    From: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Co jest nie tak z tym układem (filtr, op-ampy)?
    Date: Mon, 12 Jun 2023 23:45:15 -0000 (UTC)

    Dariusz Dorochowicz <_...@w...com> wrote:

    > Bo to napięcie poza wydajnością, która w tym momencie nie ma żadnego
    > znaczenia, ma same wady. Przede wszystkim bardziej szumi.

    O widzisz, o tym nie pomyślałem.

    > Pewnie R8 i R9?

    Tak, ślepy już jestem :)

    > Nie warto tak zmniejszać. Przecież przez R10 płynie tylko prąd
    > polaryzacji wejścia, tyle co nic. A trzeba większą pojemność dać.
    > Rzekłbym że nawet 10-krotne zwiększenie praktycznie niczego nie zmieni.

    Nie płynie tam też część prądu AC dostarczanego do wejścia? W zasadzie to
    prawie całość tego prądu... z drugiej strony nie ma tam składowej stałej,
    więc może C11 wytnie te wahania?

    Tylko zwiększę go chyba. Jak policzyć częstotliwość, przy której
    przestanie działać? Za R przyjąć równoległe połączenie R8, R9 i R10?
    Wtedy przy 2u i 4k mamy 20 Hz, powinno wystarczyć...

    > Nie całkiem - silny sygnał zakłócający na wejściu powoduje że układ
    > pracuje z dużą składową wspólną. Samo w sobie nie jest to błędem, o ile
    > nie przekraczasz zakresu napięć wejściowych, natomiast zmniejszenie
    > amplitudy niepotrzebnego napięcia na wejściu zwyczajnie poprawi pracę
    > układu. Nie potrzebujesz tego napięcia, to się go jak najszybciej pozbądź.

    No tak, o tym też nie pomyślałem. No to dodam filtr na wejściu. W zasadzie
    taki filtr już jest, złożony z C5 i R4, przepuszcza od 16 Hz. Jakby
    zmienić C5 na 220p, to będzie 723 Hz, tyle powinno być OK. Dobrze to liczę
    (uwzględniając tylko C5 i R4, ale nie uwzględniając R1)?

    > Tak, powinien solidnie to wszystko przyciąć. Pytanie czego tak naprawdę
    > chcesz się pozbyć. Jeżeli wszystkiego poniżej 3.5kHz (cokolwiek by to
    > znaczyło) to OK.

    Może inaczej... gdyby dało się zrobić filtr, który wycinałby tylko 50 Hz i
    harmoniczne, to niech sobie to wszystko poniżej 3,5 kHz będzie. Nie
    przeszkadza, ale też nie jest specjalnie potrzebne. Przeszkadza głównie 50
    Hz i najbliższe harmoniczne, bo mają zbyt wysoki poziom względem sygnału
    użytecznego (w okolicy kilkunastu kHz).

    > Podpowiem jeszcze, że można postawić filtr pasmowy o względnie małej
    > dobroci dla częstotliwości np 2.5kHz, albo 3kHz (zależy jak szeroko
    > będzie ciął), co spowoduje solidne przycięcie od razu poniżej tych
    > 3.5kHz.

    Też ma sens -- ale nie musi ciąć solidnie, wystarczy łagodnie. W tym
    zakresie i tak niewiele jest.

    > Przy tym wszystkim jednak cały czas nie było mowy o zniekształceniach
    > fazy. Czy one mają znaczenie w Twoim układzie? Bo te filtry to różne
    > "cuda" robią.

    Nie pomyślałem o tym... ale nie powinny mieć. Tam są bardzo proste
    sygnały, niepowiązane ze sobą. SAQ nadaje przerywaną nośną (CW), więc jej
    faza nie ma znaczenia. Gdzieś obok jest RTTY (dwie częstotliwości na
    przemian), ale ich wzajemne fazy też nie mają znaczenia (zresztą ten
    sygnał i tak jest szyfrowany, to jakaś wojskowa transmisja, nie zdekoduję
    tego). Inne rzeczy to albo wyładowania atmosferyczne (silne szpilki w
    całym paśmie), albo sygnały w okolicy kilku kHz (jak sąsiad szlifierkę
    włącza -- ale to będzie odfiltrowane, poświęcę to dla skutecznego wycięcia
    50 Hz i podniesienia poziomu reszty), albo zakłócenia od lampek
    choinkowych (jak zapomnę wyłączyć -- tam są triaki i sterowanie fazowe bez
    żadnego przycinania di/dt, pięknie to wchodzi w antenę). Bywają też inne
    sygnały, ale rzadko (np. whistlery -- mi się nie udało złapać):

    https://theinspireproject.org/default.asp?contentID=
    17

    > Tak, jest bardzo nieintuicyjny, ale idzie się przyzwyczaić.

    Jak do wszystkiego :)

    > Co do szybkości symulacji to nie bardzo wyobrażam sobie żebyś był w
    > stanie zbudować układ szybciej niż go narysujesz, o ile nie masz jakichś
    > układów które muszą być "narysowane".

    W sumie układ scalony i kilka elementów z szuflady... poskładanie tego to
    10 minut. Chyba że ogarnę ten edytor schematów, to pewnie wyjdzie krócej.

    > Jak ze wszystkim - o ile nie dotykasz pewnych tematów to one nie
    > istnieją :)

    A no. I op-ampy, w teorii, wydają się takie proste :)

    > W skrajnym wypadku - możesz nawet wzbudzić układ np przez zasilanie,
    > jakieś ścieżki idące za blisko itd.

    Ale to chyba w symulacji nie wyjdzie? Czy można tam ustawić nieidealność
    linii zasilającej (indukcyjność pasożytniczą, rezystancję, pojemności)?

    > Jak masz do wycięcia inne częstotliwości to jak najbardziej HPF.

    Powiedziałbym raczej, że do poświęcenia :) Fajnie widzieć na ekranie
    przebieg słysząc za oknem, jak sąsiad szlifierkę katuje. Ale to już
    widziałem, to się obejdę bez :)

    > Zwykle nie ma konieczności obsadzania wszystkich ledów układu, to tak w
    > ramach uzupełniania informacji.

    No tak, też racja.

    > A nie myślałeś o układach samoregulujących? To taka wrzuta, bo
    > skomplikujesz układ prawdopodobnie niepotrzebnie, niemniej jednak czasem
    > można i o tym pomyśleć. Wiesz, byle układ potencjometru albo
    > przedwzmacniacza z regulatorem... Przy okazji możesz mieć dodatkową
    > korekcję częstotliwości :)

    Mówisz o AGC? To też ciekawy pomysł. W zasadzie w tym rozwiązaniu byłby
    idealny, bo nie musiałbym nic regulować. Poczytam, jak to się realizuje,
    i kto wie, może w kolejnej wersji...

    Wersja po tych zmianach (przy okazji poprawiłem dołączenie C13 i C14):
    http://arnold.ziffel.one.pl/vlfrx2.png

    --
    Psychiatra mówi do pacjenta:
    - Mam dla pana dwie wiadomości: dobrą i złą. Ta zła to, że ma pan