-
1. Data: 2011-02-14 08:01:45
Temat: Canvas? Czy może jeszcze Flash?
Od: Peter May <p...@o...pl>
Chcę wykorzystać <canvas>-a i jego właściwości. Obecnie porządne
przeglądarki obsługują go, ale nie IE. Wprawdzie w IE można jako tako
emulować <canvas>, ale efekt jest taki sobie. W IE9 jest już w pełni
obsługiwany.
Zastanawiam się czy w tej sytuacji nie wykorzystać flash-a. Problem w
tym, że flash też nie wszędzie jest, np. iPhone albo problem z AdBlock-ami.
Czy w tej sytuacji lepiej będzie użyć flash-a? Czy może <canvas>? Które
"zło" będzie lepsze i dlaczego?
--
Peter
-
2. Data: 2011-02-14 08:04:07
Temat: Re: Canvas? Czy może jeszcze Flash?
Od: Michał Gancarski <m...@g...com>
On Mon, 14 Feb 2011 09:01:45 +0100, Peter May wrote:
> Chcę wykorzystać <canvas>-a i jego właściwości. Obecnie porządne
> przeglądarki obsługują go, ale nie IE. Wprawdzie w IE można jako tako
> emulować <canvas>, ale efekt jest taki sobie. W IE9 jest już w pełni
> obsługiwany.
>
> Zastanawiam się czy w tej sytuacji nie wykorzystać flash-a. Problem w
> tym, że flash też nie wszędzie jest, np. iPhone albo problem z AdBlock-ami.
>
> Czy w tej sytuacji lepiej będzie użyć flash-a? Czy może <canvas>? Które
> "zło" będzie lepsze i dlaczego?
Ale do czego? :-) A jeśli jest budżet - to oba :-)
--
Michał Gancarski
-
3. Data: 2011-02-14 08:39:02
Temat: Re: Canvas? Czy może jeszcze Flash?
Od: Peter May <p...@o...pl>
W dniu 2011-02-14 09:04, Michał Gancarski pisze:
> On Mon, 14 Feb 2011 09:01:45 +0100, Peter May wrote:
>
>> Chcę wykorzystać<canvas>-a i jego właściwości. Obecnie porządne
>> przeglądarki obsługują go, ale nie IE. Wprawdzie w IE można jako tako
>> emulować<canvas>, ale efekt jest taki sobie. W IE9 jest już w pełni
>> obsługiwany.
>>
>> Zastanawiam się czy w tej sytuacji nie wykorzystać flash-a. Problem w
>> tym, że flash też nie wszędzie jest, np. iPhone albo problem z AdBlock-ami.
>>
>> Czy w tej sytuacji lepiej będzie użyć flash-a? Czy może<canvas>? Które
>> "zło" będzie lepsze i dlaczego?
>
> Ale do czego? :-) A jeśli jest budżet - to oba :-)
Chcę dokonywać obróbki obrazków (jasność, kontrast, itd.) online. Pewnie
z budżetu dałoby się wykroić i <canvas> i na flash. Tylko czy to ma sens
na oba? Hm.
--
Peter
-
4. Data: 2011-02-14 11:20:09
Temat: Re: Canvas? Czy może jeszcze Flash?
Od: Michał Gancarski <m...@g...com>
On Mon, 14 Feb 2011 09:39:02 +0100, Peter May wrote:
> W dniu 2011-02-14 09:04, Michał Gancarski pisze:
>> On Mon, 14 Feb 2011 09:01:45 +0100, Peter May wrote:
>>
>>> Chcę wykorzystać<canvas>-a i jego właściwości. Obecnie porządne
>>> przeglądarki obsługują go, ale nie IE. Wprawdzie w IE można jako tako
>>> emulować<canvas>, ale efekt jest taki sobie. W IE9 jest już w pełni
>>> obsługiwany.
>>>
>>> Zastanawiam się czy w tej sytuacji nie wykorzystać flash-a. Problem w
>>> tym, że flash też nie wszędzie jest, np. iPhone albo problem z AdBlock-ami.
>>>
>>> Czy w tej sytuacji lepiej będzie użyć flash-a? Czy może<canvas>? Które
>>> "zło" będzie lepsze i dlaczego?
>>
>> Ale do czego? :-) A jeśli jest budżet - to oba :-)
>
> Chcę dokonywać obróbki obrazków (jasność, kontrast, itd.) online. Pewnie
> z budżetu dałoby się wykroić i <canvas> i na flash. Tylko czy to ma sens
> na oba? Hm.
To zależy jaki zasięg chcesz mieć. Zrobisz interfejs na tyle dobry by był
obsługiwany ze smartfonów? Jeśli nie, to nie ma co się przejmować i można
użyć flasha (i tak jest w Androidzie). Canvas zaś odcina Cię od dużej
części tortu w postaci IE.
--
Michał Gancarski
-
5. Data: 2011-02-14 11:58:18
Temat: Re: Canvas? Czy może jeszcze Flash?
Od: Peter May <p...@o...pl>
W dniu 2011-02-14 12:20, Michał Gancarski pisze:
> On Mon, 14 Feb 2011 09:39:02 +0100, Peter May wrote:
>
>> W dniu 2011-02-14 09:04, Michał Gancarski pisze:
>>> On Mon, 14 Feb 2011 09:01:45 +0100, Peter May wrote:
>>>
>>>> Chcę wykorzystać<canvas>-a i jego właściwości. Obecnie porządne
>>>> przeglądarki obsługują go, ale nie IE. Wprawdzie w IE można jako tako
>>>> emulować<canvas>, ale efekt jest taki sobie. W IE9 jest już w pełni
>>>> obsługiwany.
>>>>
>>>> Zastanawiam się czy w tej sytuacji nie wykorzystać flash-a. Problem w
>>>> tym, że flash też nie wszędzie jest, np. iPhone albo problem z AdBlock-ami.
>>>>
>>>> Czy w tej sytuacji lepiej będzie użyć flash-a? Czy może<canvas>? Które
>>>> "zło" będzie lepsze i dlaczego?
>>>
>>> Ale do czego? :-) A jeśli jest budżet - to oba :-)
>>
>> Chcę dokonywać obróbki obrazków (jasność, kontrast, itd.) online. Pewnie
>> z budżetu dałoby się wykroić i<canvas> i na flash. Tylko czy to ma sens
>> na oba? Hm.
>
> To zależy jaki zasięg chcesz mieć. Zrobisz interfejs na tyle dobry by był
> obsługiwany ze smartfonów? Jeśli nie, to nie ma co się przejmować i można
No właśnie urządzenia mobilne szczególnie mnie interesują. Co znaczy
zrobić "interfejs na tyle dobry by był obsługiwany ze smartfonów"?
Chodzi Ci o przygotowanie specjalnego layoutu + użycie css media query?
Czy o coś innego? Bo nie wiem o co chodzi.
> użyć flasha (i tak jest w Androidzie). Canvas zaś odcina Cię od dużej
> części tortu w postaci IE.
Ale można emulować <canvas> w IE. Najlepiej chyba będzie <canvas> +
flash jako fallback. IE9 natywnie już obsługuje <canvas>.
--
Peter
-
6. Data: 2011-02-14 12:04:30
Temat: Re: Canvas? Czy może jeszcze Flash?
Od: Michał Gancarski <m...@g...com>
On Mon, 14 Feb 2011 12:58:18 +0100, Peter May wrote:
[...]
>> To zależy jaki zasięg chcesz mieć. Zrobisz interfejs na tyle dobry by był
>> obsługiwany ze smartfonów? Jeśli nie, to nie ma co się przejmować i można
>
> No właśnie urządzenia mobilne szczególnie mnie interesują. Co znaczy
> zrobić "interfejs na tyle dobry by był obsługiwany ze smartfonów"?
> Chodzi Ci o przygotowanie specjalnego layoutu + użycie css media query?
> Czy o coś innego? Bo nie wiem o co chodzi.
Po prostu wygodny w użyciu na ekranie dotykowym. Duże, wyraźne przyciski,
żadnych :hoverów, gładko działające suwaczki itp. Z uwzględnieniem
ograniczonego pola widzenia, czyli także np. przeciąganie obrabianego
zdjęcia "przejechaniem" palcem po ekranie itp. Nie wiem dokładnie co tam ma
być.
>> użyć flasha (i tak jest w Androidzie). Canvas zaś odcina Cię od dużej
>> części tortu w postaci IE.
>
> Ale można emulować <canvas> w IE. Najlepiej chyba będzie <canvas> +
> flash jako fallback. IE9 natywnie już obsługuje <canvas>.
Ale zanim IE9 będzie miał znaczenie, to trochę czasu minie. Możesz użyć
flasha jako alternatywy (skoro możesz :-)). Ja się tym (canvasem) nie
bawiłem w sumie jeszcze ale rozumiem, że da się zrobić tak, że masz
interfejs poza flashem/canvasem, a samego canvasa/flasha używasz jedynie do
wyświetlenia zdjęcia i efektów na nim. W ten sposób mógłbyś komunikować się
dokładnie tymi samymi wywołaniami z flashem co i z canvasem, bez potrzeby
wkładania interfejsu w każdy z tych elementów.
(Mam rację?)
--
Michał Gancarski
-
7. Data: 2011-02-14 13:15:12
Temat: Re: Canvas? Czy może jeszcze Flash?
Od: Peter May <p...@o...pl>
W dniu 2011-02-14 13:04, Michał Gancarski pisze:
> On Mon, 14 Feb 2011 12:58:18 +0100, Peter May wrote:
>
> [...]
>
>>> To zależy jaki zasięg chcesz mieć. Zrobisz interfejs na tyle dobry by był
>>> obsługiwany ze smartfonów? Jeśli nie, to nie ma co się przejmować i można
>>
>> No właśnie urządzenia mobilne szczególnie mnie interesują. Co znaczy
>> zrobić "interfejs na tyle dobry by był obsługiwany ze smartfonów"?
>> Chodzi Ci o przygotowanie specjalnego layoutu + użycie css media query?
>> Czy o coś innego? Bo nie wiem o co chodzi.
>
> Po prostu wygodny w użyciu na ekranie dotykowym. Duże, wyraźne przyciski,
> żadnych :hoverów, gładko działające suwaczki itp. Z uwzględnieniem
> ograniczonego pola widzenia, czyli także np. przeciąganie obrabianego
> zdjęcia "przejechaniem" palcem po ekranie itp. Nie wiem dokładnie co tam ma
> być.
Ok, miałem to samo na myśli, co napisałeś. Aczkolwiek to, co chcę
zrobić, może być trudne na urządzeniach przenośnych. Pracuję nad tym :-)
>>> użyć flasha (i tak jest w Androidzie). Canvas zaś odcina Cię od dużej
>>> części tortu w postaci IE.
>>
>> Ale można emulować<canvas> w IE. Najlepiej chyba będzie<canvas> +
>> flash jako fallback. IE9 natywnie już obsługuje<canvas>.
>
> Ale zanim IE9 będzie miał znaczenie, to trochę czasu minie. Możesz użyć
> flasha jako alternatywy (skoro możesz :-)). Ja się tym (canvasem) nie
> bawiłem w sumie jeszcze ale rozumiem, że da się zrobić tak, że masz
> interfejs poza flashem/canvasem, a samego canvasa/flasha używasz jedynie do
> wyświetlenia zdjęcia i efektów na nim. W ten sposób mógłbyś komunikować się
> dokładnie tymi samymi wywołaniami z flashem co i z canvasem, bez potrzeby
> wkładania interfejsu w każdy z tych elementów.
>
> (Mam rację?)
To chyba tak gładko nie przejdzie, tj. jeden interfejs do <canvas>-a i
flash-a. Ale może ktoś wypowie się w tej materii.
--
Peter
-
8. Data: 2011-02-14 14:23:28
Temat: Re: Canvas? Czy może jeszcze Flash?
Od: Michał Gancarski <m...@g...com>
On Mon, 14 Feb 2011 14:15:12 +0100, Peter May wrote:
[...]
>> Ale zanim IE9 będzie miał znaczenie, to trochę czasu minie. Możesz użyć
>> flasha jako alternatywy (skoro możesz :-)). Ja się tym (canvasem) nie
>> bawiłem w sumie jeszcze ale rozumiem, że da się zrobić tak, że masz
>> interfejs poza flashem/canvasem, a samego canvasa/flasha używasz jedynie do
>> wyświetlenia zdjęcia i efektów na nim. W ten sposób mógłbyś komunikować się
>> dokładnie tymi samymi wywołaniami z flashem co i z canvasem, bez potrzeby
>> wkładania interfejsu w każdy z tych elementów.
>>
>> (Mam rację?)
>
> To chyba tak gładko nie przejdzie, tj. jeden interfejs do <canvas>-a i
> flash-a. Ale może ktoś wypowie się w tej materii.
Powinieneś dać radę. Z flashem porozumiesz się za pomocą ExternalInterface,
a z canvasem normalnie, jak to z canvasem :-). Stworzysz dwa zestawy
funkcji manipulujących obrazem, jeden dla flasha, drugi dla canvasa, a
potem opakujesz je w wywołania (do i z interfejsu), które będą identyczne
dla Ciebie. To, czy kliknięcie na przycisku "Set Contrast" będzie robiło
coś z flashem czy z canvasem, będzie już zależeć od tego, który obiekt jest
dostępny.
(Mam rację? :-))
--
Michał Gancarski
-
9. Data: 2011-02-14 14:33:07
Temat: Re: Canvas? Czy może jeszcze Flash?
Od: Peter May <p...@o...pl>
W dniu 2011-02-14 15:23, Michał Gancarski pisze:
> On Mon, 14 Feb 2011 14:15:12 +0100, Peter May wrote:
[...]
>> To chyba tak gładko nie przejdzie, tj. jeden interfejs do<canvas>-a i
>> flash-a. Ale może ktoś wypowie się w tej materii.
>
> Powinieneś dać radę. Z flashem porozumiesz się za pomocą ExternalInterface,
> a z canvasem normalnie, jak to z canvasem :-). Stworzysz dwa zestawy
> funkcji manipulujących obrazem, jeden dla flasha, drugi dla canvasa, a
> potem opakujesz je w wywołania (do i z interfejsu), które będą identyczne
> dla Ciebie. To, czy kliknięcie na przycisku "Set Contrast" będzie robiło
> coś z flashem czy z canvasem, będzie już zależeć od tego, który obiekt jest
> dostępny.
No brzmi interesująco. Muszę dokładnie przemyśleć jak to może wyglądać i
czy nie da się jeszcze tego jakoś uprościć. Chodzi mi głównie o to, aby
napisać jedną metodę do canvas-a i flash-a na raz. Jakoś to połączyć i
przekazywać tylko parametry do właściwych obiektów. Hm... bez
szczegółowej analizy nie obejdzie się :/
Chociaż z drugiej strony sprawdziłem co da się zrobić z canvas-em dziś i
wygląda to przyzwoicie. A dla IE < 9 można dać
http://excanvas.sourceforge.net/, które wygląda sensownie. Być może to
oszczędzi mi pracy jednoczesnej dla canvas-a i flasha-a, bo wtedy może
da się całkowicie zrezygnować z flash-a. W IE9 to nawet wsparcie
sprzętowe będzie wykorzystywane:
http://blogs.msdn.com/b/ie/archive/2011/01/26/html5-
blizzard-full-hardware-acceleration-in-action.aspx
--
Peter
-
10. Data: 2011-02-14 19:32:01
Temat: Re: Canvas? Czy może jeszcze Flash?
Od: Michał Gancarski <m...@g...com>
On Mon, 14 Feb 2011 15:33:07 +0100, Peter May wrote:
[...]
> No brzmi interesująco. Muszę dokładnie przemyśleć jak to może wyglądać i
> czy nie da się jeszcze tego jakoś uprościć. Chodzi mi głównie o to, aby
> napisać jedną metodę do canvas-a i flash-a na raz. Jakoś to połączyć i
> przekazywać tylko parametry do właściwych obiektów. Hm... bez
> szczegółowej analizy nie obejdzie się :/
Daj znać gdy coś wymocisz, zjedziemy grupowo :-)
[...]
--
Michał Gancarski