  • Data: 2012-07-26 08:16:46
    Temat: Re: Chiptuning - a myślałem że to ściema ;)
    Od: megrims <m...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2012-07-25 20:45, Lisciasty pisze:
    > Przedłużyłem sobie nieco małego - zrobiłem tjunink dla ubogich (sam
    > soft). Pierwszy bak - 1180 km, 45% ruch miejski i dookoła komina, 55%
    > typowo polska trasa : wioska-tir-zakręt-korek-remont-ciutprostej-
    > wioska ;) Zjedzono 55,2 litra, zatem średnie spalanie coś około 4,6L/
    > 100km. Średnia 55 km/h. Zawsze sądziłem, że to gadanie o mniejszym
    > spalaniu po tuningu to ściema mająca na celu samousprawiedliwienie
    > tego w zasadzie zbędnego wydatku :>
    >
    > L.

    Sprawność silnika cieplnego zależy od różnicy temperatur. Zmieniając
    parametry doładowania daje się więcej powietrza. Bardziej uboga
    mieszanka spala się w wyższej temperaturze. Wyższa różnica temperatur,
    wyższa sprawność. Jest tylko jedno ale. Trwałość.

    Wyższa temperatura pracy oznacza również konieczność dłuższego studzenia
    silnika, pilnowania oleju. Potencjalnie w doładowanych silnikach jeszcze
    duży potencjał. Ale producenci również wiedzą, że silnik nie może być
    ani zbyt trwały (nie może przejechać bezawaryjnie więcej niż 200.000)
    ani zbyt nietrwały (nie może się zjebać podczas gwarancji).

    Zrobiłem zaczipowanym E90 320d 150.000 km, dbałem o olej i schłodzenie
    silnika przed wyłączeniem silnika. I wszystko było OK. I potrafił
    na trasie spalić 4,5 l/100 (ASB).

    R6 3.0 diesel w BMW kiedyś miał 204KM na jednej turbinie a teraz
    ma 381KM na trzech turbinach. Do tego dochodzi kwestia materiałów,
    precyzji wykonania, rynku, na jaki jest auto produkowane (inne
    wersje na afrykę - chłodzenie) itp. Ciekaw jestem kiedy będą diesle
    w osobówkach gdzie z R6 wyciągną powyżej 400KM seryjnie. Pewnie te
    tri-turbo da się jeszcze zaczipować.

    --
    www.pobralem.pl
    I'm still clean....