eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.comp.wwwCSS - zastąpienie kontrolek formularza grafikąRe: CSS - zastąpienie kontrolek formularza grafiką
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news2.icm.edu.pl!not-for-mail
    From: "Marek" <m...@s...interia.pl>
    Newsgroups: pl.comp.www
    Subject: Re: CSS - zastąpienie kontrolek formularza grafiką
    Date: Fri, 19 Jun 2009 11:11:04 +0200
    Organization: http://news.icm.edu.pl/
    Lines: 101
    Message-ID: <h1fkn7$r3n$1@achot.icm.edu.pl>
    References: <h166s5$ila$1@achot.icm.edu.pl>
    <2...@o...googlegroups.com>
    <h19212$3rs$1@achot.icm.edu.pl>
    <3...@m...googlegroups.com>
    <h1banm$3jk$1@achot.icm.edu.pl> <h1bkhn$toi$1@mx1.internetia.pl>
    <h1dvth$fa8$1@achot.icm.edu.pl> <h1e2e9$f31$1@inews.gazeta.pl>
    <h1e7vq$oup$1@achot.icm.edu.pl> <o...@a...local>
    NNTP-Posting-Host: chello089079106124.chello.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; format=flowed; charset="iso-8859-2"; reply-type=response
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: achot.icm.edu.pl 1245402663 27767 89.79.106.124 (19 Jun 2009 09:11:03 GMT)
    X-Complaints-To: a...@i...edu.pl
    NNTP-Posting-Date: Fri, 19 Jun 2009 09:11:03 +0000 (UTC)
    X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2900.5579
    X-Priority: 3
    X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2900.5512
    X-MSMail-Priority: Normal
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.comp.www:392470
    [ ukryj nagłówki ]

    > Na sensownych stronach <h1> jest nadal większe i pogrubione. I jeśli zbyt
    > polecisz z fantazją, to też odbije się negatywnie na użyteczności strony
    > (obniży "skanowalność" tekstu).

    A to już inna sprawa. To już kwestia przestrzegania zasad ergonomii i
    wyczucia designera. Takie błędy zdarzają się najlepszym czasem. Np. system
    pomocy do programów na stronach Adobe umieścił szare okno tekstowe wstępnie
    wypełnione mniej szarym "search" i to wszystko na szarym tle. Trochę czasu
    trzeba było poświęcić na jego dostrzeżenie.

    > Nawet nie wspominaj swoim klientom o regułach składu i typografii, bo z
    > rozpaczy wykrwawią się ich kreatywne dusze ;)

    Nie mam inklinacji samobójczych :-D

    > Elementy formularzy są interaktywne i zależne od systemu operacyjnego.

    Niekoniecznie. Zobacz sobie kontrolki w różnych programach. Popatrz na
    programy Adobe - w końcu to też formularze (windows and controls). Ikonki w
    nich zwykle zmieniają kolor w stanie aktywnym i pasywnym. W Excellu można je
    dostosowywać. Wszędzie kontrolki wyglądają inaczej. Typowe systemowe
    stosowane są niezbyt często i zazwyczaj pozostały tylko w oknach
    konfiguracji programów. Zastanowiłem się nad tym aspektem właśnie i nie
    zauważyłem aby mi to przeszkadzało - nawet traktowałem to jako naturalny
    element interfejsu. Przypuszczam, że jeśli zamiast narzędzia gumki zrobiłbyś
    w tym miejscu radiobutton z napisem "gumka", a w miejscu szybkiej maski w
    Photoshopie dałbyś checkbox on/off to taki interfejs zostałby skrytykowany
    przez użytkowników i to bardzo głośno. Pamiętaj, że formularz to nie tylko
    ankieta choć i w ankiecie też modyfikacje checkboxów i radiobuttonów mogłyby
    mieć pozytywny skutek.

    Przykład jednej z takich ankiet: czarne tło, białe napisy i zielone
    zaokrąglone ramki wokół czarnych pól tekstowych. Każdy wie, ze to formularz
    i nie zastanawia się nad tym. Poprostu zaczyna go wypełniać. Umieszczenie w
    tym layoucie standardowych w/w kontrolek wygląda jak masakra. Gdyby
    radiobutton był np. zelonym okręgiem, w którym pojawia się zielone kółko w
    stanie aktywnym to wyglądałoby to super i z pewnością nikt nie miałby
    wątpliwości, że to radiobutton.Czy nie mam racji?

    > Historycznie nie było w ogóle technicznej możliwości zmiany ich wyglądu -
    > dlatego specyfikacja CSS (pisana w czasach Windows 95) nie określiła jak
    > mogą być stylowane i dlatego teraz z ich stylowaniem jest taki syf.

    To nawet nie o historię chodzi lecz o naturalny rozwój technologii i
    konieczność łączenia tego co było z nowymi mozliwościami a także chęci
    stosowania nowinek przez userów (bez precyzowania kim oni są).

    > Poza tym pomylenie nagłówka z akapitem zazwyczaj nie ma tak dużych
    > konsekwencji jak zrozumienie checkboxa na odwrót.

    Znów przytoczę tu przykład narzędzia "gumka".

    > Jeśli ostylujesz pole tekstowe albo przycisk w granicach rozsądku, to
    > oczywiście nic strasznego się nie stanie.

    No i o tym właśnie mówię. Jeśli ktoś będzie chciał zniszczyć czytelność
    strony to już w tej chwili ma do tego bardzo rozwinięte narzędzia. Zabronić
    tego nikomu nie można.

    > Użytkownicy najwyżej pomyślą sobie, że jest brzydki (nawet jak będzie
    > ładny), dziwny i nie miałeś nic lepszego do roboty.

    No więc niech CSS pozwoli nam być wyraźnymi! Niech o nas mówią źle i dobrze
    :-) Strona to również sposób wyrażania charakteru firmy.

    > Niestety gorzej jest z pozostałymi elementami formularzy, bo przez różne
    > dziwactwa w implementacjach łatwo jest je kompletnie zepsuć albo
    > przynajmniej uczynić irytująco topornymi dla kogokolwiek poza
    > użytkownikiem myszy i popularnej przeglądarki na tym samym systemie,
    > którego używasz.

    No i wtedy klient mówi: miałem głupi pomysł, zapłacę Ci abyś zrobił to
    inaczej, np. za pomocy słoników. No i biznes zaczyna się kręcić lepiej :-)
    Tak więc od strony biznesowej też ma to pozytywny wydźwięk. :-)

    > Można inaczej postawić sprawę: czy stylowanie jest podyktowane potrzebą
    > użytkowników? Czy ktoś zrezygnuje z korzystania ze strony, jak zobaczy
    > standardowy checkbox?

    Sądzę, że wbrew przesłankom ergonomicznej standaryzacji, ludziom to
    odpowiada. Jednych standard odstraszy a innych przyciągnie. W niektórych
    zastosowaniach standardowy checkbox może wydać się rażąco niewłaściwym
    kształtem (znów powołuję się na "gumkę").

    > Czy liczba takich osób jest warta nakładu pracy i większa od liczby osób,
    > którym udziwniony checkbox będzie przeszkadzał?

    Powiem Ci jakie mam obserwacje na ten temat. W/w formularz (ankieta
    konkretnie) był jako jedyny w mojej karierze poddany badaniom w szerokim
    gronie osób. Oceniano m.in. zrozumiałość posługiwania się nim oraz formę
    graficzną. Radiobuttony w projekcie były wspomnianymi kółkami. Nie
    stwierdzono aby ktokolwiek korzystający z tego formularza nie zorientował
    się, że kółko to radiobutton. Formularz zyskał opinie od zwykłego do bardzo
    atrakcyjnego (estetycznie). Nie było negatywnych opinii.

    Wniosek z tego jest taki, że ludzie nie są purystami i lubią lub
    przynajmniej rozumieją udziwnienia. Obecny świat jest pełny agresywnych
    reklam (np. budzące odruch wymiotny reklama Play) oraz psychodelicznych
    stron jak Heyah. Zielone kółko w miejscu radiobuttona to pełny reklaks w
    porównaniu z w/w.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: