  • 11. Data: 2009-11-20 15:58:37
    Temat: Re: Cyfrowy żyrokompas
    Od: Filip Ozimek <f...@m...polbox.pl>

    Dariusz Zolna pisze:
    > Witam,
    > Czy są dostępne układy oferujące funkcjonalność żyrokompasu? Chodzi mi o
    > informację o ustawieniu takiego układu wzgl. środka ziemi w 3 osiach.

    Najlepsze są chyba bazowane na interferometrze Sagnaca, dostępne są
    gotowe moduły "czarne pudełka"; zrobiliśmy sobie taki, całkiem niezła
    zabawka i aż dziw, że to działa. A widziałem taki, który ma
    rozdzielczość stopnia na dobę (albo jakoś tak) ;-)

    --
    Filip.

  • 12. Data: 2009-11-20 17:27:32
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

    > masz w nich wirtualną platformę inercyjną (balistyczną): (żyro)kompas i
    > (D)GPS. Platforma może być też niewirtualna (żyrokompas mechaniczny).
    > Dodatkowo pelengacja triangulacyjna (radio)latarni, nawigacja stelarna i
    > chronometry, w razie, jakby co.

    W duzych samolotach zawsze jest kilka systemow, wzorcem jest zyrokompas
    laserowy, ktory tworzy uklad nawigacji inercyjnej. Zyrokompasy
    mechaniczne trzeba w trakcie lotu kalibrowac. No i tak naprawde nie ma
    potrzeby istnienia ekstremalnie precyzyjnych systemow inercyjnych, bo
    mozna je w trakcie lotu rekalibrowac korzystajac z pomocy nawigacyjnych.
    System GPS jeszcze nie jest w pelni dopuszczony w lotnictwie
    (przynajmniej wg przepisow FAA), ale to sie zmienia. No i na niektorych
    obszarach (byc moze wszedzie, pisze o sytuacji w USA) lokalne stacje
    radarowe swiadcza uslugi lokalizacyjne, w tym celu musisz miec
    transponder, albo chociazby dzialajace radio.

    http://idom.sourceforge.net/
    Teraz takze forum dyskusyjne
    Zobacz, wyslij uwagi, dolacz do projektu.

  • 13. Data: 2009-11-21 01:30:24
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@w...pdi.net>

    Użytkownik Waldemar Krzok napisał:

> [...]
    > (D)GPS. Platforma może być też niewirtualna (żyrokompas mechaniczny).
    > Dodatkowo pelengacja triangulacyjna (radio)latarni, nawigacja stelarna i

    Albo żyrokompasy laserowe - jak zrobić to na światłowodach to niezłe
    długości pętli można uzyskiwać - czyli i czułości. I jako okrętowe
    (stosunkowo długi czas pracy w porównaniu z lotniczymi) to laserowe mają
    swoje zalety - są prawie niezużywalne.

    --
    Darek

  • 14. Data: 2009-11-24 18:53:44
    Od: Dariusz Zolna <a...@u...com>

    pitlab pisze:
    > Tak, szukaj pod hasłem IMU.
    > Najcześciej jest to układ 3-osiowych żyroskopów i akcelerometrów sprzężonych
    > filtrem Kalmana. Czasami do tego jest jeszcze 3-osiowy magnetometr (kompas)
    > albo GPS.
    > Przykładowe linki:
    > https://www.vectornav.com/products/74-vn-100
    > http://store.diydrones.com/ProductDetails.asp?Produc
    tCode=KT-ArduIMU-20
    0
    > http://www.atair.com/circinus/

    Dzięki, właśnie o coś takiego mi chodzi.
    Pozdrawiam!

    Dariusz Żołna