  • 131. Data: 2018-08-18 08:22:55
    Temat: Re: Co nowego w elektryce, czyli jak nowoczesnie podłączać gniazdka....
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    )

    > Cytat:
    > "Krawędzie wkrętaka i wgłębienie krzyżowe posiadają ścianki lekko
    > zbieżne, przez co ściśle do siebie przylegają. Jednocześnie kształt
    > narzędzia oraz zbieżność ścianek mają na celu spowodowanie
    > efektu cam-out, czyli wyślizgiwania się głowicy narzędzia po
    > przekroczeniu pewnego momentu obrotowego [...] "
    >
    > A teraz odszczekaj matołku.

    Naczytasz się pierdół w ogóle nie rozumiejąc co jest tam napisane i o co
    w tym wszystkim chodzi. Cam-out był potrzebny w przypadku montażu
    maszynowego oraz elektronarzędziami ręcznymi oraz wkrętakami
    pneumatycznymi, które wtedy jeszcze nie posiadały sprzęgieł ani
    hamulców. To było bardzo dawno temu.

    Taką charakterystyczną grupą wkrętów były i są jeszcze wkręty do
    gips-kartonu. Wkręty te muszą być wkręcane bardzo precyzyjnie
    elektronarzędziami. Nie za płytko, nie za głęboko.

    Ale my tu nie piszemy o wkrętach do gips-kartonu, ale o wkrętach do
    aparatury elektrycznej, oparte o standard Pozidriv, które już nie
    posiadają efektu cam-out i jest on wręcz niepożądany. Tyle, że w
    elektryce stosuje się zmodyfikowany standard Pozidriv w postaci profilu
    płasko-krzyżowego
    https://profitechnik.pl/files/foto_add_big/foto_add-
    4772.jpg

    Zasadniczo powinno się używać wkrętaków dynamometrycznych i dokręcać
    śruby z odpowiednim momentem obrotowym.

    Ale uwierz mi, że nie ma takiej potrzeby. Wystarczy, że wkrętak nie
    będzie miał efektu cam-out i dokładnie wyczujesz w którym momencie jest
    śruba dobrze dokręcona i kiedy już nie należy się dalej siłować. Co
    prawda często się szarpiemy z Zenkiem/Kogutkiem, ale w tym przypadku
    miał on rację pisząc o umacnianiu miedzi. Chodzi o to, że miedź pod
    naciskiem staje się twardsza. Jest to bardzo dobrze wyczuwalne zjawisko
    podczas dokręcania ręcznego zacisków elektrycznych. Kręcisz i śruba
    idzie lekko. Masz wrażenie jak byś dokręcał plastelinę, a po chwili opór
    zaczyna gwałtownie rosnąć i to jest właśnie ten moment, kiedy nie można
    dalej dokręcać i należy zakończyć dokręcanie.

    Cam-out był niewypałem, który był dobry 80 lat temu, bo wtedy maszyny
    nie miały sprzęgieł. Wtedy wymyślono ten standard, aby można było śruby
    dokręcać maszynowo na liniach produkcyjnych, a jeszcze wtedy nikt nie
    wymyślił sprzęgieł i hamulców w maszynach. Obecnie roboty przemysłowe
    czy obrabiarki CNC mierzą bardzo dokładnie siły i momenty obrotowe.
    Cam-out w tym przypadku tylko przeszkadza.

    W przypadku wkrętaków ręcznych cam-out sprawia, że ludzie przekręcają
    gwinty, ponieważ nie są w stanie wyczuć momentu dokręcenia śruby.
    Wkrętak się uślizguje, a kręcący ma wrażenie, że śruba jeszcze nie jest
    należycie dokręcona i zaczyna się siłowanie ze śrubą. Mocniej dociskają
    wkrętak do śruby, starając się jeszcze mocniej dokręcić. Po to właśnie
    wymyślono w elektryce profil płasko-krzyżowy, aby on się nie uślizgiwał
    i żeby można było wyczuć moment dokręcenia.

    Tak więc cam-out obecnie jest zmorą z którą walczą firmy produkujące
    wkrętaki i bity, prześcigając się w metodach
    https://www.youtube.com/watch?v=-rcAPfvQxbI

    Nieprawdą jest też co napisałeś, że "świat przestał używac wkrętów z
    przedziałkiem". Jest to kompletna bzdura, a najprostszym dowodem są
    elektryczne listwy zaciskowe

    https://www.tim.pl/listwa-zaciskowa-gwintowa-12-toro
    wa-16mm2-pomaranczowa-ltf-12-16-0-21612108

    http://www.swiatloonline.pl/images/Obrazki/Produkty/
    Osprzet/LZI4.jpg

    https://allegro.pl/listwa-zaciskowa-12-torowa-przekr
    oj-6mm-kostka-i4777701897.html#imglayer

    w których nadal są stosowane śrubki z prostym nacięciem.

    Śruby z łbem krzyżowym ułatwiają centrowanie i usprawniają automatyczny
    montaż. Jednak zauważ, że prawie każda śrubka w elektryce to śrubka
    płasko-krzyżowa lub z prostym nacięciem. Trudno jest spotkać w elektryce
    śruby krzyżowe w standardzie Philips. Jeżeli już to Pozidriv, ale nadal
    podstawą jest płaskie nacięcie, czyli to czemu bezzasadnie zaprzeczasz.

    Teraz idź do kąta się wypłakać, bo na słowo "przepraszam" za twoje
    chamstwo (matołku) nie mam co liczyć. Za twoją głupotę nie będę cię
    gnoił, bo każdy ma prawo czegoś nie wiedzieć, ale za tępy upór w swojej
    głupocie i chamstwo masz u mnie wielkiego minusa.

  • 132. Data: 2018-08-18 12:25:02
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 17.08.2018 o 21:47, Marek pisze:

> [...]
    > efektu cam-out, czyli wyślizgiwania się głowicy narzędzia po
    > przekroczeniu pewnego momentu obrotowego [...] "

    Cytujesz opis starego standardu Philipsa. Problem polega na tym, że już
    od wielu lat wkrętaki opisywane PH są wykonywane według standardu JIS, w
    którym nie ma efektu cam-out. Dla powiększenia zamieszania pozostawiono
    jednak opis PH, ale to już tylko nazwa.

    P.P.

  • 133. Data: 2018-08-18 16:24:29
    Od: JaNus <bez@adresu>

    W dniu 2018-08-17 o 21:47, Marek pisze:
    > kształt narzędzia oraz zbieżność ścianek mają na celu spowodowanie
    > efektu cam-out, czyli wyślizgiwania się głowicy narzędzia po
    > przekroczeniu pewnego momentu obrotowego

    Hm, "mają na celu". Jakoś tak mam, że śruby krzyżakowe nieodmiennie
    wywołują moją irytację tym, że inny "cel" wcale nie jest osiągany, gdzie
    ze zwykłymi, "szczelinowymi" nie mam takich problemów. Otóż dla mnie
    ważne jest, aby śrubę odkręcić, i już!
    Choć do tych z "kreską" z kolei dobrym narzędziem jest śrubokręt z
    "wąsami", taki, co to przytrzymuje śrubę (a raczej: siebie) w pozycji
    właściwej, zapobiegając wyślizgiwaniu się "w bok". No przyznam się bez
    bicia, że takowego narzędzia nie posiadam, co wynika z tego, że takowa
    potrzeba nie jest wcale wielka!

    Zaś śrubsztaków krzyżakowych mam coś z kilogram, tzn samych bitów do
    elektrycznego wykręcacza. I wcale ten nadmiar nie pomaga! A już
    najgorzej z śrubkami w urządzeniach typu zegarka, gdzie ten krzyżak jest
    taki tyci. Gdyby to była szczelinka, to zbyt grube narzędzie można np.
    sklepać, bo taki np. szlifowanie - uszkadza twardą, wierzchnią warstwę.

    No ale pewnie mi napiszesz, że się nie znam. No cóż, wykładów ze
    śrubologi nie miałem...

  • 134. Data: 2018-08-18 16:53:44
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2018-08-18 o 16:24, JaNus pisze:
    > Zaś śrubsztaków krzyżakowych
    Po naszemu śrubsztak to imadło. :-)

    Robert

  • 135. Data: 2018-08-18 19:18:06
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 18.08.2018 o 16:24, JaNus pisze:

> [...]
    > taki tyci. Gdyby to była szczelinka, to zbyt grube narzędzie można np.
    > sklepać, bo taki np. szlifowanie - uszkadza twardą, wierzchnią warstwę.

    Kup sobie porządne narzędzia a nie będziesz mieć opisywanych problemów.
    Tak, tanio nie będzie, tanie mięso jedzą psy )-:

    P.P.

  • 136. Data: 2018-08-19 00:29:26
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 18 Aug 2018 08:22:55 +0200, Uzytkownik <a...@s...pl>
    wrote:
    > w tym wszystkim chodzi. Cam-out był potrzebny w przypadku montażu

    Był, acha.

    > Cam-out był niewypałem, [...]

    J.w.

    > W przypadku wkrętaków ręcznych cam-out sprawia, że ludzie
    > przekręcają
    > gwinty, ponieważ nie są w stanie wyczuć momentu dokręcenia śruby.

    Oo jednak jest z powrotem,.. ciekawe.

    > Tak więc cam-out obecnie jest zmorą z którą walczą firmy
    > produkujące

    Jednak jest, ROTFL.

> [...]
    > chamstwo (matołku) nie mam co liczyć. Za twoją głupotę nie będę cię
    > gnoił, bo każdy ma prawo czegoś nie wiedzieć, ale za tępy upór w

    Przyznaję, że dowiedziałeś się teraz o camout i dorobiles do tego
    ideologię (typowe dla takich mądrali), przy tym DWA razy sobie
    przecząc. Jak zwykle.

    --
    Marek

  • 137. Data: 2018-08-19 02:25:45
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 12 Aug 2018 23:24:02 +0200, Marek napisał(a):

    A propos

    https://www.youtube.com/watch?v=bP0qHyVAymU

    https://www.youtube.com/watch?v=fjNUzd6LDsU

    https://www.youtube.com/watch?v=eg6VPucscxI

    Niezle te Wago

    J.

  • 138. Data: 2018-08-19 03:34:11
    Od: s...@g...com

    W dniu sobota, 18 sierpnia 2018 19:25:47 UTC-5 użytkownik J.F. napisał:
    > Dnia Sun, 12 Aug 2018 23:24:02 +0200, Marek napisał(a):

> [...]

    https://www.youtube.com/watch?v=2uYD8e7idnY
    porownanie wago i kostek wszelkiej masci.

  • 139. Data: 2018-08-19 07:19:02
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2018-08-19 o 00:29, Marek pisze:

    > Oo jednak jest z powrotem,.. ciekawe.

    Zawsze był, jest i będzie jak będziesz używał nieodpowiedniego lub
    uszkodzonego narzędzia to "cam-out" powstaje jako efekt niepożądany.
    Nawet w przypadku wkrętaków płaskich.

    > Przyznaję, że  dowiedziałeś się teraz o camout i dorobiles do tego
    > ideologię (typowe dla takich mądrali), przy tym  DWA razy sobie
    > przecząc.  Jak zwykle.

    Jeszcze za poprzednie swoje chamstwo nie przeprosiłeś.

  • 140. Data: 2018-08-19 09:14:32
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 18 Aug 2018 18:34:11 -0700 (PDT), s...@g...com
    napisał(a):
    > https://www.youtube.com/watch?v=2uYD8e7idnY
    > porownanie wago i kostek wszelkiej masci.

    Czyli wszystkie dobre... az za dobre.

    Ciekawe jak w Wago to osiagneli, nie wyglada na to, aby tam byl taki
    przekroj miedzi.

    A skrecenie tez dobrze dziala :-)

    J.