  • 51. Data: 2009-06-20 22:54:38
    Temat: Re: CSS - zastąpienie kontrolek formularza grafiką
    Od: Peter <p...@p...fm>

    Marek pisze:

    > Zastanawiam się nad powodem, dla którego dla nas oczekiwana
    > funkcjonalność CSS jest oczywista, a dla Pawła i Pornela zupełnie
    > niezrozumiała. Nie mogę pojąć dlaczego zmiana kształtu standardowej
    > kontrolki na inny kształt miałaby być niedozwolona. W konsekwencji
    > dlaczego nie wolno w HTMLu robić np. przełącznika narzędzi tą techniką?
    > Wystarczyłyby dwa style: background-image dla aktywnego i nieaktywnego.

    Wg mnie wszystkie elementy HTML-a powinny dać się zmieniać na dowolne
    sposoby. I tak obecnie zdecydowana większość elementów da się zmieniać,
    poza np. input type file, radio czy checkbox. Podnoszone głosy w stylu
    "zostaw mojego scrollbara w spokoju" są moim zdaniem jakimś
    nieporozumieniem. Wchodzisz na stronę www i dostajesz jakąś zawartość
    określoną przez jej autora. A jeśli nie chcesz czegoś oglądać, to
    _zawsze_ można sobie np. taki ustawić tryb, jaki będzie dla
    "właściciela" przeglądarki wygodny, ot, choćby w Operze (tryb użytkownika).

    Jeśli rozważyć by argument, że część kontrolek musi wyglądać tak, jak
    system nam to narzuci, to albo jest to jakieś niedopatrzenie producentów
    przeglądarek albo to jakaś idea, którą mało znam.

    WWW to nie DTP. Tu wszystko się zmienia jak w kalejdoskopie i każda
    witryna będzie wyglądać podobnie, ale nie tak samo, i zawsze będzie
    mogła być poddana pewnym manipulacjom przez oglądającego. I to, że nie
    można zmienić określonej kontrolki i producentowi przeglądarki wydaje
    się, że poczynił cudowny krok w celu zabezpieczenia tego, to się myli,
    bo jak wiemy, wszystko da się zrobić. Pytanie tylko po co marnować czas
    na to?

    --
    Peter

  • 52. Data: 2009-06-20 23:22:01
    Od: Peter <p...@p...fm>

    Marek pisze:
    > "Czy za pomocą CSS da się w jakiś sposób zmienić formę graficzną
    > radiobuttonów i checkboxów? Przykładowo button aktywny miałby być
    > reprezentowany przez parafkę a nieaktywny innym rysunkiem.
    > Jeśli nie - to czy CSS to planuje wprowadzić?"

    Za pomocą samego CSS-a niewiele można zrobić z radiobutton-em i
    checkboksem. Co najwyżej border, background-color, width czy font-size
    (wszystkich nie próbowałem ;-)).

    Osobiście chciałbym, aby to była możliwość wpływania na wygląd tych
    kontrolek bez uciekania się do sztuczek z js + css.

    --
    Peter

  • 53. Data: 2009-06-21 00:28:04
    Od: porneL <n...@p...net>

    On Sat, 20 Jun 2009 21:37:39 +0100, Marek <m...@s...interia.pl>
    wrote:

    > Nie rozumiem, dlaczego absurd?

    Sugerujesz, że zastąpienie pasków narzędzi rzędami checkboxów to nie
    absurd?

    .

    > Oj, chyba przesadzasz. Niczego takiego nie robię. Ok, dostosuję
    > nazewnictwo: nazwijmy więc na potrzeby niniejszej dyskusji zastosowanie
    > w/w kontrolek paletą narzędzi. Czy istnieje jakakolwiek przesłanka,
    > która zabrania utworzenia ze 2 styli zmieniających wygląd kontrolek w
    > celu utworzenia palety narzędzi w HTMLu? Co za problem byłoby ją zrobić
    > za pomocą check/radiobuttonów z odpowiednim CSS?

    Jeśli potrzebujesz paletę narzędzi, to co innego, niż ostylowanie
    checkboksa po swojemu, tylko dlatego, że standardowy checkbox jest brzydki.

    HTML nie ma elementu odpowiedniego do palety narzędzi, więc nie masz
    innego wyboru, niż kombinowanie i hackowanie.

    Natomiast HTML ma element właściwy do checkboksów, więc masz możliwość
    użycia standardowego zamiast kombinować i hackować.

    > Ok, to może inaczej ujmę to co powiedziałem bo widzę, że kręcimy się w
    > kółko. Zadanie: zrobić ikonkę dwustanową przełączaną myszą z
    > zastosowaniem wyłącznie HTML i CSS, której stan będzie słany GETem lub
    > POSTem na serwer.

    Różnie, zależnie od tego czy ta ikona ma reprezentować checkbox, radio,
    pushbutton, paletę, ikonę pliku. Pierwsze 2-3 z tych standardowymi
    elementami. Do reszty niezbędne będą kombinacje ze stylami, ARIA,
    tabindex=0 i JavaScript.

    > Co stoi na przeszkodzie aby utworzyć możliwość nadawania stylów
    > istniejącym kontrolkom w celu uzyskania efektu? Dlaczego nie wolno
    > zmieniać Twoim zdaniem kształtu istniejących kontrolek aby osiągnąć w/w
    > cel?

    Jak już wcześniej wspomniałem, są techniczne problemy w implementacjach
    CSS/formularzy. Gdyby CSS potrafił lepiej stylować wszystkie kontrolki, to
    bym mniej narzekał.

    Mimo tego IMHO standardowe elementy interfejsu użytkownika powinny być
    standardowe - pod względem wyglądu i zachowania. Są wtedy natychmiastowo
    rozpoznawalne i intuicyjne.

    Na przykład na OS X zaokrąglone rogi pól tekstowych oznaczają pole do
    wyszukiwania. To jest konsekwentnie używane we wszystkich aplikacjach, ale
    nieświadomi tego projektanci mogą zrobić zaokrąglone rogi tylko dla bajeru.

    Może się komuś nie podobać zbyt duży kontrast pól na czarnym tle i zrobi
    je szare lub półprzezroczyste. Niestety mój system w dokładnie taki sposób
    oznacza nieaktywne pola. Podobnie upiększone obramowanie pola może
    sprawiać wrażenie pola tylko do odczytu albo pola automatycznie
    uzupełnianego.

    Nawet jak się domyślę, że zielone kółko to radio button (a nie
    nieinteraktywna lampka oznaczająca, że coś jest włączone), to w
    użyteczności jest ważna zasada: Don't make me think.

    Ogólnie rzecz biorąc upiększone kontrolki mogą być mylące/nieintuicyjne.
    Ponieważ łatwiej je zepsuć, niż ulepszyć, IMHO powinno się unikać
    kombinowania z nimi.

    --
    http://pornel.net
    this.author = new Geek("porneL");

  • 54. Data: 2009-06-21 11:02:34
    Od: "Marek" <m...@s...interia.pl>

    > Sugerujesz, że zastąpienie pasków narzędzi rzędami checkboxów to nie
    > absurd?

    Właśnie nie dostrzegam w tym absurdu. Jeśli chceckbox (albo radio)
    odbowiednio ostylowany (co teraz jest to niemożliwe) miałby reprezentację
    graficzną inną dla stanu aktywnego i nieaktywnego to zachowuje się on
    dokładnie tak jak do tej pory. Nadal przekazuje swój stan GETem lub
    POSTem.Co w tym absurdalnego, że wygląda inaczej (np. jest obarazkiem gumki
    albo szarej albo kolorowej gdy ma pełnić rolę wyboru narzędzia o nazwie
    "gumka") ?

    > HTML nie ma elementu odpowiedniego do palety narzędzi, więc nie masz
    > innego wyboru, niż kombinowanie i hackowanie.

    Ok, teraz nie mam wyboru i już wiem o tym. Nie potrafię zrozumieć przesłanki
    jaką forsujesz, że absurdem jest dołożenie 2 styli do CSS, które w sposób
    banalny pozwoliłyby przekonwertować wizualnie i tylko wizualnie istniejące
    już elementy HTML, w dodatku już w tej chwili zachowujące się tak jak tego
    oczekujemy, na włączniki narzędzi? Czy istnieje jakieś przykazanie, które
    mówi "nie będziesz używał włączników narzędzi na stronie WWW" albo inne "nie
    będziesz miał INNYCH (graficznie) checkboxów przede mną"?

> [...]
    > pushbutton, paletę, ikonę pliku. Pierwsze 2-3 z tych standardowymi
    > elementami. Do reszty niezbędne będą kombinacje ze stylami, ARIA,

    Mówimy tylko o tylko check i radio oczywiście. Dlaczego element standardowy
    nie może nim nadal pozostać lecz wyglądać niestandardowo? Czy H1, czy P od
    czasu kiedy wymyślono style zmieniające jego standardowy wygląd stał się
    elementem niestandardowym? Czy możliwość zmiany wyglądu H1, P zaszkodziła
    komuś i powinno się zwalczać mozliwość stosowania do nich CSS?

    > Jak już wcześniej wspomniałem, są techniczne problemy w implementacjach
    > CSS/formularzy. Gdyby CSS potrafił lepiej stylować wszystkie kontrolki, to
    > bym mniej narzekał.

    A tego niedoczytałem. Przepraszam. Szczerze mówiąc jako ex-programista m.in.
    aplikacji pod Windows nie potrafię sobie wyobrazić takich przeszkód. W
    aplikacjach typu desktop nawet nie pomyślałem, że to jest jakikolwiek
    problem i bezwiednie podmieniałem wygląd kontrolek na graficzny lub też
    pisałem nowe, własne biblioteki rozszerzające możliwości gdy jakieś cuda na
    patyku były potrzebne. Podobnie widzę, ze postępują programiści
    przeglądarek. Wymyślono w CSS np. styl background-image i nagle stało się
    możliwe stosowanie obrazka w tle dla większości tagów. Elementy formularzy
    tak czy owak rysują swoją powierzchnię i nie ma problemu aby zamiast rysować
    się same programowo mogły w to miejsce bitmapę wrzucić. To nawet jest
    uproszczenie a nie rozszerzenie funkcjonalności.

    > Mimo tego IMHO standardowe elementy interfejsu użytkownika powinny być
    > standardowe - pod względem wyglądu i zachowania. Są wtedy natychmiastowo
    > rozpoznawalne i intuicyjne.

    No własnie nie do końca. Przytaczany znacznik H1 jest standardowym a mimo to
    trudno znaleźć takie 2 serwisy WWW gdzie wygląda identycznie. Nie wydaje mi
    się aby H1 był mniej standardowy od INPUT. W szczególności jako widz nie mam
    potrzeby rozpoznawania znaczników patrząc na treść strony. Nie interesuje
    mnie czy tytuł strony zrobiono na H1 czy na P i nie mam wewnętrznej potrzeby
    intuicyjnego rozpoznawania typów znaczników. Mało tego: nie muszę wcale być
    świadomy ich istnienia. Jako widz chcę mieć przycisk "gumka" gdy chcę coś
    wymazać. I to jest dla widza istotne. Tymczasem jakaś organizacja mówi NIE.
    No i programiści męczą się z JS aby banalną kwestię rozwiązać.

> [...]
    > wyszukiwania. To jest konsekwentnie używane we wszystkich aplikacjach, ale
    > nieświadomi tego projektanci mogą zrobić zaokrąglone rogi tylko dla

    No widzisz... czyli nawet systemy operacyjne pozwalają między sobą na
    zróżnicowany wygląd kontrolek. Czyli strona WWW na systemie A będzie
    wygladała inaczej niż na systemie B z czego twórca strony nie będzie
    zadowolony. Gdy natomiast miałby wpływ na wygląd to ujednoliciłby go dla
    wszystkich przeglądarek. Nie widzę nic zdrożnego w takiej idei. To również
    jest argument za CSSem dla radio i checkboxów.

    > Może się komuś nie podobać zbyt duży kontrast pól na czarnym tle i zrobi
    > je szare lub półprzezroczyste.

    Pod IE8/FF i Windows XP kontrast nie jest duży tylko żaden. Czarne kółko
    kontrolki zlewa się z czarnym tłem. Widać tylko czarną kropkę wewnątrz
    białego koła. Znika pół kontrolki.

    > Nawet jak się domyślę, że zielone kółko to radio button (a nie
    > nieinteraktywna lampka oznaczająca, że coś jest włączone), to w
    > użyteczności jest ważna zasada: Don't make me think.

    Tak, z tym się zgadzam. Tak jak wspomniałem: badania dotyczące m.in.
    czytelności tych zielonych kółek ponoć w ani jednym przypadku nie wzbudziły
    wątpliwości co do ich funkcji.

    > Ogólnie rzecz biorąc upiększone kontrolki mogą być mylące/nieintuicyjne.

    Mogą ale nie muszą. To nie argument gdyż cała strona może być nieczytelna z
    użyciem standardowych elementów również. Wejdź sobie na stronę az.pl i
    poszukaj "whois". Wszystko zależy od twórcy strony i jego poczucia ergonomii
    i smaku. Może też być odwrotnie: standardowe kontrolki na czarnym tle są
    zupełnie nieczytelne.

    > Ponieważ łatwiej je zepsuć, niż ulepszyć, IMHO powinno się unikać
    > kombinowania z nimi.

    Podobnie jest z każdym innym stylem. H1 też można zepsuć używając np. białej
    czcionki na białym tle. Czy w związku z tym nie powinno zlikwidować się CSS?

  • 55. Data: 2009-06-21 12:51:28
    Od: Paweł Piskorz <n...@p...nie?>

    Peter pisze:

    > Nie. Jeśli podany obrazek mi się nie spodoba, to go mogę zamienić na
    > inny zmieniając tylko src (zakładam te same wymiary, opis w alt, itp.).
    > Jeśli podany checkbox nie podoba mi się, to...

    Zmieniasz sobie systemowego thema i masz inny. Jak Ci się kolor belki
    tytułowej okna nie podoba, robisz to samo, a nie domagasz się możliwości
    jej stylowania CSSem.

    --
    message[autor="PablO"]::after {
    content:"Pozdrawiam";

  • 56. Data: 2009-06-21 13:07:15
    Od: ethanak <s...@b...pl>

    Dnia Sun, 21 Jun 2009 13:02:34 +0200, Marek napisał(a):

    > [...] Nie interesuje mnie czy tytuł strony zrobiono na H1 czy na P i
    > nie mam wewnętrznej potrzeby intuicyjnego rozpoznawania typów
    > znaczników.

    To może jednak wróć do projektowania aplikacji windowsowych?

    ethanak
    --
    mailto=window.atob('ZXRoYW5ha0Bwb2xpcC5jb20=');
    http://milena.polip.com/ - nie czekam na Ivo!

  • 57. Data: 2009-06-21 13:22:15
    Od: Paweł Piskorz <n...@p...nie?>

    Marek pisze:

    > Zastanawiam się nad powodem, dla którego dla nas oczekiwana
    > funkcjonalność CSS jest oczywista, a dla Pawła i Pornela zupełnie
    > niezrozumiała.

    Bo w przeciwieństwie do Was zdajemy sobie sprawę że input tak samo jak
    img czy object są elementami "obcymi" (tzw. replaced elements). Wygląd
    obrazków zmieniasz GIMPem/PS, animacje edytujesz AF, aplety Javy w
    netBeans, scrolle i inputy zmieniasz ustawieniach systemowych. Wszystkie
    te elementy umieszczasz z pomocą elementów HTML (a scrolla włączasz
    CSSem), a jakoś tylko inputy chcesz móc edytować w CSSie, dlaczego tak
    skromnie?

    > Nie mogę pojąć dlaczego zmiana kształtu standardowej
    > kontrolki na inny kształt miałaby być niedozwolona.

    To już inna kwestia, porneL Ci pisał że wtedy powstaje burdel i
    użytkownik musi się od nowa uczyć każdego głupiego formularza.
    Mnie bardziej dziwi dlaczego można zmienić border tekstowego inputa, a
    radio już nie idzie, taki jakiś brak konsekwencji.

    > W konsekwencji
    > dlaczego nie wolno w HTMLu robić np. przełącznika narzędzi tą techniką?

    Nie tyle nie wolno co po prostu się nie da. HTML był tworzony z myślą o
    stronach a nie aplikacjach i nikt czegoś takiego nie przewidział.

    > Wystarczyłyby dwa style: background-image dla aktywnego i nieaktywnego.

    I bez grafiki nie masz kontrolek.

    --
    message[autor="PablO"]::after {
    content:"Pozdrawiam";

  • 58. Data: 2009-06-21 13:37:45
    Od: porneL <n...@p...net>

    On Sun, 21 Jun 2009 12:02:34 +0100, Marek <m...@s...interia.pl>
    wrote:

> [...]
    > reprezentację graficzną inną dla stanu aktywnego i nieaktywnego to
    > zachowuje się on dokładnie tak jak do tej pory.

    Nie zrozumiałem ciebię - myślałem, że mówisz o wyglądzie, a nie
    implementacji.

    Tworzenie zupełnie nowego typu kontrolki to IMHO inna rzecz, niż
    upiększanie wyglądu istniejących i temat wykraczający poza tę dyskusję.

    > Mówimy tylko o tylko check i radio oczywiście. Dlaczego element
    > standardowy nie może nim nadal pozostać lecz wyglądać niestandardowo?

    Bo z punktu widzenia użytkownika (patrzącego na ekran, a nie w źródło
    strony) przestanie być standardowym elementem.

> [...]
    > standardowy wygląd stał się elementem niestandardowym? Czy możliwość
    > zmiany wyglądu H1, P zaszkodziła komuś i powinno się zwalczać mozliwość

    Jeśli zmienia to przeznaczenie elementu, to tak. Na przykład CSS daje ci
    możliwość używania <p> zamiast <h1> (p {font-size:bigger;
    font-weight:bold}), ale to by było niewłaściwym użyciem elementu i
    uniemożliwiało automatyczne zrobienie spisu treści dokumentu.

> [...]
    > problemu aby zamiast rysować się same programowo mogły w to miejsce
    > bitmapę wrzucić. To nawet jest uproszczenie a nie rozszerzenie

    Zastąpić element samym obrazkiem jest łatwo. Zastąpić wygląd, ale zachować
    działanie jest bardziej skomplikowane (szczególnie 15 lat temu, kiedy to
    było projektowane).

    > No własnie nie do końca. Przytaczany znacznik H1 jest standardowym a
    > mimo to trudno znaleźć takie 2 serwisy WWW gdzie wygląda identycznie.
    > Nie wydaje mi się aby H1 był mniej standardowy od INPUT.

    H1 nie jest interaktywny, nie ma systemowego odpowiednika i nie
    przedstawia wizualnie aż tyle informacji, co przeciętny input. Elementy
    nie są równe pod tym względem.

> [...]
    > patrząc na treść strony. Nie interesuje mnie czy tytuł strony zrobiono
    > na H1 czy na P i nie mam wewnętrznej potrzeby intuicyjnego rozpoznawania

    Bo jesteś osobą widzącą i nie potrzebujesz nawigować po stronie za pomocą
    nagłówków.

    > No widzisz... czyli nawet systemy operacyjne pozwalają między sobą na
    > zróżnicowany wygląd kontrolek.

    Nie rozumiem jak ta wypowiedź ma się do mojego argumentu, więc powtórzę:

    Na OS X pola z zaokrąglonymi rogami służą do wyszukiwania. Kanciaste pola
    są do wpisywania danych. System pozwala ci zaokrąglić rogi, ale powinieneś
    korzystać z tego tylko wtedy, gdy pole będzie przeznaczone do wyszukiwania.

    Pod innymi systemami zaokrąglone rogi nic nie znaczą, więc użytkownik
    Windows/Linux projektując stronę może zechcieć zrobić ładne pola,
    zaokrąglić im rogi i ujednolicić wygląd na wszystkich platformach (bo nie
    widzi nic zdrożnego w takiej idei). Wtedy niewinne upiększenie w
    kontekście Windows będzie dziwaczną pomyłką z perspektywy OS X.

    Nawet CSS dziś pozwala zaokrąglić rogi dowolnego inputa, ale z ww. powodu
    nie powinno się wykorzystywać tej możliwości. Żeby rogi były zaokrąglone
    tam, gdzie trzeba w HTML 5 jest <input type=search>.

    > Czyli strona WWW na systemie A będzie wygladała inaczej niż na systemie
    > B z czego twórca strony nie będzie zadowolony.

    1. U użytkownika systemu B właściwy wygląd to wygląd B. Temu użytkownikowi
    wygląd A będzie przeszkadzał tak samo, jak twórcy wygląd B.
    2. Strona nie jest dla twórcy.

    To coś jak z formatem daty. Jak będziesz mieć datę zapisaną wszędzie tak
    samo, to dla części świata będzie to dziwne. Jak zrobisz to tak, jak
    należy, to głupi klient będzie narzekał, że u amerykanów jest brzydka data
    w formacie, którego nie chce.

    > Gdy natomiast miałby wpływ na wygląd to ujednoliciłby go dla wszystkich
    > przeglądarek. Nie widzę nic zdrożnego w takiej idei.

    Ujednolicanie brzmi fajnie póki ujednolicasz wzór, który tobie pasuje.

    > Podobnie jest z każdym innym stylem. H1 też można zepsuć używając np.
    > białej czcionki na białym tle.

    H1 nie musi przedstawiać tego, czy jest disabled, read-only, ma auto-fill,
    placeholder. Nie ma odpowiednika we wszystkich aplikacjach i nie ma
    konwencji specyficznych dla różnych systemów operacyjnych, dlatego masz
    większą swobodę w jego stylowaniu.

    > Czy w związku z tym nie powinno zlikwidować się CSS?

    Nie. CSS ma swoje zastosowania, a poza tym nie sposób zabronić ludziom
    strzelania sobie w stopę. Można jednak odradzać stosowanie CSS tam, gdzie
    to może mieć negatywne skutki. To, że możesz nie oznacza, że od razu
    musisz czy powinieneś.

    Możesz zrobić nagłówek, który jest niewidoczny dla użytkowników screen
    readerów, możesz zrobić obrazkowy radio button, który będzie
    rozpikselowany pod iPhone i wyglądał jak krowi placek przy kontrolkach
    Cocoa, możesz robić biały tekst na białym tle, ale nie powinieneś.

    Jeśli zrobiłeś radio button z rozsądkiem i przy testach z użytkownikami
    nie był problemem, to ok (nikt z badanych nie używał systemu z
    kwadratowymi radio buttonami i okrągłymi checkboksami ;)

    Niestety mało kto robi testy, mało kto bierze pod uwagę inne platformy i
    przeglądarki, a udziwnione style inputów o wiele łatwiej mogą być mylące,
    niż udziwnione style <h1>, dlatego wolałbym, żeby twórcy stron trzymali
    się od inputów z daleka (a <h1> stylowali z umiarem).

    --
    http://pornel.net
    this.author = new Geek("porneL");

  • 59. Data: 2009-06-21 14:25:00
    Od: Paweł Piskorz <n...@p...nie?>

    Marek pisze:

    > Właśnie nie dostrzegam w tym absurdu.

    Hint: semantyka. checkboxy wyglądające jak pasek narzędzi to jednak
    dalej checkboxy a nie pasek narzędzi.

    > Co w tym absurdalnego, że wygląda inaczej (np.
    > jest obarazkiem gumki albo szarej albo kolorowej gdy ma pełnić rolę
    > wyboru narzędzia o nazwie "gumka") ?

    Nie wiem jak Ty, ale ja np. rodzaj kontrolek odróżniam po ich wyglądzie,
    nie patrze w kod. I tak, np. jak mam grupę checkboksów, to wiem że mogę
    się po nich poruszać tabem, a spacją zaznaczam które chcę, jak mam grupę
    radiobutonów to wybieram tylko jeden kursorem a tab ucieka z grupy.
    Jak sobie wymyślisz, że u Ciebie w formularz wybrany radiobuton będzie
    miał ptaszka, to nie dość że będę miał problemy z wybraniem właściwego -
    tab zamiast przejść do następnego przejdzie do kolejnej grupy - to będę
    k...ował dlaczego mogę tylko jedną opcję wybrać, skoro zwykle mogłem
    zaptaszyć więcej. A przecież tylko będzie wyglądać inaczej.

> [...]
    > wizualnie istniejące już elementy HTML, w dodatku już w tej chwili
    > zachowujące się tak jak tego oczekujemy, na włączniki narzędzi?

    Bo zabierasz się do tego od d..y strony. Jak potrzebujesz pasek narzędzi
    to domagaj się odpowiedniego elementu w HTMLu. Pasek narzędzi, select,
    radio to są inne rodzaje kontrolek, pomimo iż efekt ich działania jest
    ten sam - jedna wybrana opcja. W select możesz wyszukiwać jakiejś opcji
    wpisując jej początek, w radio nie da rady. W pasku narzędzi możesz się
    poruszać kursorem również na boki, grupa radiobutonów Ci tego nie
    umożliwia. To są zupełnie różne kontrolki nie tylko pod względem
    wyglądu. Zmieniając wygląd jednej kontrolki na inną zrobisz tylko ułomną
    kontrolkę.

    > Mówimy tylko o tylko check i radio oczywiście. Dlaczego element
    > standardowy nie może nim nadal pozostać lecz wyglądać niestandardowo?

    Z tego samego powodu dla którego umywalka wygląda jak umywalka a nie jak
    muszla klozetowa :P

    > No własnie nie do końca. Przytaczany znacznik H1 jest standardowym a
    > mimo to trudno znaleźć takie 2 serwisy WWW gdzie wygląda identycznie.

    Standardowy wygląd dla nagłówków oznacza, że jest albo pogrubiony albo
    innym krojem pisma, oraz im niższy poziom nagłówka tym mniejszy font-size.

    > Nie wydaje mi się aby H1 był mniej standardowy od INPUT.

    Próbowałeś na niego wejść tabem, albo coś do niego wpisać?

> [...]
    > nie mam wewnętrznej potrzeby intuicyjnego rozpoznawania typów
    > znaczników. Mało tego: nie muszę wcale być świadomy ich istnienia.

    Czyli co? Robisz divitis, bo w końcu div może wyglądać praktycznie jak
    wszystko inne, więc po co używać pozostałych elementów? :)
    Hint: www jest nie tylko dla przeglądarek, a i nie wszystkie
    przeglądarki są graficzne i obsługują CSSa. Dlatego właśnie nagłówki
    robimy w <hx>, a nie <div class="hx">, do przycisków radio używamy
    <input radio>, a do palety haczymy i się modlimy żeby działało ;)

    > No widzisz... czyli nawet systemy operacyjne pozwalają między sobą na
    > zróżnicowany wygląd kontrolek.

    Ważne, że w danym systemie jest jednolicie. Ilu systemów na raz używasz,
    a ilu stron?

    > Czyli strona WWW na systemie A będzie
    > wygladała inaczej niż na systemie B z czego twórca strony nie będzie
    > zadowolony.

    No to powinien zmienić fach, jeżeli dopiero się o tym dowiedział. Nie
    tylko elementy formularza będą wyglądać inaczej.

    > Gdy natomiast miałby wpływ na wygląd to ujednoliciłby go dla
    > wszystkich przeglądarek. Nie widzę nic zdrożnego w takiej idei.

    I znowu patrzysz od d..y strony. Co to da użytkownikowi, że jakiej
    przeglądarki by nie użył to inputy na stronie będą takie same, skoro i
    tak będą inne niż te które zna?
    Jak tak bardzo chcesz mieć kontrolki pasujące do wyglądu strony, to
    sobie zmień skórkę w systemie.

    --
    message[autor="PablO"]::after {
    content:"Pozdrawiam";

  • 60. Data: 2009-06-21 14:38:06
    Od: Grzesiek <f...@i...tld>

    Generalnie się z Tobą zgadzam że powinno się zostawiać elementy
    formularza domyślne ale jednak Marek też ma trochę racji. Stylów
    systemowych może być tyle ilu użytkowników a co za tym idzie zostawiając
    domyślny wygląd narażamy się na kompletną losowość w wyglądzie co może
    doprowadzić do anty-dostępności. Dotyczy to wszystkich elementów na
    stronie. Przykładowo gdy nie podamy tła i zrobimy czarne litery a styl
    systemowy każe wyświetlić tło ciemne wtedy klops (żeby daleko nie szukać
    strona logowania adsense, tylko form jest formatowany, przynajmniej tak
    kiedyś było). Niestety aby oszczedzać transfer mam domyślnie wyłączone
    pobieranie obrazków i zbyt często mam też okazję oglądać fuszerkę gdy
    obrazek tła robi za kolor kontrastowy (albo brak połowy funkcjonalności
    - nowe allegro). Chyba jednak czasami lepiej zaryzykować i przynajmniej
    spróbować jakoś się przed tym zabezpieczyć.