  • 1. Data: 2013-07-31 10:57:06
    Temat: Czy to jest legalne...
    Od: Marek <f...@f...com>

    Dostałem spam w opisie reklamujący usługę lokalizacji telefonu przez
    siec GSM z linkiem do strony serwisu. Na stronie serwisu jest mapa
    Polski z losowo wyswietlanymi punktami rzekomo odpowiadającymi
    lokalizacji użytkownika XXX o nr telefonu YYY. Jest również formularz
    wymagający podania nr osoby której się szuka oraz własnego nr.
    Natomiast regulamin opisuje tą usługę jako serwis rozrywkowy,
    wysyłający płatne smsy (po aktywowaniu subskrypcji) o treści
    "rozrywkowej".
    Widac wyraźnie, że usługa jest czymś innym niż jej reklama, czy takie
    działania są legalne?

    --
    Marek

  • 2. Data: 2013-07-31 11:14:06
    Temat: Re: Czy to jest legalne...
    Od: "Pawel U." <p...@n...pl>

    trada.pl...

[...]

    **************

    Dostałem kilka dni temu sms od cwaniaków (Telefon w sieci T-Mobile). Zachęca
    do wysłania tekstu na 8089 w zamian za jakieś usługi lokalizacji, początkowo
    bezpłatne. Zaczyna się od "T-Mobile: Namierzaj..." a kończy ".../Locon".
    Chyba ktoś sprzedał bazę numerów należących do T-Mobile.

    Paweł

  • 3. Data: 2013-07-31 13:14:19
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Pawel U." napisał w wiadomości
> [...]
    >Namierzaj..." a kończy ".../Locon".
    >Chyba ktoś sprzedał bazę numerów należących do T-Mobile.

    Wytypowanie nr komorek w Polsce nie jest trudnym zadaniem, i nic nie
    trzeba kupowac.
    Wysylanie im ofert nie narusza danych osobowych (skoro zadnych nazwisk
    nie mamy ani nie przetwarzamy),
    natomiast moze naruszac inne przepisy o komunikacji elektronicznej.

    sam T-mobile jakies uslugi lokalizacyjne oferuje.

    J.

  • 4. Data: 2013-07-31 13:54:50
    Od: Waldek Godel <n...@o...info>

    Dnia Wed, 31 Jul 2013 10:57:06 +0200, Marek napisał(a):

> [...]
    > "rozrywkowej".
    > Widac wyraźnie, że usługa jest czymś innym niż jej reklama, czy takie

    Reklama jest bardziej nieuczciwa niż nielegalna. Nielegalne w niej jest to,
    że jest spamem, a firma która to rozsyła jest jednym z największych
    spamerów w Polsce. Nielegalne jest również to, że jako usługodawcę podają
    fikcyjną firmę na Seszelach albo w Kostaryce. Reszta jest już legalna - jak
    ktoś jest tak głupi, że nie przeczyta warunków świadczenia usługi oraz w
    ogóle korzysta ze złodziejskich sms premium rate - to jego problem

    --
    Pozdrowienia, Waldek Godel
    Zapytaj, czy mógłby tego nie robić.

  • 5. Data: 2013-07-31 19:16:11
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 31 Jul 2013 12:54:50 +0100, Waldek Godel
    <n...@o...info> wrote:
    > Reklama jest bardziej nieuczciwa niż nielegalna. Nielegalne w niej
    jest to,

    Wydawało mi się że jest przepis penalizujacy reklamę produktu X,
    który po zakupie okazuje się niezgodny z reklamowym opisem (jest
    zupełnie inny).

    --
    Marek

  • 6. Data: 2013-07-31 21:13:45
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > jest to,
    >
    > Wydawało mi się że jest przepis penalizujacy reklamę produktu X, który po
    > zakupie okazuje się niezgodny z reklamowym opisem (jest zupełnie inny).

    Art. 286 kk :-)

    Z tym, że moim zdaniem jest tu słabe ogniwo. Ustalanie pozycji innego
    numeru, to jest kontrola operacyjna. Na to są wymagane zgody sądu (lub
    czasem innych instytucji) inaczej prywatna osoba tego uzyskać nie może. No
    to trzeba być nieźle "cofniętym", by uwierzyć w świadczenie takich usług.
    Oczywiście istnieje od tego kilka wyjątków. Może to być numer należący do
    zleceniodawcy (ja mam poustawiane te usługi na telefonach dzieci), ale to
    chyba o wiele łatwiej jest od operatora wykupić :-)

  • 7. Data: 2013-08-01 02:03:42
    Od: Chris94 <chris94@WYTNIJ_TO.poczta.fm>

> [...]

    > "rozrywkowej".
    > Widac wyraźnie, że usługa jest czymś innym niż jej reklama, czy takie

    A ja przypuszczam, że ten spam (rozsyłany już od dłuższego czasu) w
    rzeczywistości nic nie ma wspólnego z lokalizacją komórek, a służy
    wyłącznie tworzeniu bazy danych z numerami komórek, na które w
    przyszłości spamerzy będą wysyłać swój spam SMS-owy.
    Zresztą mogą te numery wykorzystać nawet w celach przestępczych, wiedząc
    że abonent numeru A jest znajomym bądź bliskim abonenta numeru B.

    --
    Pozdrowienia,
    Krzysztof

  • 8. Data: 2013-08-01 08:34:51
    Od: Waldek Godel <n...@o...info>

    Dnia Thu, 1 Aug 2013 02:03:42 +0200, Chris94 napisał(a):

> [...]
    > Zresztą mogą te numery wykorzystać nawet w celach przestępczych, wiedząc
    > że abonent numeru A jest znajomym bądź bliskim abonenta numeru B.

    ten spam służy zarabianiu na naiwnych frajerach, którym nie chce się
    przeczytać regulaminu, który wyraźnie mówi, że jest to zapisanie się na
    subskrypcję (wysoko) płatnych sms-ów, nawet dwóch dziennie.

    Kasą z tego się dzielą najczęściej firma Dotpay (która zapewnia
    finansowanie lekko licząc 80% takich dziwnych przekrętów w Polsce) oraz
    równie często firma (choć nie zawsze) Eurodata z Warszawy pod kierownictwem
    pani Klimek.

  • 9. Data: 2013-08-01 16:58:33
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Chris94" <chris94@WYTNIJ_TO.poczta.fm> napisał w wiadomości

> [...]
    > Zresztą mogą te numery wykorzystać nawet w celach przestępczych, wiedząc
    > że abonent numeru A jest znajomym bądź bliskim abonenta numeru B.

    Jak abonent A jest bliskim abonenta B, to zamiast wymyślać kretynizmy
    zadzwoni do niego i zapytał gdzie jest. Na taki numer z geolokacją, to
    jedynie się moze jakiś kretyn - detektyw od 7 boleści załapać.

  • 10. Data: 2013-08-01 17:51:41
    Od: Chris94 <chris94@WYTNIJ_TO.poczta.fm>

    Dnia Thu, 1 Aug 2013 16:58:33 +0200, Robert Tomasik napisał(a):

    > Jak abonent A jest bliskim abonenta B, to zamiast wymyślać kretynizmy
    > zadzwoni do niego i zapytał gdzie jest. Na taki numer z geolokacją, to
    > jedynie się moze jakiś kretyn - detektyw od 7 boleści załapać.

    Gdybyś śledził serial "Dr House", to byś wiedział, że "wszyscy kłamią"
    ;)
    Najprostszy przykład: np. niewierna żona niekoniecznie będzie chciała
    mężowi powiedzieć gdzie jest naprawdę, a on jednak wolałby to wiedzieć.
    Takich przykładów można by podać wiele.