  • 161. Data: 2012-03-23 13:23:14
    Temat: Re: Certyfikacja, było: Blad w oprogramowaniu Toyoty przyczyna wypadkow
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On Mar 23, 8:23 am, Paweł Kierski <n...@p...net> wrote:
    > W dniu 2012-03-22 02:12, A.L. pisze:
    >
    > Zawsze myślałem, że producenci gówna jednak czasem bankrutują...

    Producenci dobrych jakościowo produktów również czasami bankrutują.

  • 162. Data: 2012-03-23 13:43:07
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl>

    W dniu 2012-03-23 13:21, Andrzej Jarzabek pisze:

    > Pisałem już o tym, czytałeś w ogóle poprzednie postingi w wątku?
    >
    > Nie chce mi się powtarzać tego samego, więc będzie krótka odpowiedź -
    > wpłynie na jakość tak samo jak w przypadku mostów, które dzięki temu
    > się rzadziej zawalają.

    Nie ma to nic wspólnego z certyfikatami, ba, wiele budynków zostało
    zaprojektowanych przez osoby bez certyfikacji, natomiast osoba z
    certyfikatem sie pod tym podpisała. Zainteresuj się może historią
    budynków z przełomu XIX i XXw i dowiedz się kto był projektantem, a
    następnie sprawdź w archiwum, kto się podpisał pod projektem. Dlaczego
    daję ten przykład? Właśnie dlatego, że to jest sprawdzalne, bo często
    projektantami były znani architekci, ale bez certyfikatu w danym kraju...

    > Jest co najmniej skorelowane z tym, jakim jest specjalistą. W końcu
    > znajomośc jakiegoś tematu to nie jest jakaś mistyczna niepoznawalna
    > właściwość. Jeśli się na czymś znasz, to bierzesz kolesia, zadajesz mu
    > kilka pytań, i w 99.99% przypadków wiesz, czy się zna, czy nie.

    Takie same banialuki, jak w działach HR osoby wstawiają, że po tym jak
    kto rozwiąże pojedynczy test oni są wysnuć cały profil danej osoby.
    Widzisz - mam znajomych socjologów i psychologów i wiem, że są to bajki.
    Pojedynczy test nie powie w zasadzie za wiele, może byc co najwyżej
    dobrą informacją jakie obserwacje warto prowadzić oraz jakie ewentualnie
    testy jeszcze przeprowadzić. Jakbyś popracował trochę przy zatrudnianiu
    osób, to wiedziałbyś, że rozwiązanie bądź nie jakiegoś testu też tylko
    może być wstępem. A i tak cała prawda wychodzi dopiero podczas dłuższej
    współpracy.

    > Oczywiście może też tak być, że ktoś się zna, a mimo tego będzie
    > kiepskim specjalistą. I dlatego też certyfikacje uwględniają nie tylko
    > egzamin, ale też praktykę zawodową.

    Nie twierdzą, że się zna - twierdza, że potrafi rozwiązać prawidłowo
    dany test.

    > Nie wiem, jaką masz w związku z tym tezę. Mam nadzieję, że nie taką,
    > że skoro błędy się i tak pojawiają, to najwyraźniej certyfikaty nic
    > nie dają.

    Nie - oznacza to tylko tyle, że człowiek nie jest w stanie przetestować
    wszystkich sytuacji. Tu pokazuje tylko, że wykonano testy podstawowe (np
    jak urządzenie działa w polu, jak wpływają zakłócenia)

    > Ale jeśli poważnie uwazasz, że to jest jakiś argument za tym, że
    > certyfikacja nie działa, to myślę, że nie mamy o czym rozmawiać.

    Bo nie działa.

    > Nie wiem, co pokazuje życie, nie jestem specjalistą w tej dziedzinie,
    > ale wiem tyle:
    > 1. Cały czas mądrzy ludzie prowadzą badania i analizy na temat tego co
    > wpływa, a co nie wpływa na jakość.
    > 2. W celu podniesienia jakości, wszystkie cywilizowane kraje mają
    > certyfikację między innymi dla lekarzy, prawników, inżynierów i
    > pilotów.
    > 3. Jakiś koleś na internecie twierdzi, że "życie pokazuje, że
    > certyfikacja w większości przypadków nie wpływa na jakość".

    Ponieważ nie wpływa - Te certyfikaty jedynie pokazują, że ktoś zdobył
    daną umiejętność. Jeśli odnosisz się do cywilizowanych krajów w Polsce
    jest obecnie ponad 2 razy więcej certyfikowanych zawodów niż w krajach
    cywilizowanych. Czy jakoś poprawiło to jakość?

    --
    Kaczus
    http://kaczus.republika.pl

  • 163. Data: 2012-03-23 13:56:14
    Od: Wojciech Jaczewski <w...@o...pl>

    Andrzej Jarzabek wrote:

> [...]
    >
    > Oczywiście może też tak być, że ktoś się zna, a mimo tego będzie
    > kiepskim specjalistą. I dlatego też certyfikacje uwględniają nie tylko

    Jaką praktykę?
    Skoro brak certyfikatu zakazywałby mu być programistą, to na jakim
    stanowisku powinien tę praktykę zdobyć?
    Daj jakikolwiek przykład, zamiast wielokrotnie powtarzać ogólniki, że trzeba
    by przeprowadzić badania. Przykład powinien wkazywać do czego konkretnie ten
    certyfikat byłby wymagany, a co można byłoby robić bez certyfikatu - co
    jednocześnie przyuczałoby to działalności, którą można wykonywać po jego
    zdobyciu.

  • 164. Data: 2012-03-23 14:07:15
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On Mar 23, 11:56 am, zażółcony <r...@c...pl> wrote:
    > W dniu 2012-03-22 16:57, Andrzej Jarzabek pisze:

    [...]
    > No masz trochę racji, w tym co mówisz ...
    [...]
    > Ok. Coś w tym jest :)

    Aaa, ktoś kogoś do czegoś przekonał na grupie dyskusyjnej! Pora
    zamykać usenet...

    > Na razie mamy powijaki prawne i generalny bałagan. Ja bym jednak
    > bardziej szukał sposobów na obarczenie pewnymi obowiązkami i
    > odpowiedzialnością dostawców internetu.

    Nie chodziło mi o to, że to jest akurat przypadek, gdzie certyfikacja
    pomoże, tylko że w ogólnym przypadku nie można założyć, że użytkownik
    będzie mógł skorygowac błędy programu.

    > Windowsa ani linuksa również nie zmusisz certyfikatami, by miały
    > wyższą jakość.

    Nie zmuszę, nawet w przypadku Windowsa o tym pisałem. Chodzi ogólnie o
    to, że żyjemy w świecie, gdzie błędy w oprogramowaniu mogą narobić
    sporo szkód i nie zawsze się da te szkody sensownie zredukować
    stosując środki będące "na zewnątrz" samej produkcji oprogramowania,
    jak szkolenie czy certyfikacja użytkowników albo mechaniczne
    failsafe'y. Czasami - być może - najbardziej efektywnym sposobem jest
    wymóc odpowiednie warunki na producencie i czasami - być może -
    najbardziej efektywna rzecz, jaką można wymóc, to certyfikacja
    programistów. Byc może, bo ja nie wiem, czy tak jest, ale biorąc pod
    uwagę, że stosuje się certyfikację inżynierów w innych dziedzinach, i
    biorąc pod uwagę to, co wiem w temacie "skąd się biorą błędy w
    oprogramowaniu", uważam, że warto sprawę zbadać i jeśli wyjdzie, że
    tak, to warto tak zrobić.

    > A do kogo kierujesz swoje 'domagam się' ? :)
    > Do ustawodawcy ? Do komisji badania wypadków lotniczych ?
    > Do mnie ?

    Do państw i organizacji ponadrządowych, które mogą o takich rzeczach
    decydować. Ogólnie, uważam, że ludzie mają prawo się domagać od
    różnych władz, żeby dbały o ich bezpieczeństwo, i faktycznie exlicite
    lub implicite się tego domagają, nawet jeśli nie mają zdania na temat
    technikaliów i nie chcą, żeby zaprzątać im nimi głowy.

    > Wiesz co, ja bym się najpierw przyjrzał, jakie JUŻ ISTNIEJĄ
    > systemy zarządzania jakością u producentów oprogramowania
    > samolotów. Bez tego to nie bardzo jest o czym mówić.

    Ja - zauważ - nie twierdzę, że obecnie jakość oprogramowania do
    samolotów jest niewystarczająca, czy że należy podjąć jakieś dodatkowe
    środki (ponad te, które są) żeby była wyższa, czy to będzie
    certyfikacja, czy cokolwiek innego.

    Użyłem tylko takiego przykładu, żeby pokazać, że ogólne bezpieczeństwo
    zależy od środków stosowanych w każdym z ogniw łańcucha.

    > Może, może ...
    > A może wystarczy im metodyka agile, może programowanie w parach wymusić ...

    Taka metodyka, jak i wszystkie inne tego typu metody, mają jedynie
    sens, jeśli są realizowane przez ludzi, lub co najmniej pod nadzorem
    ludzi, którzy wiedzą, co robią. I bardzo istotne, żeby w tym wszystkim
    byli kompetentni programiści, bo inaczej z tego wychodzi kompletna
    patologia.

  • 165. Data: 2012-03-23 14:16:36
    Od: Wojciech Jaczewski <w...@o...pl>

    Andrzej Jarzabek wrote:

    > Analogicznie jak powiedzmy z tymi mostami: wymaga się, żeby projekt
    > mostu był tworzony przez certyfikowanego inżyniera lądowego nie po to,
    > żeby pocieszyć ludzi, którzy są na moście, który się akurat zawali (bo
    > rzecz jasna marna to dla nich pociecha), tylko po to, żeby mosty się
    > rzadziej zawalały.

    I wg mnie, mosty zawalałyby się częściej, gdyby temu certyfikowanemu
    inżynierowi groziła tylko utrata certyfikatu a nie kara więzienia.
    Gdyby karą była tylko utrata certyfikatu (prawa wykonywania zawodu), to
    jakiś nie mający moralnych zachamowań inżynier będący tuż przed emeryturą
    podpisałby się pod wszystkim co sie mu tylko pod rękę nawinie (i za co
    dostanie pieniądze, za minutę pracy - wykonanie podpisu pod cudzym dziełem).

    > Rozważ na ten przykład sytuację, kiedy producent jest zwolniony od
    > odpowiedzialności, więc nie żadnej motywacji, żeby nie produkować chały.
    > Z drugiej strony producent jest zmotywowany do zatrudniania
    > certyfikowanych specjalistów, bo jeśli tego nie zrobi, to może zapłacić
    > kilka bazylionów kary. Z kolei certyfikowany specjalista jest
    > motywowany, żeby nie produkować chały, bo jeśli program się będzie
    > wywalał, to będzie dochodzenie, a jeśli dochodzenie wykaże, że prodował
    > chałę, to straci certyfikację.

    I jeśli jest tuż przed emeryturą (i nie jest zainteresowany kontynuowaniem
    pracy), to się zaraz okaże, że on był jedynym autorem problematycznych
    fragmentów - on straci certyfikat, a reszta może funkcjonować nadal tak jak
    dotychczas.

  • 166. Data: 2012-03-23 14:22:21
    Od: Paweł Kierski <n...@p...net>

    W dniu 2012-03-23 13:23, Andrzej Jarzabek pisze:

    > Producenci dobrych jakościowo produktów również czasami bankrutują.

    Tylko współczynniki przed "czasem" inne 8-)

    --
    Paweł Kierski
    n...@p...net

  • 167. Data: 2012-03-23 14:26:33
    Od: Paweł Kierski <n...@p...net>

    W dniu 2012-03-23 12:42, zażółcony pisze:
    > W dniu 2012-03-22 17:49, Andrzej Jarzabek pisze:
    [...]
    > A po cholerę nam to ? :)))
    > Ale może mamy, nie wiem wszystkiego :)
    > W bardziej drastycznych scenariuszach to raczej się myśli
    > na poziomie ochrony backupów, a nie systemów. Ale aż w tak
    > drastycznych jak zarysowałeś to raczej się uderza
    > z pretensjami bezpośrednio do Pana Boga :)

    Przepraszam za skojarzenie lekko OT, ale skoro piątek...

    Dowcip z czasów PRL:

    - Rebe, czy ty mnie możesz przechować dwa tysiące złotych?
    - Rozenkratz, po co ja mam ci przechować twoje pieniądze? Ty idź do
    bank, bank ci je przechowa.
    - Ale ja nie mam zaufania... A jak ten bank zbankrutuje?
    - Jak może taki bank zbankrutować? To jest bank państwowy! On ma
    gwarancje całego państwa, i to całe państwo ci gwarantuje, że te twoje
    dwa tysiące nie przepadną.
    - A jak to państwo zbankrutuje?
    - Jak może państwo zbankrutować? To nie jest jedno państwo, to jest
    cały obóz zaprzyjaźnionych państw i ten cały obóz, te wszystkie państwa
    ci gwarantują, że te twoje dwa tysiące złotych nie przepadnie!
    - A jak ten cały obóz zbankrutuje?!
    - A jak ten cały obóz zbankrutuje... to Tobie będzie żal te głupie dwa
    tysiące złotych???!

    --
    Paweł Kierski
    n...@p...net

  • 168. Data: 2012-03-23 14:31:34
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On Mar 23, 12:56 pm, Wojciech Jaczewski <w...@o...pl> wrote:

    > Jaką praktykę?
    > Skoro brak certyfikatu zakazywałby mu być programistą, to na jakim
    > stanowisku powinien tę praktykę zdobyć?

    Zainteresuj się może, jak działają obecne systemy certyfikacji
    zawodowej.

> [...]
    > certyfikat byłby wymagany, a co można byłoby robić bez certyfikatu - co
    > jednocześnie przyuczałoby to działalności, którą można wykonywać po jego

    Na przykład - zakładając, że badania by wykazały sensownośc takiego
    czegoś - tworzyło by sie odpowiednie kategorie dla produktów, gdzie
    np. ludzkie życie i zdrowie może być narażone przez błędy w
    oprogramowaniu. I jeśli, powiedzmy, producent samochodów chciałby
    wstawić komputer między pedały lub kierownicę a mechanikę sterującą
    pojazdem, to to oprogramowanie należałoby do tej kategorii. Wiązałoby
    się to, przykładowo, z tym, że połowa programistów musi mieć
    uprawnienia, że kod napisany przez praktykantów musiałby przejść przez
    co najmniej jedną parę oczu programisty z uprawnieniami. Dodatkowo
    przynajmniej jedna osoba w projekcie musiałaby mieć certyfikację z
    procesów inżynierii oprogramowania. Do egzaminu na programistę możnaby
    podejść po dwóch latach praktyk pod nadzorem certyfikowanego
    programisty, do egzaminu na drugi stopień certyfikacji (procesy)
    możnaby podejść po dwóch latach pracy jako certyfikowany programista w
    zespole stosującym proces pod nadzorem programisty certyfikowanego z
    procesów.

    Oczywiście zaraz po wprowadzeniu systemu byłby jakiś okres karencji,
    gdzie dopuszczałoby się do egzaminu np. każdego, kto ma dyplom i ileś
    tam lat przepracowanych na stanowisku programistycznym.

  • 169. Data: 2012-03-23 15:01:09
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl>

    W dniu 2012-03-23 14:31, Andrzej Jarzabek pisze:

> [...]
    > uprawnienia, że kod napisany przez praktykantów musiałby przejść przez
    > co najmniej jedną parę oczu programisty z uprawnieniami.

    A co ci to da, jeśli program będzie dobrze napisany, elektronika będzie
    dobrze zaprojektowana, ale okaże się, że wszystko jest w niewłaściwej
    obudowie i zadziała przez to źle, bo wystąpi np jakieś pole magnetyczne
    zakłócające poprawne działanie sprzętu.

    Jak widzisz sens certyfikowania jest tylko całości urządzenia, a nie
    tego jak było ono tworzone i oprogramowane.
    Nie wspomnę już o takich przypadkach jak podwykonawca zmieni głupi
    rezystor na podobny, ale ten podobny akurat w tym wypadku sprawi, ze
    całość nie będzie działać. Tak więc widzisz, oprogramowanie jest tu na
    szarym końcu tego co może zawieźć. Więc 10 krotnie certyfikowany
    programista nic nie zdziała. Bo problem zazwyczaj leży gdzie indziej.

    --
    Kaczus
    http://kaczus.republika.pl

  • 170. Data: 2012-03-23 15:16:40
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On Mar 23, 2:01 pm, Tomasz Kaczanowski
> [...]
    > dobrze zaprojektowana, ale okaże się, że wszystko jest w niewłaściwej
    > obudowie i zadziała przez to źle, bo wystąpi np jakieś pole magnetyczne

    I wiadomo, że prawdopodobieństwo tego wynosi 100%?

    > Jak widzisz sens certyfikowania jest tylko całości urządzenia, a nie
    > tego jak było ono tworzone i oprogramowane.

    Widzę tylko, że masz problemy z elementarną logiką.

> [...]
    > szarym końcu tego co może zawieźć. Więc 10 krotnie certyfikowany
    > programista nic nie zdziała. Bo problem zazwyczaj leży gdzie indziej.

    Skoro tak twierdzisz, to zapewne potrafisz podeprzeć to wiarygodnym
    badaniem?