    Newsgroups: pl.misc.telefonia
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Czy operator przechowuje treść smsów ?
    <m...@i...localdomain>
    <wxbs04xlsqee.1tuk9mvg9gxe4$.dlg@40tude.net>
    <m...@i...localdomain>
    <1mdgzoj19stu9$.y65mx48h9ao1$.dlg@40tude.net>
    <m...@i...localdomain>
    <vcavvpmagd50.zab728lo6jk3$.dlg@40tude.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <gnsx66iv0lr5$.7qpserb7ezfw$.dlg@40tude.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <3rp1rzzgcso0$.1uil7ojvxx7kf$.dlg@40tude.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <3j9z2erorde6.5wnpwzzd0zeq$.dlg@40tude.net>
    Date: 13 Jul 2013 21:52:46 GMT

    Pan J.F. napisał:

    > 1990. BITNET - no bo internetu jeszcze w Polsce nie bylo.
    > Ale dzieki temu pozniej internet byl szybciej - o ile pamietam to
    > jakies multipleksery do modemow dostawili.

    No własnie -- tutaj 'delta te' była niewielka. Wielu ludzi w ogóle nie
    miało szans dostrzec tej dwuetapowści -- od razu mieli Internet, i to
    taki dość rozrośnięty, z rozmailtymi usługami. Ja natomiast dobrze
    pamiętam pierwszy dostęp do sieci rozległej, a później po dłuższym
    czasie -- do Internetu.

    > A to nie wiem. Raczej odpowiadal owczesnym umiejetnosciom robienia
    > modemow.
    > Komunikacje zapewnial jakis dodatkowy "serwer komunikacyjny" do
    > komputera IBM, i podejrzewam ze wielkic problemow by nie bylo aby
    > podniesc predkosc.

    Ja się na bebechach tych serwerów nigdy nie wyznawałem, ale zdaje się,
    że właśnie o to chodzi, że oprogramowanie IBM innych prędkości nie
    przewidywało.

    > A to nie wiem - powinien byc chyba jakis przyzwoity emulator pod DOS ?
    > Wymagal karty synchronicznej(SDLC?), i tu mi sie wlasnie zaczyna dziura
    > w pamieci - karty takiej nie mialem, to do czego mnie podlaczyli ?

    A nie do TCP/IP po prostu? Chyba żeby przez RS-232. Ale nie chodziło
    mi o trudności dołączeniu, tylko o późniejsze korzystanie. Klawiatura
    terminala IBM miała sporo specjalnych klawiszy, których brak w pececie.
    W tym np. dwa różne entery -- jeden do pisania, drugi do wysyłania (jak
    nazawa wskazuje) poleceń do systemu. Na ekranie też powinny być jakieś
    specjalne znaczki, zegarki czy inne pierony w ostatnim wierszu na dole.
    W DOSie chyba w ogóle było za mało wierszy do pełnej emulacji, i to
    nawet najmniejszego ekranu IBM.

    > Bo transmitowalem z simtela zawziecie ...

    Do "TELL TRICKLE", to się nadawało. Ale żeby tak maila przeczytać lub
    napisać w edytorze XEDIT, to już nie bardzo. Zresztą nawet lubiłem ten
    edytor, a później w DOSie używałem jego klona -- KEDIT. Może nawet był
    jeszcze lepszy. W ogóle dostępny był chyba tylko tryb wierszowy, przez
    tego DOSa.

    > Pozniej uzywalem programu TN3270 i sobie chwalilem, ale to juz do
    > unixow i w trybie vt100.

    TN3270 do unixów?! E, chyba nie, raczej zwykły telnet z vt100. Choćby
    Trąbka Tasmańska (z pakietu Trumpet Winsock). Tam też był program
    tn3270.exe, ale on właśnie do IBM.

    Teraz odpaliłem tego x3270, miał zapamiętane jakieś ostatnio realizowane
    połączenia. Kliknąłem na nermvs.nerdc.ufl.edu i mnie połączył z czymś
    żywym (jakiś darmowy tn3270 pod windows też łatwo znaleźć).

    --
    Jarek