    Newsgroups: pl.misc.telefonia
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Czy operator przechowuje treść smsów ?
    <m...@i...localdomain>
    <1mdgzoj19stu9$.y65mx48h9ao1$.dlg@40tude.net>
    <m...@i...localdomain>
    <vcavvpmagd50.zab728lo6jk3$.dlg@40tude.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <gnsx66iv0lr5$.7qpserb7ezfw$.dlg@40tude.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <m...@i...localdomain>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <m...@i...localdomain>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <m...@i...localdomain>
    Date: 14 Jul 2013 14:45:17 GMT

    Pan Krzysztof Halasa napisał:

    > Widocznie nie napisałem jasno. Używało się np. programu telix (DOSowego
    > emulatora terminala VT52 itp.), łącząc się przez modem z komputerem,
    > który był podłączony do Internetu.

    No to teraz już jasne. Zresztą tak właśnie przypuszczałem. O programie
    Telix też mógłbym długo, choć już nie zawsze ze wszystkimi szczegółami.
    Bo to nie ja, lecz koledzy oskryptowali go tak, żeby jak najsprawniej,
    najszybciej i najtaniej wymieniał pliki między dwoma komputerami
    z modemami. Salt się ten język stkryptowy nazywał. Pliki z tekstami
    albo skanowanymi zdjęciami. A przydawało się to na przykład gdy padał
    Związek Radziecki, a potem Janajew robił pucz w Moskwie.

    > Sama końcówka DOSowska nie miała TCP/IP, bo i po co?

    Jak to po co? Choćby po to, żeby zrobić słynne (w tej dyskusji) FTP.
    Inaczej po co je w ogóle zapuszczać -- lepiej jak to co potrzeba samo
    przyjdzie na konto, a Telix posłuży tylko do przetransmitowania przez
    zmodem.

    > Tamte komputery typowo nie udostępniały żadnego PPP ani np. SLIPa

    Ach SLIP, dobrze pamiętam. Tylko dzięki temu, że wiedziałem co to takie
    i potrafiłem zrobić serwer ze SLIPem, to wszyscy klienci z całej Polski
    z komputerami Apple trafiali do nas. Tamten system na początku w ogóle
    nie wiedział co to PPP.

    > No a co to jest w takim razie?

    Zdalny dostęp do komputera, na którym są usługi internetowe.

    > A czy np. możliwość zadzwonienia do PLEARNu (nie pamiętam już jak się
    > nazywał ten koncentrator w NASK, jakaś kolejna postać z Tolkiena chyba)

    Gandalf.

    > to był "dostęp do BITNETu"?

    Nie, to był dostęp do PLEARNu. A PLEARN miał dostęp do BITNETu.

    > I czym zasadniczym się to różni od dostępu na miejscu w CIUWie?

    W praktyce, to wygodą. Prawdziwy terminal z prawdziwą klawiaturą vs.
    nędzna emulacja dalekopisu. A tak w brdziej suchym ujęciu, to niczym.
    Bo BITNET, to była sieć łącząca komputery mainframe, których było
    najwyżej kilkaset. Dostęp do mainframe odbywał się w sieci terminali.
    Taka to była dwustopniowa hierarchia tego typu rozwiązań.

    Dopiero Internet stworzył "sieć sieci". Całość mogła puchnąć jak
    kolonia pączkujących drożdży, powiększając się o kolejne komputery
    mające adres IP i wyznaczoną trasę połączeń. Ale osldskulowe wbicie
    się terminalowo w uniksowy komputer, jakby to był mainframe, to nie
    jest dostęp komputera do Internetu.

    > No i?

    No i po prostu jestem ciekaw tych cen. Dokopałem się tylko do cenników
    z początku wieku -- było między 1,50 a 2 złote, czyli z pół dolara.
    Na przełomie PRL/RP może był to dolar, może dwa -- ale to tylko moje
    przypuszczenia. Za równowartośc jednej pensji, to sobie można było
    średniej wielkości artykuł przeczytać.

    > Rachunki to była inna sprawa

    I zupełnie poboczna. Najwazniejsze, że w trybie terminalowym nie było
    technicznych możliwości ściągnięcia czegoś z FTP. Można było tylko
    przekermitować z hosta, tego jednego jedynego, naszego powszedniego.

    > W szczególności można było mieć darmowy dostęp do sieci, jedyne koszty
    > to były koszty połączenia lokalnego (w Warszawie i kilku innych
    > miastach). Tak było na pewien czas przed Windows 95 (i NT 4.0),
    > wprowadzenie zwłaszcza Windows 95 było pewną zmianą, bo tam było PPP
    > (bardzo niewygodne, nie do końca zgodne z innymi, i wymagające zmian
    > konfiguracji po stronie serwera).

    E, bez przesady. Działało. Tyle że w pierwszej wersji systemu protokół
    TCP/IP nie instalował się domyślnie, trzeba go było szukać na płycie,
    był głęboko schowany gdzieś w katalogu z dodatkami.

    > Po jakimś czasie większość(?) userów wróciła chyba do Trumpeta.

    Mam odrotne wspomnienia. Najpierw uruchomiłem Trumpet i od razu zadziałało.
    Tylko trzeba było używać 16-bitowej wersji Netscape z Windows 3.xx. Ale
    jak się odnalazło to TCP/IP z Microsoftu, to też działało, już z 32-bitowym
    Netscape.

    > Dopiero jakaś późniejsza wersja PPP w Windows lepiej nadawała się do
    > użycia (nie używałem Windows do takich zastosowań ale tak to wyglądało).

    Cały Windows się z początku słabo nadawał do Internetu, ja bym PPP tutaj
    specjalnie nie wyróżniał. W ogóle w Microsofcie nie wiązali z Internetem
    większych nadziei. Mam jeszcze płytę z pierwszym wydaniem "international"
    -- jak się przy instalacji wybierze Polskę, to na pulkicie pojawia się
    ikona do zestawienia telefonicznego połączenia modemowego z Microsoft
    Network. Wybierany numer jest na Białorusi (widać, że tam Bill Gates
    planował obstalować jakieś regionalne centrum sieciowe).

    > Wydawało mi się jasne że to nie było tak jak teraz.

    Nie, ja to odczytałem tak, że od samego początku był cud, miód i orzeszki,
    każdy kto chciał, to miał.

    > A czy ja pisałem że tak było w każdym miejscu?

    A trzeba było. Precyzja wypowiedzi, to dobra rzecz. Warto poćwiczyć.

    --
    Jarek