    From: Mirosław Zalewski <miniopl@CUT_THIS.gmail.com>
    Newsgroups: pl.comp.www
    Subject: Re: Czy przejmowanie się regułami HTML ma jakikolwiek sens?
    Date: Thu, 25 Feb 2010 23:34:19 +0100

    luty roku pamiętnego 2010, prawdopodobnie 25. Wielka mądrość na
    czytelników pl.comp.www spłynęła, gdy tako rzekł(a) Staszek27:

    > Wpierw trzeba poznać te standardy i sposoby obchodzenia błędów
    > przeglądarek.

    A żeby móc prowadzić samochód trzeba wydać pieniądze na kurs i zdać
    egzamin na prawo jazdy. Cóż za marnotrawstwo pieniędzy!

    Twój argument jest podobnej jakości. Twórca strony internetowej musi
    znać standardy i najpopularniejsze błędy w przeglądarkach (notabene
    teraz jest i tak o niebo lepiej niż za czasów IE6 -- teraz przeglądarki
    nie mają już błędów a braki w obsłudze nieustandaryzowanych nowinek,
    jak np. fragmenty szkicu CSS3) oraz sposoby ich obchodzenia tak samo
    jak kierowca musi potrafić prowadzić samochód. To nie jest coś co jest
    zbędnym wydatkiem a warunek konieczny by móc pełnić jakąś rolę.

    > Stawiam tezę: być może poprawne kodowanie wpływa na pozycję, ale - z
    > tego co zaobserwowałem - w stopniu pomijalnym. Koszty poniesione na
    > pisacza HTML są zapewne wyższe niż zyski.

    Być może tak (nie wiem), ale pozycja w jakiejś tam wyszukiwarce
    internetowej jest dość kiepskim kryterium oceny jakości kodu HTML.
    Robak internetowy pobiera sam kod, ewentualnie go parsuje w
    poszukiwaniu błędów (jakieś niedomknięte komentarze czy podobne) i
    wyłuskuje z niego potrzebne sobie informacje (treść, tagi alt,
    nadawanie odpowiedniej wagi treści zamkniętej w tagach o znaczeniu
    semantycznym jak np. h1).

    Celem HTML-a jest utworzenie całej, logicznej struktury dokumentu.
    Żaden robak nie rozumiejący języka ludzkiego nie oceni czy zadanie to
    zostało wykonane poprawnie.

    > Wniosek: pisanie zgodnie ze standardami jest nieopłacalne.
    > Dziękuję i proszę o dalszą polemikę

    Abstrahując od tego co napisałem wyżej -- standardy są w pewnym stopniu
    ideą (od idealizmu), i właśnie w tym stopniu wymykają się logice
    biznesowej. Osobie postrzegającej wszystko w kategoriach zysków i strat
    finansowych bardzo trudno jest zrozumieć że ktoś może poświęcić bardzo
    dużo środków -- pieniędzy, czasu, energii -- na coś co praktycznie nie
    przyniesie większych zysków pieniężnych, w związku z czym bilans będzie
    ujemny. Jednak taka perspektywa jest tylko jedną z wielu dostępnych i
    są ludzie którzy jej nie preferują.
    --
    Niżej podpisany, zamieszkały w http://minio.xt.pl ,
    Mirosław Zalewski