  • 41. Data: 2009-01-25 08:37:55
    Temat: Re: Canomatic attack
    Od: "Jakub Jewuła" <b...@s...com.pl>

    > Ja moge? Planuje zakup Nikona - body kupie najdrozsze,
    > zeby sie lansowac, ale mam watpliwosci co do obiektywow:
    >
    > "Nosze sie z zakupem... ale ktory Twoim zdaniem lepsiejszy
    > Nie chodzi mi o krótki koniec pierwszego albo dłuższy
    > koniec drugiego - to akurat przeżyje.
    > Bardziej czy któryś jesl lepsiejszy w innych względach
    > Zakres ogniskowych pomińmy."

    No i gdzie porady, czekam caly czas!

  • 42. Data: 2009-01-26 18:44:39
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 24 Jan 2009, Gil wrote:

    > Po pierwsze obiektyw jest dośc wąski.

    A, powiedzmy że ten składnik jest nieco poza zakresem spodziewanej
    odpowiedzi, bo jak o "wąskość" chodzi, to mnie dziwi popularność
    wszelkich szkieł 50/1,4 i "kit 50"/1,8 (znaczy mniej mnie dziwi
    jak ktoś sobie studio urządza :)).
    Zakładałem że zapinając cóś takiego na aparat fotografujący
    zdaje sobie sprawę z kąta :) (i ściany za plecami).

    > To jest pierwsza wada. Nie znalazłem po
    > prostu dla niego zastosowania u siebie bo mam też sigmę 10-20.
    [...]
    > Ale przy 20 mm jest juz ok. Oba obiektywy się wykluczają. Po prostu sigma 30
    > mm nie oferuje nic lepszego niż Sigma 20 mm przy lampie w sufit.

    Hm... a przy "lampie w sufit" to, za przeproszeniem, byle kit nie
    wystarczyłby? (mi tam nie wadzi że zostanę zjedzony, więc spytam).
    Skoro nie o 10mm mowa...
    Spodziewałem się czegoś w stylu "na pełnej dziurze to przy tej
    jasności drugiego planu oglądać nie idzie" :)
    Ale dobra, argument "zum jest uniwersalnieszy" rozumiem doskonale.
    Thx!

    pzdr, Gotfryd

  • 43. Data: 2009-01-26 18:52:39
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 25 Jan 2009, Jakub Jewuła wrote:
    [...komuś...]

    > No i gdzie porady, czekam caly czas!

    Ja mam.
    Wskazówkę mam.
    Modelu niestety nie pamiętam, ale jak nikt nie zajarzy
    to spróbuję odkopać w archiwum.

    O ile się nie mylę istnieje cały jeden jedyny obiektyw
    z "rozmytą przysłoną", znaczy zrobioną (bodaj za pomocą
    LCD) tak, że krawędzie są *rozmyte* (a regulacja możliwa),
    co tworzy piękny bokeh (podobno, w ręku nie miałem, ale
    powinno tak być "na zdrowy rozum").
    Minolta któraś - pamięta ktoś co to za sztuka?
    Kupujący se system zmieni, no problem.
    W końcu jak potrzebuje bardzo długich czasów to może
    sobie zmienić na Canona[1], jak potrzebuje gigantycznej
    głębi tonalnej to sobie może zmienic na Fuji[1], dlaczego
    by z okazji obiektywu nie miał zmienić systemu
    na Minoltę[1], a co - pewnie z Sony będzie działało :P

    [1] skoro do wyboru jest po całej jednej konstrukcji
    (może być "linia", ale idzie o to że CMOS w Canonach,
    podwójne piksele w Fuji i przysłona LCD w Minolcie).

    pzdr, Gotfryd

  • 44. Data: 2009-01-26 22:05:31
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:
> [...]
    > LCD) tak, że krawędzie są *rozmyte* (a regulacja możliwa),
    > co tworzy piękny bokeh (podobno, w ręku nie miałem, ale

    Przysłona z LCD? :)

    > Minolta któraś - pamięta ktoś co to za sztuka?

    Pewnie Ci chodzi o STF, ale LCD w środku to tam nie ma. Jest za to filtr
    apodyzacyjny i dwie przysłony. Więcej o obiektywie jest np tutaj:
    http://www.dyxum.com/columns/articles/lenses/SAL-135
    F28/Sony-AF-135-STF-SAL-135F28_review.asp
    Tompac ma go więc możesz go męczyć o zdjęcia.

> [...]

    > (może być "linia", ale idzie o to że CMOS w Canonach,
    > podwójne piksele w Fuji i przysłona LCD w Minolcie).

    STF działa z sony, nawet jest wersja z nalepką sonego przejęta od
    minoli. Nie działa w obiektywie za to AF (jako jedyny w systemie
    obiektyw jest manualny), ponoć wynika to wprost z konstrukcji.
    No ale bokeh jest zdecydowanie najfajniejszy z tego obiektywu.

    --
    jgs .--.
    dominik gg:919564 (\_/)/ _ \

  • 45. Data: 2009-01-26 22:44:28
    Od: m...@a...net.pl

    >Przysłona z LCD? :)

    Na pierwszy rzut oka...
    To wcale nie takie glupie...
    :-\

  • 46. Data: 2009-01-26 23:55:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 26 Jan 2009, dominik wrote:

    > Przysłona z LCD? :)

    Głowy nie dam :)
    *Wydawało mi się* że to było taką metodą...

> [...]
    > http://www.dyxum.com/columns/articles/lenses/SAL-135
    F28/Sony-AF-135-STF-SAL-135F28_review.asp

    A, thx!
    Być może to ta konstrukcja - opis widziałem daaaawno, u Minolty.

    > Tompac ma go więc możesz go męczyć o zdjęcia.

    Specjalnie nie będę męczył, ale jak gdzieś przyuważę i nie zapomnę
    to się przyjrzę czy sobie chwali :)

    > STF działa z sony, nawet jest wersja z nalepką sonego przejęta od minoli. Nie
    > działa w obiektywie za to AF (jako jedyny w systemie obiektyw jest manualny),
    > ponoć wynika to wprost z konstrukcji.

    Acha.

    > No ale bokeh jest zdecydowanie najfajniejszy z tego obiektywu.

    W sumie to się kiedyś zastanawiałem, dlaczego od 150 lat nikt
    nie robi obiektywu z wtykanymi przysłonami, właśnie takimi
    "przydymianymi po brzegach". Znaczy na szklanej płytce,
    kiedyś odymionymi - później z "rozpuszczonym" szarym filtrem :)
    (pewnie ten kawałek z filtrem jest droższy od całego kita).

    Ale... w sumie wiem! - jakby to było popularne, to trudniej byłoby
    odróżnić prawdziwy, wredny bokeh od "podróbki" w PSie ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 47. Data: 2009-01-27 03:44:11
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:
    > Głowy nie dam :)
    > *Wydawało mi się* że to było taką metodą...

    Nigdy o czymś takim nie słyszałem, ale podejrzewam, że właśnie pomyliłeś
    z STF-em.

    F28/Sony-AF-135-STF-SAL-135F28_review.asp
    > A, thx!
    > Być może to ta konstrukcja - opis widziałem daaaawno, u Minolty.

    Minolta miała bardzo wiele ciekawych wynalazków i nie wszystkie są
    dzisiaj ciągle kontynuowane. Przykładowo marzy mi się obiektyw typu VFC
    czyli Variable Field Curvature - z tego co widziałem opis był to pomysł
    na zmienną "geometrię ostrości". Przykład który widziałem mówił o
    obszarze ostrości przypominającym wycinek sfery, tak że można było
    zrobić zdjęcie ostrej twarzy (i tylko twarzy). Niestety takich
    obiektywów było tylko kilka, były bardzo drogie i pod system MD, ile
    więc w tym prawdy i jak to w praktyce się spisywało po prostu nie wiem,
    bo nie testowałem.

    STF był jedną z perełek minolty, obok np. jedynego obiektywu lustrzanego
    z autofocusem (500/8 reflex). Bardzo dobrze, że sony kontynuuje
    produkcję, chociaż osobiście zdecydowanie bardziej wolałbym "zwykłego"
    zeissa 135/1.8 (głównie ze względu na jasność, bo STF chociaż
    geometrycznie ma f/2.8 to faktycznie ze względu właśnie na ten element
    ma AFAIR f/4.5).

    > Specjalnie nie będę męczył, ale jak gdzieś przyuważę i nie zapomnę
    > to się przyjrzę czy sobie chwali :)

    W podanym linku miałeś kilka przykładów i porównań. Widać z nich jasno,
    że to obiektyw optymalizowany pod bokeh. Do portretów więc w sam raz.
    Jak masz światło i Ci coś nie ucieka, to pewnie to najlepsze szkło ku temu.

> [...]
    > kiedyś odymionymi - później z "rozpuszczonym" szarym filtrem :)
    > (pewnie ten kawałek z filtrem jest droższy od całego kita).

    Więcej na temat tego obiektywu przeczytasz tu:
    http://www.the135stf.net/apodisation.html

    > Ale... w sumie wiem! - jakby to było popularne, to trudniej byłoby
    > odróżnić prawdziwy, wredny bokeh od "podróbki" w PSie ;)

    Się da w psie:
    http://alienskin.com/bokeh/index.aspx
    klik w link, klik w examples, klik w kolejne działy.

    --
    jgs .--.
    dominik gg:919564 (\_/)/ _ \

  • 48. Data: 2009-01-27 03:48:34
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    m...@a...net.pl pisze:
    > Na pierwszy rzut oka...
    > To wcale nie takie glupie...
    > :-\

    Na pierwszy rzut oka.. będzie psuło rozdzielczość, będzie ciężko, żeby
    ładnie przechodziło od idealnie przezroczystego do egipskich ciemności
    na brzegach. To co brzmi fajnie to sterowanie tym - zapewne dalece
    fajniejsze od wszystkiego co mamy dostępne dzisiaj :)
    Kiedyś byćmoże rzeczywiście w jakimś stopniu ktoś zrobi coś ciekawego
    opartego o pewne właściwości z LCD, myślę jednak, że narazie stanowczo
    za wcześnie na to :)

    --
    jgs .--.
    dominik gg:919564 (\_/)/ _ \