  • Data: 2014-10-13 13:54:49
    Temat: Re: Ceny samochodów w roku 1989 - ciekawostka
    Od: "Maciek \"Babcia\" Dobosz" <b...@j...org.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia 2014-10-13, o godz. 13:21:12
    "J.F." <j...@p...onet.pl> napisał(a):

    > A Zywiec to gdzie lezy ? :-)

    Nie tylko Żywiec. Także Leżajsk, Okocim, Wrocław i cała masa małych
    browarów lokalnych.

    > Sudety ... nie pamietam. Mowisz ze w Karpaczu mozna bylo wtedy bez
    > problemu kupic butelke piwa w sklepie ?

    Można było. Akurat w 1985 roku zacząłem robić pierwszy kurs
    przewodnicki w górach i wiązało się to wyjazdami przez półtora roku co
    2-3 tygodnie w różne miejsca w górach. Problemem raczej była nikła sieć
    dystrybucji a nie brak piwa. Np. sklep czynny tylko kilka godzin
    dziennie a kolejny kilkanaście kilometrów dalej. Stąd popularne było
    piwo lane do różnego rodzaju pojemników - po prostu jak była knajpa to
    czynna do 22.00 a nie do 16.00 jak sklep we wsi.

    > Bo owszem - na Mazurach piwa nie brakowalo. Kuflowego.
    > Tylko kufli brakowalo, bo kolejka byla dluga, zamawialo sie od razu
    > kilka :-)

    Na takie patenty pomagało posiadanie własnego kufla. Z obowiązkową
    kreską 0,5l ;-)

    > Ale co - do wypicia ?
    > Czy przydzial nalezalo wykupic, i sie nie zmarnowal, bo za pol litra
    > i papierosy wiele dawalo sie zalatwic ?

    Nawet po załatwianiu dużo zostawało. To że flaszka była drugą walutą to
    głownie jej mitologizowanie. W realu bywała przydatna ale była na tyle
    dostępna że nie był to jakiś rarytas.

    > Bo kogutek sie tu raczej nie myli - spozycie alkoholu rosnie. Ale
    > wodki spada ... choc juz mielismy przyklad jak latwo ceny zmieniaja
    > te statystyki.

    Nie tylko ceny. W 1980 roku spożyliśmy ~8,4l na głowę. Po wprowadzeniu
    kartek (ceny znacząco nie wzrosły) w 1982/1983/1984 spadło do
    6.4/6.1/6.3. Poziom z 1980 roku osiągnęliśmy ponownie w 2004 i 2006
    roku. Od kilku lat po okresie spadku znów wzrasta procentowy udział
    mocnych alkoholi.

    > Nawet wtedy gdy bylismy "krajem pijakow" i tak spozywalismy mniej niz
    > pare innych krajow.

    Nadal spożywamy mniej niż wynosi średnia w UE, Mniej od właściwie
    wszystkich sąsiadów.

    > Problem w kulturze picia/alkoholizmie u nielicznych.

    Nie. To problem w modelu picia. W Polsce pije się może rzadziej ale
    zwykle na umór. W wielu innych krajach są to małe porcje ale za to
    częściej.

    Zdrówko