    From: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Co jest nie tak z tym układem (filtr, op-ampy)?
    Date: Wed, 14 Jun 2023 08:01:51 +0200

    W dniu 2023-06-13 o 01:45, Arnold Ziffel pisze:

    > Nie płynie tam też część prądu AC dostarczanego do wejścia? W zasadzie to
    > prawie całość tego prądu... z drugiej strony nie ma tam składowej stałej,
    > więc może C11 wytnie te wahania?

    Dokładnie o to właśnie chodzi. Kondensator powoduje że "oddzielasz" AC
    od DC. Tylko musi być odpowiednio duży.

    > Tylko zwiększę go chyba. Jak policzyć częstotliwość, przy której
    > przestanie działać? Za R przyjąć równoległe połączenie R8, R9 i R10?
    > Wtedy przy 2u i 4k mamy 20 Hz, powinno wystarczyć...

    Jakoś tak bym to zrobił.

    > No tak, o tym też nie pomyślałem. No to dodam filtr na wejściu. W zasadzie
    > taki filtr już jest, złożony z C5 i R4, przepuszcza od 16 Hz. Jakby
    > zmienić C5 na 220p, to będzie 723 Hz, tyle powinno być OK. Dobrze to liczę
    > (uwzględniając tylko C5 i R4, ale nie uwzględniając R1)?

    Tak. Wartości nie sprawdzam, za leniwy jestem.

    > Może inaczej... gdyby dało się zrobić filtr, który wycinałby tylko 50 Hz i
    > harmoniczne, to niech sobie to wszystko poniżej 3,5 kHz będzie. Nie
    > przeszkadza, ale też nie jest specjalnie potrzebne. Przeszkadza głównie 50
    > Hz i najbliższe harmoniczne, bo mają zbyt wysoki poziom względem sygnału
    > użytecznego (w okolicy kilkunastu kHz).

    Ogólnie filtry tego rodzaju są fajne jak chcesz wyciąć tylko konkretną
    częstotliwość lub jakiś niewielki fragment. Jeszcze raz zachęcam do
    spice. Oczywiście zwracam też uwagę, że w tym przypadku rozrzut wartości
    elementów ma ogromne znaczenie.

    > Też ma sens -- ale nie musi ciąć solidnie, wystarczy łagodnie. W tym
    > zakresie i tak niewiele jest.

    To szkoda czasu w takim razie.

    > W sumie układ scalony i kilka elementów z szuflady... poskładanie tego to
    > 10 minut. Chyba że ogarnę ten edytor schematów, to pewnie wyjdzie krócej.

    > A no. I op-ampy, w teorii, wydają się takie proste :)

    Bo są proste i bardzo "edukacyjne". Mało tego, dopóki trzymasz się
    pewnych reguł i zastosowań to nie sprawiają większych problemów, ale
    trzeba mieć świadomość że to zawsze jest element o konkretnych
    parametrach, a nie idealny. Choćby - niestabilny jako wtórnik. Albo "nie
    lubi" obciążenia dołączonego do jednego z biegunów zasilania. I takie
    tam różne...

    > Ale to chyba w symulacji nie wyjdzie? Czy można tam ustawić nieidealność
    > linii zasilającej (indukcyjność pasożytniczą, rezystancję, pojemności)?

    Pewnie. Dajesz 0.1 oma, jakieś nH, ułamki pF i jedziesz :) Ba, czasem
    trzeba coś dać żeby symulacja wyszła choć trochę realistycznie. To już
    kwestia wiedzy/doświadczenia. Prosty opamp zbudowany z podstawowych
    tranzystorów (na domyślnych parametrach) zachowuje się "nieco"
    nierealistycznie.

    > Mówisz o AGC? To też ciekawy pomysł. W zasadzie w tym rozwiązaniu byłby
    > idealny, bo nie musiałbym nic regulować. Poczytam, jak to się realizuje,
    > i kto wie, może w kolejnej wersji...

    Przy tych częstotliwościach? Ja bym się nie bawił tylko właśnie wziął
    jakiś potencjometr półprzewodnikowy albo przedwzmacniacz z wbudowanymi
    regulacjami.

    > Wersja po tych zmianach (przy okazji poprawiłem dołączenie C13 i C14):
    > http://arnold.ziffel.one.pl/vlfrx2.png

    Na oko wydaje się być całkiem OK, chociaż jak zwykle diabeł w
    szczegółach. Jeszcze dodałbym niewielki kondensator od wejścia IC2A do
    masy. Będzie robił za wstępny LPF razem z R5. A ponieważ to już te
    częstotliwości HPF i LPF nie są zbyt odległe, to kiedyś bym sobie
    policzył charakterystykę, dzisiaj to spice. Raczej nie będzie
    niespodzianek, ale...

    Pozdrawiam

    DD