  • 1. Data: 2013-05-30 00:23:52
    Temat: CUC4400 - chylę czoła!
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@n...com>

    Dzisiaj otworzyłem dla celów naukowych 23-letni telewizor z chassisem
    CUC4400 (Grundig/Blaupunkt/Siemens) i chylę czoła przed konstruktorami.

    Telewizor z 1990 roku, który ma w pełni cyfrowe sterowanie po I2C. Tor
    wizji całkowicie analogowy (ze szklaną linią opóźniającą!), ale
    sterowanie całkowicie cyfrowe. Jak na 1990 rok to była to technologia
    kosmiczna.

    Jeszcze w połowie lat 90 powszechne były telewizory z głowicą
    przestrajaną napięciowo. Strojenie w nich wyglądało tak, że na ekranie
    pojawiał się pasek VHF (UHF), który reprezentował napięcie podawane
    przez procesor do głowicy. Dlatego procesor nie wiedział, na jaki kanał
    został nastrojony, bo on tylko znał wartość napięcia.

    Natomiast w CUC4400 procesor po I2C wysyła numer kanału, np. K25 i
    głowica łaskawie się na ten kanał wstraja sama. Dlatego mówię, że jak na
    rok 1990 to była technologia kosmiczna.

    Zresztą fakt, że ten telewizor przeżył 23 lata i wciąż świetnie pracuje
    jak najlepiej świadczy o jego konstrukcji. CUC4400 ginęły w akcji w
    zasadzie tylko w skutek awarii bańki.

  • 2. Data: 2013-05-30 00:43:18
    Temat: Re: CUC4400 - chylę czoła!
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@n...com>

    Zapomniałem jeszcze dodać, że odbiornik IR w tym telewizorze działa tak,
    że pilot może być skierowany na dowolną ścianę i sensor TFMS3300 złapie
    odbicie sygnału.

    Biorąc pod uwagę, że nawet współcześnie dużo sprzętu działa tak, że
    pilotem trzeba wręcz idealnie wcelować w dziurkę IR, no to widać jakiej
    klasy jest to technologia.

    I to z całą pewnością jest zasługa odbiornika IR, dlatego, że pilot od
    magnetowidu zaprogramowany do obsługi tego telewizora działa tak, że w
    magnetowid trzeba wcelować, a telewizor łapie z odbicia. Jednocześnie
    ten sensor jest niewrażliwy na żadne omyłkowe sygnały, ani nie wariuje
    od świetlówek kompaktowych, bo o takich rzeczach też słyszałem. Dlatego
    właśnie pełen szacun dla konstruktorów za tą konstrukcję.

  • 3. Data: 2013-05-30 01:01:34
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Tomasz Wójtowicz" <s...@n...com> wrote in message
> [...]
    > świetlówek kompaktowych, bo o takich rzeczach też słyszałem. Dlatego
    > właśnie pełen szacun dla konstruktorów za tą konstrukcję.

    Wiele odbiorników IR jest za szybką która nie jest szczelna i się mocno
    kurzy, co może osłabiać przepuszczalność szybki dla widma IR...
    Kiedyś rozebrałem stary telewizor Sony i dziwiłem się czemu szybka
    czarna pod światło a nie czerwona - przejechałem od środka palcem
    i na palcu była gruba warstwa czarnego pyłu-kurzu a szybka zrobiła
    się czerwona i przeźroczysta tam gdzie palec po niej przejechał...
    Telewizory miały duże naładowanie elektrostatyczne i przyciągały
    do siebie "wiatr" drobnych drobinek kurzu które wchodziły wszędzie,
    często w niedostępne, niespodziewane miejsca jak szybka odbiornika IR.

  • 4. Data: 2013-05-30 01:53:35
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@n...com>

    W dniu 2013-05-30 01:01, Pszemol pisze:
> [...]
    > do siebie "wiatr" drobnych drobinek kurzu które wchodziły wszędzie,
    > często w niedostępne, niespodziewane miejsca jak szybka odbiornika IR.

    Ale ja myślę o takim sprzęcie, w którym od nowości IR działa tak, że jak
    nie wcelujesz, to nie przełączysz.

  • 5. Data: 2013-05-30 03:06:05
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    Tomasz Wójtowicz pisze tak:

    > Dzisiaj otworzyłem dla celów naukowych 23-letni telewizor z
    > chassisem CUC4400 (Grundig/Blaupunkt/Siemens) i chylę czoła przed
    > konstruktorami.

    co tak Cię naszło? :)

> [...]
    > Tor wizji całkowicie analogowy (ze szklaną linią opóźniającą!),
    > ale sterowanie całkowicie cyfrowe. Jak na 1990 rok to była to

    Nie lubiliśmy I2C bo nie dało się prosto wykorzystać takiej głowicy do
    podsłuchu komórek i scalonych potencjometrów m.cz. do wzmacniaczy
    audio.

    --
    Piter

  • 6. Data: 2013-05-30 11:06:21
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 30 May 2013 00:23:52 +0200, Tomasz Wójtowicz napisał(a):
> [...]
    > wizji całkowicie analogowy (ze szklaną linią opóźniającą!), ale
    > sterowanie całkowicie cyfrowe. Jak na 1990 rok to była to technologia

    No nie calkiem - jak nie wtedy, to niewiele pozniej byly juz
    telewizory z cyfrowym przetwarzaniem. Znajomy mial takiego Akai, to
    jego problemy byly innej natury. Np czy przy wyswietlaniu PIP mozna
    miec fonie z drugiego kanalu na sluchawkach. Patrzymy w schemat
    (byl!), wzmiacniacz sluchawkowy osobny. karmiony z osobnych pinow.
    A dalej niestety czarna skrzynka, tzn czarna kostka.

> [...]
    > Natomiast w CUC4400 procesor po I2C wysyła numer kanału, np. K25 i
    > głowica łaskawie się na ten kanał wstraja sama.

    No tak, Grundig j*. Technologia "nur fur Deutsche".
    A potem klnij czlowieku ze kanaly nie pasuja ...

    Jestes pewien ze sle "K25" a nie nastawy do podzielnika w PLL czy
    wartosc napieciado DAC?

    >Dlatego mówię, że jak na rok 1990 to była technologia kosmiczna.

    Eee tam. Sami scalakow nie zrobili. Philips wymyslil, oni zastosowali.
    No dobra - moze razem wymyslili.

    > Zresztą fakt, że ten telewizor przeżył 23 lata i wciąż świetnie pracuje
    > jak najlepiej świadczy o jego konstrukcji. CUC4400 ginęły w akcji w
    > zasadzie tylko w skutek awarii bańki.

    Jak i sporo innych. Normalnie zrobiona elektronika jest w zasadzie
    wieczna, no nie - nowsza trwa tak dlugo jak elektrolity :-)

    A niestety - wada Akai/cyfrowych bylo ze to telewizor do pierwszej
    awarii - nikt tego nie naprawi. Choc tez dlugo dzialal.

    J.

  • 7. Data: 2013-05-30 11:46:20
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 30 May 2013 00:43:18 +0200, Tomasz Wójtowicz napisał(a):
> [...]
    > Biorąc pod uwagę, że nawet współcześnie dużo sprzętu działa tak, że
    > pilotem trzeba wręcz idealnie wcelować w dziurkę IR, no to widać jakiej

    Takiej samej ? Inni konstruktorzy tez uzywali tfms3300 lub podobnych
    gotowych scalonych odbiornikow IR

    > I to z całą pewnością jest zasługa odbiornika IR, dlatego, że pilot od
    > magnetowidu zaprogramowany do obsługi tego telewizora działa tak, że w
    > magnetowid trzeba wcelować, a telewizor łapie z odbicia.

    A oryginalny pilot od video ?
    Bo jest tam taki numer, ze czestotliwosc impulsow byla ~34-40kHz, moze
    pilot ma 40kHz, telewizor 40kHz, a video 36kHz, i lapie, ale juz slabo
    ..

> [...]
    > od świetlówek kompaktowych, bo o takich rzeczach też słyszałem. Dlatego
    > właśnie pełen szacun dla konstruktorów za tą konstrukcję.

    Obawiam sie ze nic nie wymyslili. Zastosowali kod RC5, tak jak prawie
    wszystkie telewizory w tamtych czasach i kupili gotowy procesor.
    No dobra, wiki podaje ze to pomysl Philipsa z "late 1980".
    Jowisz byl za bardzo francuski i uzywal kodow czestotliwosciowych.

    Tato tez ma podobnego Grundinga. Typu nie pomne, ale lat podobnie.
    Dziala, choc czas na druga wymiane eletrolitow.
    Szacunku wielkiego nie mam - te cholerne kanaly ustawic w kablowce,
    przyciski na tv slabo kontaktuja, a do ustawiania potrzebne.
    Ot, telewizor jak telewizor, fakt inne zyja nieco krocej.

    Akurat z tego jak sie w srodku komunikuja kostki to zadnej zalety nie
    widze.

    J.

  • 8. Data: 2013-05-30 11:58:59
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@n...com>

    W dniu 2013-05-30 11:06, J.F. pisze:
    > No tak, Grundig j*. Technologia "nur fur Deutsche".
    > A potem klnij czlowieku ze kanaly nie pasuja ...

    Tak, wiem, że niektóre kanały nie trafiały, ale od czego dostrojenie
    precyzyjne? Nigdy nie było sytuacji, żeby się czegoś nie dało odebrać.
    Tu winny był raczej Sawietskij Sajuz i stworzony przez niego OIRT.

    > Jestes pewien ze sle "K25" a nie nastawy do podzielnika w PLL czy
    > wartosc napieciado DAC?

    Gdyby to była wartość napięcia, to procesor trzeba by parować z
    konkretną głowicą i programowanie częstotliwości de facto byłoby w kości
    pamięci procesora.

    Sprawdziłem teraz, że głowica jest na SDA3202 "programowalny PLL 1,2 GHz
    sterowany I2C". Czyli procesor wysyła konkretną częstotliwość, a głowica
    ma się wstroić.

    > Eee tam. Sami scalakow nie zrobili. Philips wymyslil, oni zastosowali.
    > No dobra - moze razem wymyslili.

    Na procesorze SDA2023-A003 jest napisane (C) Intel.

    Znam inny telewizor z tamtych czasów, właśnie Philips, i ten właśnie to
    jest szczyt dziadostwa - brak SCART, strojenie napięciowe i kiepski
    V-sync - po zmianie kanału trzeba czekać pół sekundy, aż się
    ustabilizuje. I to wszystko firmowane przez Philipsa.

    Natomiast w CUC4400 siedzą scalaki Philipsa, a synchro działa
    perfekcyjnie. To co w takim razie Philips wsadzał do telewizorów pod
    swoją marką? CEMI?

    > A niestety - wada Akai/cyfrowych bylo ze to telewizor do pierwszej
    > awarii - nikt tego nie naprawi. Choc tez dlugo dzialal.

    Akurat w takich cyfrowo-analogowych jak padnie procesor, zawsze można
    wlutować atmelka z wyjściem I2C i go odpowiednio zaprogramować, jakby
    się komuś chciało dłubać.

  • 9. Data: 2013-05-30 12:06:59
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@n...com>

    W dniu 2013-05-30 11:46, J.F. pisze:

> [...]
    > Bo jest tam taki numer, ze czestotliwosc impulsow byla ~34-40kHz, moze
    > pilot ma 40kHz, telewizor 40kHz, a video 36kHz, i lapie, ale juz slabo

    Oryginalny. Nawet nie od magnetowidu, tylko od nagrywarki DVD Panasonic
    DMR-ES10.

  • 10. Data: 2013-05-30 12:08:34
    Od: Leming Show <l...@g...com>

    >Jednocześnie
    > ten sensor jest niewrażliwy na żadne omyłkowe sygnały, ani nie wariuje
    > od świetlówek kompaktowych, bo o takich rzeczach też słyszałem.

    U mnie TV wariowal kiedy drukowalem przez IRde:)