-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed.pionier.net.pl!3.eu.feeder.erj
e.net!feeder.erje.net!usenet.goja.nl.eu.org!weretis.net!feeder8.news.weretis.ne
t!eternal-september.org!feeder3.eternal-september.org!news.eternal-september.or
g!.POSTED!not-for-mail
From: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>
Newsgroups: pl.misc.samochody
Subject: Re: Coś na styku kierowiec-rowerzysta :)
Date: Fri, 23 Aug 2024 17:39:34 +0200
Organization: Bambucco.Corp.Ltd
Lines: 92
Message-ID: <172m08wgodog3.kevf5vksl86f$.dlg@40tude.net>
References: <kschxgk431ej$.x6u7b85goe3c$.dlg@40tude.net>
<vaa2h3$h12$1@news.chmurka.net>
<w5xru2zl6e6n$.1or0i6s9uqnmv$.dlg@40tude.net>
<vaa8hq$ksh$7@news.chmurka.net>
Reply-To: j...@g...pl
MIME-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset="utf-8"
Content-Transfer-Encoding: 8bit
Injection-Date: Fri, 23 Aug 2024 17:39:35 +0200 (CEST)
Injection-Info: dont-email.me; posting-host="b545893bc116ca1e84345b7b52aaeae6";
logging-data="1025496";
mail-complaints-to="a...@e...org";
posting-account="U2FsdGVkX19mNpsEbBZ/xuKPYpoFMEPm"
User-Agent: 40tude_Dialog/2.0.15.1pl
Cancel-Lock: sha1:/j1bcSS8TRnPZr0aCS3YcHItr6Y=
X-Face: 4hY-vJY/j3P@Ah)-U9"n^5EAM]~m_]t{I$LOF/]iz~fNN(6D47ug[9>GO}/"c5.)C?Wc[Agpb\}/6
t.<O
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2724007
[ ukryj nagłówki ]Dnia Fri, 23 Aug 2024 17:07:01 +0200, Shrek napisał(a):
> W dniu 23.08.2024 o 15:38, Jacek Maciejewski pisze:
>
>>> Z obu stron rowery mają znak A7, co tu jest nie tak?
>>
>> I z obu stron mają P11 :) To który jest ważny? Oba na raz nie mogą.
>
> Mogą - P11 wyznacza przejazd i masz na nim pierwszeństwo rowerem na
> zasadach ogólnych (choć coś mi świta że coś się zmieniło) ale A-7
> stojący "wyżej w hierarchii" je zmienia. Coś jak "skrzyżownanie
> równorzędne" czyli pierwszeństwo ma ten z prawej, ale jak są światła...
Dla skonfundowanych tym przypadkiem, ciąg dalszy dyskusji z panią z
Urzędu, ponieważ sprawa nie jest taka prosta jak sugerowałem żartobliwie
na początku:
-----------------------------
W dniu pią, 23.08.2024 o godzinie 11:47 +0000, użytkownik Aneta Ganczar
napisał:
Art. 27 ust. 1 PoRD
Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu dla rowerów, jest
obowiązany zachować szczególną
ostrożność i ustąpić pierwszeństwa kierującemu rowerem, hulajnogą
elektryczną lub urządzeniem
transportu osobistego oraz osobie poruszającej się przy użyciu
urządzenia wspomagającego ruch,
ZNAJDUJĄCYM SIĘ NA PRZEJEŹDZIE.
-----------------------------
Formalnie ma Pani rację. Znak P11 nie odnosi się do pierwszeństwa a art.
27 praktycznie zakazuje z niego skorzystać :) Ale diabeł tkwi w
szczegółach. Podniosę następujące wątpliwości:
1. Przypadek gdy przejazd dla rowerów jest zblokowany z przejściem dla
pieszych, na których zgodnie z art. 26 ust. 1 PoRD kierowca ma ,,ustąpić
pierwszeństwa pieszym znajdującym się na przejściu albo wchodzącemu na
to przejście". Prowadzi to do niejednakowego traktowania pieszego i
rowerzysty. Ten pierwszy nie jest zobligowany znakiem A7 i ma prawo
wejść na przejście jeśli z jego oceny wyniknie że nie przymusi
nadjeżdżającego kierowcy do nagłego hamowania. Rowerzysta musi natomiast
zatrzymać się i przepuścić kierowcę. Kierowca, jak wynika z codziennych
obserwacji, ma skłonność do jednakowego traktowania obu rodzajów
poruszających się i będzie zdezorientowany gdy pieszy (jednocześnie
nadchodzący z nadjeżdżającym rowerzystą) sobie wejdzie na przejście a
rowerzysta uparcie będzie się wzbraniał wjechać. Obaj będą się usiłowali
wzajemnie przepuścić aż w końcu zniecierpliwieni ruszą jednocześnie :)
Praktyka mija się tu z prawem.
2. Jak wiadomo, znak A7 powinien występować w parze ze znakiem D1. Brak
takiego znaku (a tak jest w opisywanym przypadku) dla kierowcy będzie
oznaczał że zbliża się do skrzyżowania z drogą równorzędną. Na nim
będzie usiłował udzielić pierwszeństwa rowerzyście nadjeżdżającemu z
prawej. A przecież znak A7 jest dla kierowcy niewidoczny ani nawet,
gdyby go widział, go nie dotyczy, więc zachowanie rowerzysty
nadjeżdżającego z prawej, uparcie odmawiającego skorzystania z
domniemanego pierwszeństwa (bo A7) będzie go wprowadzało w konfuzję.
3. Brak elementarnej logiki w brzmieniu art. 27. ust.1, to po prostu
bubel prawny. Zadam pytanie - przed kim w takim razie "rowerzysta na
przejeździe" ma deklarowane pierwszeństwo? Czyżby ten art. sprowadzał
się do zakazu najeżdżania na rowerzystę znajdującego się na przejeździe?
Przecież jest oczywiste, że jeśli widzimy kogoś na jezdni, nie wolno na
niego najechać i nie trzeba do tego PoRD. Logikę można by przywrócić
udzielając rowerzyście w PoRD tego samego uprawnienia jaki ma pieszy
wchodzący na przejście. Ale póki ustawodawca nie dojrzeje do tego,
rzeczą praktyków jest tak organizować ruch by to nie budziło
wymienionych już wątpliwości.
4. Jak wiadomo, dobre zarządzanie miastem powinno mieć w portfelu
ułatwienia dla rowerzystów. Jest kilka tras rowerowych łączących
dzielnice miasta a wśród nich, tzw. Zielona Strzała. Należało by się
spodziewać że oznakowanie na nich będzie faworyzowało rowerzystów.
Dobrze by zatem było gdyby oznakowano to przykładowe skrzyżowanie (i
inne podobne) w taki sposób, żeby trasa rowerowa była wyposażona w znak
D1 a znak A7 będzie stał na drodze dla samochodów. Dodatkowo, w celu
zwiększenia bezpieczeństwa zwłaszcza dla rowerzystów, powinny być
wykonane "spowalniacze" dla kierowców, w takiej odległości i takich
rozmiarów by zapewnić fizycznie niemożliwość najechania rowerzysty. W
niektórych miejscach, zamiast niezbyt dobranych znaków lub spowalniaczy
dla rowerzystów, należy ustawić lustra tak, by nadjeżdżający z
prostopadłych kierunków mogli się nawzajem zawczasu dojrzeć. Z pewnością
podniosło by to bezpieczeństwo bardziej niż wątpliwe oznakowanie.
5. Wzmiankowane skrzyżowanie, choć formalnie z ulicą, jest de facto
skrzyżowaniem z dojazdem do parkingu. Ruch samochodowy jest niewielki.
Zatem, nie ma potrzeby uprzywilejowywać kierowców kosztem rowerzystów,
więc tym bardziej A7 dla kierowcy.
--------------------------
cdn :)
--
Jacek
I hate haters.
Następne wpisy z tego wątku
- 04.09.24 22:15 Akarm
Najnowsze wątki z tej grupy
- Zapaść w automoto
- Kto miał rację ?
- Znaki wewnętrzne
- trasa Londyn - Koszalin
- Kopanie Bitcoinów kosztuje 137.000 $, więcej niż cena 95.000 $
- Czyli jednak elektryki są TANIE i powszechnie dostępne dla obywateli
- Elektryki do Morskiego Oka do utylizacji
- Crash testy na publicznej drodze - 4 BMW zderzone
- pojebane Google
- dewastują Tesle
- jadę do państwa polskiego
- zachowaj odstęp
- Czy wymieniacie fotel kierowcy, gdy kupujecie używanego gruchota po prostacie
- co macie na fotelach?
- Kombinacja znaków A11 i B33?
Najnowsze wątki
- 2025-05-09 Propagation velocity v/c dla kabli RF
- 2025-05-09 Warszawa => Senior Node.js Developer (doświadczenie z framework Nest.
- 2025-05-09 Patrolowanie kampusów
- 2025-05-09 Faktyczne opodatkowanie medianowej płacy w Polsce wyniosło 39,4% w lis. 2024r.
- 2025-05-09 Coca-Cola robi butelki z recyklingu, ale nie etykiety ani zakrętki
- 2025-05-09 Faktyczne opodatkowanie medianowej płacy w Polsce wyniosło 39,4% w lis. 2024r.
- 2025-05-09 ,,Polski przemysł jest w stanie agonalnym" - podkreślił dobitnie, wskazując na brak zamówień.
- 2025-05-09 Gdańsk => PHP Developer <=
- 2025-05-09 Warszawa => Programista C <=
- 2025-05-09 Kiero od deregulacji III Rzeczy (pospolitej) w zaciąga kredyt w 17 bankach by ratować prywatny biznes
- 2025-05-09 Kiero od deregulacji III Rzeczy (pospolitej) w zaciąga kredyt w 17 bankach by ratować prywatny biznes
- 2025-05-09 ,,Polski przemysł jest w stanie agonalnym" - podkreślił dobitnie, wskazując na brak zamówień.
- 2025-05-09 Gliwice => Business Development Manager - Network and Network Security
- 2025-05-09 Rewolucja w debugowaniu!!! SI analizuje zrzuty pamięci systemu M$ Windows!!!
- 2025-05-09 Gdańsk => Team Lead Data Engineer (Snowflake) <=