opublikowało informację, że
    zastosowanie technologii wielowątkowej w maszynach wieloprocesorowych SMT
    potrafi zużyć do 46% więcej energii niż rozwiązania procesorów
    dwurdzeniowych. Co więcej konsorcjum to stwierdziło, że zastosowanie
    technologii wielowątkowej w maszynach wieloprocesorowych SMT powoduje
    wzrost o 42% ilości dostępu do pamięci cache (cache thrashing) podczas
    gdy rozwiązania dwurdzeniowe (Dual Core) powodują spadek występowania
    tego niekorzystnego zjawiska o 37%

    Intel wreszcie uznał, że droga zwiększania taktowania procesora jest
    jednak niedobra, gdyż przyrost wydajności jest zbyt mały w porównaniu ze
    wzrostem poboru energii i porzucił "NetBurst" wprowadzając nową
    architekturę. Jeden z ostatnich, a może i ostatni jednordzeniowy Procesor
    Intela P4 zużywał ok 150W energii.

    Chyba starczy.
    Jak może zauważyłeś, ja swoje doświadczenie staram się uzupełniać
    powszechnie dostępną wiedzą. Oczywiście nie twierdzę, że Wikipedia jest
    wyrocznią, niemniej z powyższymi cytatami się zgadzam, ponieważ pamiętam
    tamte czasy.

    --
    WiesłaW
    Opera Mail